Het blijft een mooie methode Erik! Toch wat opbouwende kritiek:
Bedankt sowieso. Een kritische blik noodzaakt mij om zelf ook kritisch te kijken
Ik heb het gevoel dat de vraagstelling beter zou kunnen. Neem nou de eerste vraag van deze week. Ik kan me goed voorstellen dat de Mol geen suggesties doet, hij kijkt gewoon wat er gebeurt en zolang het fout gaat, zegt hij lekker niets. Ik kan me ook voorstellen dat de Mol juist een kleine verkeerde suggestie doet (of nog beter, iemand anders steunt die een verkeerde suggestie doet), dus ik heb ook de derde optie aangevinkt. Wat krijg je nu? Het gemiddelde van mijn antwoorden is nul, je gooit dus de informatie van deze vraag weg en hij heeft amper invloed op het resultaat. Dat is jammer, want het is een heel goede vraag. Misschien kan de vraagstelling anders zodat je wel informatie uit de vraag krijgt? Dat kan misschien problemen geven met je formule en misschien gaat je systeem ook teveel op de Stemwijzer lijken, maar misschien kun je er wat mee?
Goed punt allereerst. Waar ik bij de vraagstelling op probeer te letten is twee dingen - neutraliteit en meetbaarheid. Met neutraliteit bedoel ik dat ik geen sturende vraag probeer te stellen, zoals "
verkeerde suggesties doen". Dan kan ik al raden wat er gaat gebeuren met de score en voegt het systeem niet zo veel toe. Juist met iets dat niet
trivialiter mols of onmols is kan het interessant worden.
Met meetbaarheid bedoel ik dat er geen discussie ontstaat over op wie de actie wel en niet van toepassing is. Daarom probeer ik dingen te keizen waar iedereen het over eens is. Misschien is niet heel duidleijk welke operaspeler een kandidaat precies bedoelt. Het is veel eenduidiger of een deelnemer een voorstel doet of niet.
En inderdaad, het systeem heeft iets weg van een soort gezamenlijke stemwijzer.
Ook je laatste vraag intrigeert me. Wat is je idee hierachter?
Er zit niet echt een idee achter, behalve dat ik wat variatie wil toevoegen aan de acties en dacht, misschien is het iets waar mensen een mening over hebben qua molsheid. En het is iets dat neutraal en meetbaar is. Dus het is vooral om te kijken of er wat uitkomt, en als er wat uitkomt dan helpt dat weer.
@Molkos: ik ga de punten verwerken als ik de aflevering terugkijk. Hopelijk vanavond, maar ik beloof niks...