Auteur Topic: Aflevering 1 - Schijnbeweging  (gelezen 190402 keer)

Offline MOLdevort

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1 - Schijnbeweging
« Reactie #380 Gepost op: 4-01-2014, 16:07:25 »
We hebben 4 enveloppen waarvan drie een chinees postzegel hebben en 1 (Freek) Filipijns.

Stel je het volgende voor:

elk kandidaat krijgt te horen dat hij/zij het verdiende(?) geld mag opsturen naar zichzelf voor de 2e locatie waar
ze verderop in de serie heen gaan (Filipijnen)

Die worden dan bij wijze van 'verstuurd' voordat ze dus China verlaten (verklaart de 3 chinezen postzegels), maar nu wilt het
toeval dat Freek een Filipijns zegel heeft, hierbij ga ik voor het gemak ervan uit dat zijn brief pas in de Filipijnen
is verstuurd.

Mocht dat zo zijn, zou dat misschien kunnen betekenen dat Freek in China (laatste deel daar?) een rood scherm te zien krijgt
en dus naar huis moet, maar op locatie 2 Filipijnen terug komt?

GROEN IS HET NIEUWE ROOD: m.a.w. een rood scherm oid kan groen zijn, in ieder geval voor de mol dan he.

Het zou iig verklaren waarom Freek een ander postzegel heeft.

Voel je vooral vrij om dit te ontkrachten of verder te sterken!!
Go find a white crayon and color yourself a zebra

Offline MoleShowdown

  • Forumlid
  • Pilipinas
Re: Aflevering 1 - Schijnbeweging
« Reactie #381 Gepost op: 4-01-2014, 16:43:11 »
Ik vind het raar dat niemenad op mijn postzegel-verhaal in gaat:
Als er een brief naar Freek wordt gestuurd die pas in de Filipijnen is verstuurd, mag je er toch vanuit gaan dat hij de Filipijnen heeft gehaald? Doet er dan niet eens toe of hij hem zelf heeft verstuurd of niet. Of zie ik nu iets over het hoofd?
@ Traveljunkie: Ik wil wel je even erkenning geven.  ;)

Ik had de postzegel zelf ook gevonden, maar jij was me voor.  ::ok:: (Kostte me overigens geen uren, want een google search met 'stamps philippines 2013' was voldoende. Vond 'm hier. Mooie zegeltjes trouwens.)

Maar terzake, met de woorden van Art, dat de kandidaten dit jaar geld voor de pot 'veilig kunnen stellen', lijkt het me aannemelijk dat ze dat doen door het gewonnen geld 'naar zichzelf' in aflevering 9 op te sturen. Waarom zou je het naar iemand anders sturen? Je doet mee met WIDM om het spel zelf te winnen, lijkt me. Logisch!

We zien de namen Susan, Freek en Sofie. 'Sofie' zien we twee keer, maar dat lijkt me dezelfde enveloppe (let op de ietwat dik aangezette 'E' van 'Ellis' en de ietwat ingesprongen (tab) geadresseerde naam 'Sofie vd Enk' t.o.v. adres 'Ellis Island' eronder). Van Susan zien we twee enveloppen, een keer geadresseerd aan 'SuuS Visser' (met de eerste 'S' in spiegelbeeld) en een keer aan 'Susan Visser'. Freek heeft de enveloppe met de Filipijnse postzegel, waarvan we er wel vanuit kunnen gaan dat die op de Filipijnen 'gepost' is.

Conclusie: Sofie, Susan en (met name) Freek zullen er niet heel snel uitvliegen.

Punt 2. Na de beelden nog eens goed bekeken te hebben ben ik er nog niet van overtuigd dat we daadwerkelijk met 4 brievenbussen te maken hebben. De beelden laten wel steeds andere achtergronden zien, maar ook steeds vanuit een andere camerapositie. Bovendien, het 'adres' op de enveloppen is steeds hetzelfde: 'Aflevering 9, Ellis Island'. Dat de beelden suggereren dat de postbode van het ene adres (brievenbus) naar het andere adres (brievenbus) vaart, is natuurlijk bewust zo gemonteerd (voor verwarring).

Trouwens, je twijfel over al dan niet afgestempelde enveloppen en de bezorgtijden van de Filipijnse 'PostNL' kun je vergeten. Het blijft wel televisie, hè: die enveloppen worden niet echt gepost!  :) Bovendien, zou knap zijn als ze met adres 'Aflevering 9, Ellis Island' in de juiste brievenbus belanden!

Goed, volgende aflevering meer duidelijkheid over de enveloppen.







