Auteur Topic: [KANDIDAAT] Freek Bartels  (gelezen 373790 keer)

Offline Siets95

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Freek Bartels
« Reactie #100 Gepost op: 15-01-2014, 11:17:20 »
Goed betoog Rat! Ik twijfel(de) tussen Jennifer en Freek, maar volgens mij hoop ik te veel dat Jennifer de mol is. Hetzelfde overkwam mij met Hadewych in 2012. Morgenavond ga ik dus goed op deze twee letten, maar Freek krijgt momenteel licht de voorkeur. Zeker omdat hij zeer weinig stemmen heeft op de AVRO-site, in tegenstelling tot Jennifer met bijna de meeste stemmen. Waar Sofie en JW de meeste aandacht krijgen, wordt Freek heel erg in de luwte gehouden.

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [KANDIDAAT] Freek Bartels
« Reactie #101 Gepost op: 15-01-2014, 11:19:48 »
Het is misschien niet consequent was Freek daar doet, maar ik vind het, op basis van zijn omschrijving "daar bij Philips", aannemelijk dat hij eerst naar de locatie van Jennifer en Aaf wijst.

"Daar bij Philips" was ook een gebouw met een lasershow...

Heb het even opgezocht en dat fragment (@37:55) is wel grappig, want Tygo wisselt razendsnel van wijsarm en onmiddellijk weer terug.

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [KANDIDAAT] Freek Bartels
« Reactie #102 Gepost op: 15-01-2014, 11:34:33 »
"Daar bij Philips" was ook een gebouw met een lasershow...
Ik zal vanavond eens kijken. Ik kan mij niet herinneren dat daar een laser is, alleen op het hoge gebouw ernaast. Toen ik zelf in Hong Kong was viel het me juist op dat lampenfabriekant Philips niet meedeed met de lichtshow. :P

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [KANDIDAAT] Freek Bartels
« Reactie #103 Gepost op: 15-01-2014, 11:38:34 »
Ik kan mij niet herinneren dat daar een laser is, alleen op het hoge gebouw ernaast.

Telt dat niet als "daar bij Philips"?

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [KANDIDAAT] Freek Bartels
« Reactie #104 Gepost op: 15-01-2014, 11:51:02 »
Telt dat niet als "daar bij Philips"?
Misschien wel... maar ik zou dan gewoon zeggen: "Daar op dat hoge gebouw." Dat gebouw steekt er namelijk behoorlijk bovenuit en is op zichzelf voldoende onderscheidend. Maar goed, ik moet de video terug zien om zeker te weten hoe het gegaan is. Wat jij zegt kan ook kloppen.

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [KANDIDAAT] Freek Bartels
« Reactie #105 Gepost op: 15-01-2014, 11:55:52 »
maar ik zou dan gewoon zeggen: "Daar op dat hoge gebouw."

Welk hoog gebouw? Dat daar bij Philips?

Offline SomeOne_01

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Au contraire, mon amis
Re: [KANDIDAAT] Freek Bartels
« Reactie #106 Gepost op: 15-01-2014, 12:06:21 »
Welk hoog gebouw? Dat daar bij Philips?
daar 'naast' philips?

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [KANDIDAAT] Freek Bartels
« Reactie #107 Gepost op: 15-01-2014, 12:23:42 »
daar 'naast' philips?

Inderdaad, dat hoge gebouw 'naast' Philips, daar was een lasershow...
« Laatst bewerkt op: 15-01-2014, 12:31:57 door Avogadro »

Offline Edeholland

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Freek Bartels
« Reactie #108 Gepost op: 15-01-2014, 12:33:33 »
Als ik het goed begrijp is de hint buiten de mollenstreken zelf dus de rode rugzak die Freek draagt? :)
Noem twee willekeurige kandidaten. Één van deze is niet de mol!

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [KANDIDAAT] Freek Bartels
« Reactie #109 Gepost op: 15-01-2014, 12:39:03 »
Als ik het goed begrijp is de hint buiten de mollenstreken zelf dus de rode rugzak die Freek draagt? :)
Mogelijk, maar alleen in combinatie met de zin die gevonden is met de Layar app in mollenboekje. Dus of het echt vooraf gepland was is maar zeer de vraag. Ik ben zelf niet overtuigd dat dat de/een hint is. Maar ik sluit het ook niet uit.