« Laatst bewerkt op: 4-01-2014, 18:51:05 door Bakkertje, Reden: link verborgen »

Offline MoleShowdown

  • Forumlid
  • Pilipinas
Re: Aflevering 1 - Schijnbeweging
« Reactie #382 Gepost op: 4-01-2014, 16:54:29 »
Wat mij verder meteen opviel (en het is hier ook al even kort genoemd door iemand anders) is dat de kandidaten bij beide executies in precies dezelfde volgorde zijn opgesteld. Vlnr, Maurice, Tygo, Sofie, Susan, Daphne, Owen, Aaf, Jan-Willem, Jennifer, Freek. Om en om voorste rij, achterste rij. We kunnen er nu nog niets uithalen, maar misschien iets om in de gaten te houden bij volgende executies.

anoniem 24971

  • Gast
Re: Aflevering 1 - Schijnbeweging
« Reactie #383 Gepost op: 4-01-2014, 16:57:58 »
Ik vraag me af: waarom zou je geld naar jezelf sturen? Stuur jij ook altijd brieven naar jezelf of niet?
Tenslotte zou je dan al het geld naar jezelf sturen en dus komt er weinig in de pot voor de winnaar aangezien die maar maximaal 1/9 van de pot naar zichzelf heeft gestuurd.

Offline Minnie Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 1 - Schijnbeweging
« Reactie #384 Gepost op: 4-01-2014, 16:59:35 »
Ik keek nog een keer naar opdracht 1. Tussen 0.47 en 0.50 (zie link hieronder, het is niet dé aflevering) zegt Art: "Jullie moeten wel allemaal op tijd zijn, anders komt er niks in de pot." Op de achtergrond hoor ik iets van 'ow wauw'. Waarschijnlijk na de opnames erop geplakt. Mogelijk de MOL die dit zegt, met een beetje stemvervorming? Ik hoor een vrouwenstem, maar misschien is het ook wel helemaal niks. Eigenlijk hoop ik dat iemand het ook even bekijkt en misschien hoort degene wel iets heel anders....

http://avro.nl/wieisdemol/Afleveringen/1/opdracht1.aspx
« Laatst bewerkt op: 5-01-2014, 17:04:51 door Minnie Mol »

Offline WIDMolloot

  • Forumlid
  • 'Trust Nobody'
Re: Aflevering 1 - Schijnbeweging
« Reactie #385 Gepost op: 4-01-2014, 17:01:09 »
Ik heb nog even gezocht en het is nu toch wel heel duidelijk dat dat begin filmpje wijst op het eiland: Ellis Island. Pinagbuyutan Island, El Nido, Filipijnen

Op maps zie je namelijk van die 'kano's' liggen en het als je even googled vind je allemaal foto's die enorm veel op de beelden van WIDM lijken.



Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Aflevering 1 - Schijnbeweging
« Reactie #386 Gepost op: 4-01-2014, 17:03:27 »
Maar terzake, met de woorden van Art, dat de kandidaten dit jaar geld voor de pot 'veilig kunnen stellen', lijkt het me aannemelijk dat ze dat doen door het gewonnen geld 'naar zichzelf' in aflevering 9 op te sturen. Waarom zou je het naar iemand anders sturen? Je doet mee met WIDM om het spel zelf te winnen, lijkt me. Logisch!
Natuurlijk. En daarom is er vast een regel aan de actie verbonden dat ze het naar iemand in aflevering 9 moeten sturen, maar niet aan zichzelf en ook niet aan de Mol, o.i.d.
The British are not impressed.

Offline MoleShowdown

  • Forumlid
  • Pilipinas
Re: Aflevering 1 - Schijnbeweging
« Reactie #387 Gepost op: 4-01-2014, 17:12:56 »
Ik vraag me af: waarom zou je geld naar jezelf sturen? Stuur jij ook altijd brieven naar jezelf of niet?
Tenslotte zou je dan al het geld naar jezelf sturen en dus komt er weinig in de pot voor de winnaar aangezien die maar maximaal 1/9 van de pot naar zichzelf heeft gestuurd.
Nee, ik stuur nooit brieven (met geld) naar mezelf. Als ik geld 'veilig wil stellen', breng ik het naar de bank.  ………. maar ja, ik zit dan ook niet in een spel als WIDM!  :)

Alle enveloppen samen behoren tot de 'veilig gesteld' pot, denk ik…
De vraag is alleen, wie mag (straks in aflevering 9) welke enveloppen openen? Alleen de aan jouw geadresseerde of allemaal?

Offline MoleShowdown

  • Forumlid
  • Pilipinas
Re: Aflevering 1 - Schijnbeweging
« Reactie #388 Gepost op: 4-01-2014, 17:15:43 »
Natuurlijk. En daarom is er vast een regel aan de actie verbonden dat ze het naar iemand in aflevering 9 moeten sturen, maar niet aan zichzelf en ook niet aan de Mol, o.i.d.
Waarom wel naar iemand anders en niet naar zichzelf? Uitleg?