Deze opdracht vind ik lastig te analyseren. Als het zo is gegaan zoals je zegt ( en dat heb ik ook al eerder ergens op het forum gelezen)
dan moet Freek op de hoogte zijn van de keuze die Owen en Susan hebben gemaakt terwijl deze gescheiden waren van de groep. Anders kan hij nooit sturen op een verkeerde keuze.
Het kan zijn dat er iets afgesproken is met Art, dat hij subtiel aangeeft welke keuze gemaakt is of dat er met de crew afspraken zijn gemaakt maar helemaal duidelijk is het niet.
Ik weet niet exact hoe geld verdient kon worden bij deze opdracht. Zouden ze ook geld verdienen als ze maar één goed karakter hadden aangewezen? Als ze dan niks verdient hadden is het heel slim er op aan te sturen om twee mannen te kiezen!
« Laatst bewerkt op: 15-01-2014, 12:42:26 door Rat »

Offline Edeholland

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Freek Bartels
« Reactie #110 Gepost op: 15-01-2014, 12:42:25 »
Mogelijk, maar alleen in combinatie met de zin die gevonden is met de Layar app in mollenboekje. Dus of het echt vooraf gepland was is maar zeer de vraag. Ik ben zelf niet overtuigd dat dat de/een hint is. Maar ik sluit het ook niet uit.

Idd, ik vind hem ook niet heel sterk, omdat die tekst op veel dingen kan slaan. Er zijn weinig hints tot nu toe die kunnen leiden naar Freek, maar dat kan goed zo zijn doordat de productie geleerd heeft geen priesterhints te maken! Dus we moeten blijven zoeken.
Noem twee willekeurige kandidaten. Één van deze is niet de mol!

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Freek Bartels
« Reactie #111 Gepost op: 15-01-2014, 12:43:36 »
Het kan zijn dat er iets afgesproken is met Art, dat hij subtiel aangeeft welke keuze gemaakt is of dat er met de crew afspraken zijn gemaakt maar helemaal duidelijk is het niet.

Ik denk dat hierbij wel meespeelt dat bepaalde dingen wel degelijk al 'ingebakken' zitten in de opdracht (door de formulering en de keuze van Owen en Susan), en dus bepaalde dingen wel degelijk te anticiperen waren...

Door twee kandidaten af te zonderen ontstond natuurlijk sws al het idee dat zij er wellicht een rol in zouden spelen. Tel erbij op dat ze geen Chinees spreken en idd vrij lang zijn voor Chinese begrippen, dan is het voordehandliggend dat de kandidaten aan mensen in de achterhoede zouden denken.

Voeg daar een ambivalente formulering aan toe, en laat de Mol afwachten tot iemand idd de magische woorden uitspreekt dat het toch gaat om de opvallende karakters ipv het onplausibeler lijkende idee dat het Susan of Owen daadwerkelijk zou zijn en voila. Een teken kan subtiel af te spreken zijn want er zijn in feite twee scenario's denkbaar, waarbij het niet zo moeilijk is te anticiperen op in welke richting de gedachten uitgaan.  :)
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Freek Bartels
« Reactie #112 Gepost op: 15-01-2014, 14:11:49 »
Aan het einde van de opdracht krijgt Freek het vertrouwen van de groep en wordt met meerderheid van stemmen verkozen tot penningmeester. Door de manier waarop de stemming zich voltrekt, vermoed ik dat Freek zich (samen met Owen?) aangemeld heeft voor deze functie
Dat vind ik dan weer een onmolse actie: ik heb in het verleden vaak een streep gezet door de potbeheerder omdat de mol liefst niet zo in de picture wil komen. En als je zoveel vertrouwen van de kandidaten krijgt ben je haast zeker ook wel een kandidaat. Ik had toen ik Freek nog als mol had juist de overtuiging dat hij de pot in de maag gesplitst kreeg en dus tegen heug en meug moest beheren.

Aan de andere kant in dit speciale geval was het al meteen in het begin dus de kandidaten hebben nog niet zo kunnen settelen en Freek geeft in de terugkijk biecht van vandaag al aan dat hij afgezet wordt als potbeheerder. Dus er zijn wat twijfels of hij wel zo vertrouwd wordt (zag je ook af aan dat rare gedrag nadat Art de honderdjes had verdeeld).

Bovendien  is er dat speciale geval van de beleggingen en kan de mol zenden naar diegene waarvan hij via de crew te horen krijgt dat die sowieso niet op hem zit dus wel exit zal gaan VOOR de finale.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline SomeOne_01

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Au contraire, mon amis
Re: [KANDIDAAT] Freek Bartels
« Reactie #113 Gepost op: 15-01-2014, 14:32:54 »
Bovendien  is er dat speciale geval van de beleggingen en kan de mol zenden naar diegene waarvan hij via de crew te horen krijgt dat die sowieso niet op hem zit dus wel exit zal gaan VOOR de finale.
ja wat dat betreft is het veilig stellen van de pot juist een risicovolle onderneming...maar vooralsnog is het veiliger om het geld bij 1 penningmeester neer te leggen dan iedereen een deel.

Offline FilmMaster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Freek Bartels
« Reactie #114 Gepost op: 15-01-2014, 19:21:43 »
Als er 1 iemand is die ik niet verdenk dan is het freek wel.
Hij valt totaal niet op inderdaad,  maar komt pas in actie als er een opdracht en in actie moet komen.

Maar hij komt wel echt fanatiek over, net zoals Owen, en ook die was nogal op de achtergrond.

Offline peterterh

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Freek Bartels
« Reactie #115 Gepost op: 15-01-2014, 19:48:32 »
Ik zie het ook nog niet zo, maar door het betoog van Rat ben ik nog eens gaan kijken. Onder andere naar opdracht 1, daar is het volgens mij Daphne die de eerste aanzet geeft tot het kiezen van een personage met tekst ("kunnen ze toch geplaybackt hebben"). Tygo zegt dat Owen wel eens de generaal zou kunnen zijn met heel veel schmink, waarop Freek als eerste reactie "nee" zegt. Dat ze uiteindelijk toch voor de prins en de generaal kiezen is volgens mij niet te herleiden als zijnde geïnitieerd door Freek. Ook in de tweede opdracht is hij erg fanatiek en vind ik het niet gespeeld lijken. Erg fijn dat ik nog steeds 4 mogelijke mollen heb ;D

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [KANDIDAAT] Freek Bartels
« Reactie #116 Gepost op: 15-01-2014, 20:25:59 »
Hoewel Rat's betoog leuk bedacht is, ben ik niet overtuigd.

Hints zijn tien (oké, acht) kanten op te redeneren, meestal vergezocht, dus die negeer ik even. Hou je over:

Opdracht 1:
Bij de eerste opdracht kiest Freek bewust om een duo te vormen met Daphne vanwege haar rode scherm. Zijn uitleg tijdens de biecht is verder niet relevant, maar het kan een tactische keuze zijn. Omdat Daphne het minste vragen goed heeft beantwoord tijdens de test, zal ze de mol, Freek dus, waarschijnlijk amper of zelfs helemaal niet verdenken. Zo heeft hij de rust en ruimte om te wennen aan zijn molschap.
De keus blijkt ideaal. Nadat ze op hun kaartje gelezen hebben dat ze naar een groenteboer toe moeten, roept Daphne meteen: “Dat zal wel op de markt zitten.” Dat is niet het geval. Wat wil je als mol nog meer.
Vanuit kandidaatperspectief kan het ook een tactische keuze te zijn om Daphne te kiezen - dus dat op zich is geen molactie.
Vervolgens, wat Daphne verder doet in die opdracht kun je zien als een mol- of kandidaatactie van Daphne - niet van Freek!
Het enige dat je kan zeggen van Freek en Daphne in die opdracht is dat ze wel erg op tijd zijn en geen geld hebben. Dat kan een molactie zijn. Of niet.

Citaat
Opdracht 2:
Hoewel op eigen initiatief… als de omschrijving is “die er van houden om in de spotlights te staan, “ dan stuur je ze wel heel sterk in de richting van Freek.
Wat je hier lijkt te zeggen is dat je denkt dat de productie de kandidaten zodanig stuurt om Freek of Tygo in een rol te krijgen, en dat dat alleen zinvol is als een van die twee de mol is. Da's prima, maar valt bij mij niet onder "molacties". Dat hij vervolgens te maken krijgt met duo's die dicht bij elkaar staan is óók geen molactie van Freek. Sterker nog, de mol wil je juist hebben op een plek waar een goede kandidaat het juist wèl goed zou doen, zodat het mol-zijn wel verschil maakt op die positie. Een mol op een positie die een kandidaat óók zou verprutsen is een verspilde molpositie.