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - Schijnbeweging
« Reactie #389 Gepost op: 4-01-2014, 17:19:14 »
Wil even zeggen dat ik dit een enorm leuke kandidatengroep vind.  :D

Ik was niet heel treurig om Maurice's vertrek, misschien mede door zijn opstelling al begreep ik die ook wel weer..
Maar het zegt veel als je de vertrekkende kandidaat sympathiek vindt en toch niet zo erg dat hij vertrekt omdat de rest toch nog een fractie leuker is zelfs.  ::tandpastasmiley::
Ongetwijfeld mogelijk door edit maar.. erg leuke groep kandidaten!!  ::ok::

Ik moet zeggen dat de productie daar altijd wel in slaagt maar de laatste jaren nog meer dan ervoor, bijna.  :D

Verder: Ik begrijp nu wat Art bedoelde over de manier waarop Hong Kong in beeld gebracht wordt.  ::ok::
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1 - Schijnbeweging
« Reactie #390 Gepost op: 4-01-2014, 17:21:19 »
@ MoleShowdown

Ik zou zeggen dat ze dat moeten sturen naar iemand die NIET de mol is volgens hen.
Sturen ze het naar de mol= geld uit de pot.

Zo kan je als kandidaat moeilijker nepmollen (want dan stijgt de kans dat er geld naar de mol gaat en dus uit de pot)
Als ze het naar zichzelf zouden mogen sturen en het geld van de mol gaat niet in de pot dan kan de mol zichzelf veel geld toesturen.

pure speculatie, maar dat is hoe ik denk dat het is
klaar voor de strijd

Offline FilmMaster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1 - Schijnbeweging
« Reactie #391 Gepost op: 4-01-2014, 17:25:52 »
Ik heb nog even gezocht en het is nu toch wel heel duidelijk dat dat begin filmpje wijst op het eiland: Ellis Island. Pinagbuyutan Island, El Nido, Filipijnen

Op maps zie je namelijk van die 'kano's' liggen en het als je even googled vind je allemaal foto's die enorm veel op de beelden van WIDM lijken.



Tof dat je die kano's zo ziet liggen  ::rofl::
Fillipijnen dus, mooie locatie.
« Laatst bewerkt op: 4-01-2014, 17:48:51 door FilmMaster »

Offline Hildewereld

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - Schijnbeweging
« Reactie #392 Gepost op: 4-01-2014, 17:27:01 »
Vind ik een goede theorie! Dat verklaart ook waarom Sofie er twee keer tussen zit. Als het niet dezelfde envelop is zoals hier ook wordt gezegd.

Offline KVilsteren

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - Schijnbeweging
« Reactie #393 Gepost op: 4-01-2014, 17:44:25 »
@ MoleShowdown

Ik zou zeggen dat ze dat moeten sturen naar iemand die NIET de mol is volgens hen.
Sturen ze het naar de mol= geld uit de pot.

Zo kan je als kandidaat moeilijker nepmollen (want dan stijgt de kans dat er geld naar de mol gaat en dus uit de pot)
Als ze het naar zichzelf zouden mogen sturen en het geld van de mol gaat niet in de pot dan kan de mol zichzelf veel geld toesturen.

pure speculatie, maar dat is hoe ik denk dat het is

Of andersom: Als je geld naar de mol stuurt blijft dat in de pot, anders niet (niet echt in de geest van WIDM, geef ik toe).

Offline MoleShowdown

  • Forumlid
  • Pilipinas
Re: Aflevering 1 - Schijnbeweging
« Reactie #394 Gepost op: 4-01-2014, 17:47:12 »
Wat mij verbaast is de geringe ophef hier over de hint van MarkBoots:

Jan-Willem (zeer waarschijnlijk hij, vanwege de trouwring) maakt met de zaklamp, in zeer duidelijke bewegingen, de letters 'M-O-L'.

in combinatie met:

De woorden: "Ik maak me kenbaar", 25 sec later (in de aflevering) door Jan-Willem uitgesproken.

in combinatie met:

De afleveringstitel: "schijnbeweging".


Normaal gesproken ben ik niet zo van de hints. (Gegoochel met toevallig in beeld gebrachte cijfers en letters en 'doorgeclick' via Google vind ik vooral bezigheidstherapie voor molloten in de letterlijke zin van het woord). Maar deze vind ik toch wel van het kaliber 'Priesterhint' van vorig jaar! En dan nog wel binnen 24 uur gevonden! (Da's volgens mij nog sneller dan vorig jaar, toch?).

Is dit daadwerkelijk dé hint? Of doet kandidaat Jan-Willem dit bewust om zich verdacht te maken en springt de productie hier handig op in met de montage? Dat laatste lijkt me te toevallig, in combinatie met zijn woorden en met de titel.

Laten we Jan-Willem maar scherp in de gaten houden de komende afleveringen!  :)




Offline Tsubasa

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Who Is The Mole 2015 in Sri Lanka and India!
Re: Aflevering 1 - Schijnbeweging
« Reactie #395 Gepost op: 4-01-2014, 17:51:34 »
Jan-Willem (zeer waarschijnlijk hij, vanwege de trouwring) maakt met de zaklamp, in zeer duidelijke bewegingen, de letters 'M-O-L'.

Ik denk dat ik als ik mezelf kenbaar zou moeten maken met een lamp, en ik zit in het programma dat Wie is de MOL heet, ik wellicht ook het woord MOL zo zou seinen ook al ben ik zelf niet de mol. Lijkt me dus vrij duidelijk dat Jan Willem inderdaad MOL seint, maar is wat betreft mij totaal geen hint naar dat hij bedoelt dat hij zelf de mol is.
De luie molspeurder: Tsubasa! Schot voor de boeg mol: Rik vd Westelaken. Wie is de Mol: Rik vd Westelaken!

Offline MoleShowdown

  • Forumlid
  • Pilipinas
Re: Aflevering 1 - Schijnbeweging
« Reactie #396 Gepost op: 4-01-2014, 17:55:15 »
Vind ik een goede theorie! Dat verklaart ook waarom Sofie er twee keer tussen zit. Als het niet dezelfde envelop is zoals hier ook wordt gezegd.

Gezien het gebruik van postzegels uit zowel Hong Kong als de Filipijnen, is het waarschijnlijk dat je in elke/meerdere afleveringen geld 'veilig kan stellen' (dwz. op kan sturen). Dat zou kunnen betekenen dat Sofie dat dan ook i.i.g. twee keer heeft gedaan (als het inderdaad 2 verschillende enveloppen waren, zoals jij zegt). Er waren i.i.g. twee enveloppen geadresseerd aan Susan.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: Aflevering 1 - Schijnbeweging
« Reactie #397 Gepost op: 4-01-2014, 17:55:32 »
De code voor de kluis was 3425.

Jan-Willem werkte bij 3FM, Radio 4, Radio 2 en Radio 5.
Denken jullie dat dit een aanwijzing kan zijn?
Dit vind ik een hele sterke! ::ok::
...óf niet!

Offline Minnie Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 1 - Schijnbeweging
« Reactie #398 Gepost op: 4-01-2014, 18:01:22 »
Wat mij verbaast is de geringe ophef hier over de hint van MarkBoots:

Jan-Willem (zeer waarschijnlijk hij, vanwege de trouwring) maakt met de zaklamp, in zeer duidelijke bewegingen, de letters 'M-O-L'.

in combinatie met:

De woorden: "Ik maak me kenbaar", 25 sec later (in de aflevering) door Jan-Willem uitgesproken.

in combinatie met:

De afleveringstitel: "schijnbeweging".


Normaal gesproken ben ik niet zo van de hints. (Gegoochel met toevallig in beeld gebrachte cijfers en letters en 'doorgeclick' via Google vind ik vooral bezigheidstherapie voor molloten in de letterlijke zin van het woord). Maar deze vind ik toch wel van het kaliber 'Priesterhint' van vorig jaar! En dan nog wel binnen 24 uur gevonden! (Da's volgens mij nog sneller dan vorig jaar, toch?).

Is dit daadwerkelijk dé hint? Of doet kandidaat Jan-Willem dit bewust om zich verdacht te maken en springt de productie hier handig op in met de montage? Dat laatste lijkt me te toevallig, in combinatie met zijn woorden en met de titel.

Laten we Jan-Willem maar scherp in de gaten houden de komende afleveringen!  :)





Kun je een link sturen / foto waarop je dat ziet? Ik zie namelijk nergens dat hij dat doet.., maar hij staat wel op mijn verdachtenlijstje.

Offline MoleShowdown

  • Forumlid
  • Pilipinas
Re: Aflevering 1 - Schijnbeweging
« Reactie #399 Gepost op: 4-01-2014, 18:03:32 »
Ik denk dat ik als ik mezelf kenbaar zou moeten maken met een lamp, en ik zit in het programma dat Wie is de MOL heet, ik wellicht ook het woord MOL zo zou seinen ook al ben ik zelf niet de mol. Lijkt me dus vrij duidelijk dat Jan Willem inderdaad MOL seint, maar is wat betreft mij totaal geen hint naar dat hij bedoelt dat hij zelf de mol is.
Klinkt ook logisch. Maar vooral de combinatie met zijn woorden én de afleveringstitel maakt het zo verdacht.
Misschien kunnen we hem in de volgende afleveringen al snel wegstrepen, maar voorlopig houd ik hem nog scherp in de gaten.