Daarnaast is in deze opdracht één fout = nul euro, dus vanuit de andere vier duo's is net zo makkelijk te mollen, en die zijn niet het centrum van de belangstelling dus vallen ook nog minder op. Dus ik zou niet weten waarom productie de mol überhaupt in het midden wil hebben daar, iets wat jij als aanname lijkt te gebruiken voor de rest van je verhaal.

Verder, wat Freek verder doet in die positie (die hij dus niet zelf gekozen heeft) vind ik vrij onmols - hij wijst een juiste positie aan en het seinen van 3 en 4 gaat bijna goed (met de kennis dat twee duo's vlak bij elkaar staan). Vanuit kandidaatperspectief vind ik hem niks raars doen daar.

Aflevering 2
Opdracht 1
Zodra iemand zegt dat ze niet naar Susan en Owen moeten zoeken gaat hij daar in mee. “Nee, ik denk ook dat we niet hoeven te zoeken naar Susan en Owen.
Maar dan gaat hij toch mee met iets dat klopt? Waarom is dat mols?

Citaat
Vervolgens oefent hij veel invloed uit op het kiezen van de karakters.
Akkoord - kan een molactie zijn, zelfde idee als Patrick in de vuurwerkopdracht 2011. Goed gevonden :)

Opdracht 2 heb ik nog niet goed genoeg bekeken, dus durf daar weinig over te zeggen nog. Wat ik wel denk is dat die "150 kilo" opdracht minder zwaar is dan die lijkt. Althans, als de regels toestaan dat je de zakken los mag verplaatsen, dan kunnen ook Jennifer en Sofie die opdracht halen. Onder die aanname is de enige molactie om hier überhaupt een discussie van te maken, wat tijd kost, verwarring schept en mogelijk bepaalde tweetallen uit elkaar trekt.

Citaat
Tijdens de quiz opdracht lijkt hij ook nog niet geheel op zijn gemak. Veel kan niet doen als mol. Susan roept op de eerste vraag meteen het goede antwoord en Tygo neemt het voortouw. Is hij opzettelijk naar de quiz toegelopen? Hoopte hij er op om Tygo, de sterkste van het stel, weg te spelen, zodat de 150 kilo opdracht een stuk lastiger zou zijn?
Speculatie, allemaal alleen gebaseed op het feit dat hij zich volgens jou "niet geheel op zijn gemak" lijkt te voelen. De verhouding sterkte van de conclusie / sterkte van de aanname vind ik niet helemaal kloppen ;)
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [KANDIDAAT] Freek Bartels
« Reactie #117 Gepost op: 15-01-2014, 20:26:22 »
(Dubbelbericht vanwege maximumberichtlengte)

Citaat
Van het vele geld dat verdient wordt tijdens de opdracht pakt Freek twee enveloppen!
Het belooft een raar jaar te worden als enveloppen met geld pakken in opdrachten terwijl de hele groep dat weet als molactie gaat worden gezien. ;)
Dat geloof ik dan ook pas als het geld echt weg is. Echter - ook de mol weet niet wie de finale gaan halen! Dus de enige effectieve moltactiek is om het geld überhaupt niet te beleggen, en dan in aflevering 4 als, laten we zeggen Susan uit het spel ligt, dan heel scheinheilig te zeggen "nou ik had dat geld dus naar Susan opgestuurd...". Als dat gebeurt, dan heroverweeg ik, maar vooralsnog is Freek voor mij niet de mol.

Citaat
staat Freek deze serie nog niet heel erg in de spotlight. Hij beweegt zich een beetje op de achtergrond
Dat klopt met zijn zelfomschrijving op het moment dat hij en Tygo worden gekozen om in de spotlights te staan.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: [KANDIDAAT] Freek Bartels
« Reactie #118 Gepost op: 15-01-2014, 21:28:39 »
Maar dan gaat hij toch mee met iets dat klopt? Waarom is dat mols?
Nee, hij gaat mee met iets dat niet klopt: vooral niet denken dat we Owen en Susan moeten vinden, want als ze dat wel denken zou de opdracht nog kunnen slagen.
The British are not impressed.

Offline Jaapie

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Freek Bartels
« Reactie #119 Gepost op: 15-01-2014, 22:24:12 »
Hij is voor mij veel te veel op de achtergrond en dat doen ze wel vaker bij de mol. Na afloop krijg je opeens veel acties te zien die niet in de uitzendingen gezeten hebben. Hij staat zeker hoog op mijn lijstje, zeker na het betoog dat hier 2 pagina's terug staat.