Auteur Topic: Aflevering 2 - Vindingrijk  (gelezen 288182 keer)

Offline Traveljunkie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #640 Gepost op: 12-01-2014, 16:55:11 »
Als Jennifer op de markt haar test zit te maken, staan 2 'blanken' naar haar te kijken [43:07]. Ik neem aan dat dat gewoon onbekende backpackers zijn?

Edit: Idem [44:20] bij Owen. [47:46] ook nog een keer.

Opvallend verder dat Art wel de namen noemt van degene die een vrijstelling hebben ingezet, maar niet van degene die de zwarte vrijstelling heeft ingezte. Bescherming van de mol?
« Laatst bewerkt op: 12-01-2014, 17:06:02 door Traveljunkie »

Offline Siets95

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #641 Gepost op: 12-01-2014, 17:16:45 »
Voor het verloop van de executie is het bij een vrijstelling van belang om te weten om wie het gaat, omdat die personen zonder zwarte vrijstelling sowieso door zijn. Bij de zwarte vrijstelling is het, net als bij jokers, niet van belang om te weten wie hem heeft ingezet.

Offline mirrrjam

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #642 Gepost op: 12-01-2014, 17:17:49 »
k
Opvallend verder dat Art wel de namen noemt van degene die een vrijstelling hebben ingezet, maar niet van degene die de zwarte vrijstelling heeft ingezte. Bescherming van de mol?

ja inderdaad. Art kon ook zeggen wie allemaal een vtijstelling had ingezet, en dan niet vrtellen wie een groene en wie een zwarte heeft ingezet, dat zou ook leuk zijnn

Offline Yaco

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #643 Gepost op: 12-01-2014, 17:22:30 »
hi yaco, beter laat dan nooit he:-) strak verhaal. heb je al concrete gedachten over wie de mol is?


Over wie de mol is nog niet, maar op basis van (gebrek aan) inbreng let ik het meest op Aaf, Daphne en Sofie. Ook JW streep ik nog niet af. Deze 4 weten ondanks de vrij gemakkelijke opdrachten in de tv studio niets op te halen.

Van de overige kandidaten zou het me erg verbazen als zij de mol zijn. (hopen dus dat één van de eerste 4 afvalt, dan wordt het voor mij weer makkelijker.)

Bij mij wil het er overigens moeilijk in dat de mol bewust geld gaat verdienen in het begin om te zorgen dat er geen geld opgestuurd wordt naar hem/haar. Ondanks dat ik weet dat dergelijke dingen eerder ook al voorkwamen. (vond ik een behoorlijke anticlimax)  :-X

Bij 'vragen stellen aan de mol' is het (voor hen) vooraf logisch dat ze geïsoleerd moeten worden. Bij de opdracht/test op de markt is dit niet logisch. Als ze dan toch geïsoleerd worden (zowel vooraf, als achteraf) weten ze meteen dat de mol ergens moet verschijnen/opdraven.

Lijkt me niet het geval dus...
Hoewel ik denk dat er een grote kans is dat je gelijk hebt, lijkt het me niet dat ze dat in dit geval zo raar zouden vinden. Redenen:
-Het is niet handig als je op de markt bent terwijl de ander zijn test nog aan het maken is of rondloopt
-Het kan voordeel opleveren als je weet hoe lang andere kandidaten bezig zijn geweest
-Er moeten wel meer momenten zijn waarin ze geisoleerd worden omdat de mol aanwijzingen moet krijgen, of omdat biechts moeten worden opgenomen. (eerder al genoemd)
-Ze lijken elkaar pas bij de executie voor het eerst te zien omdat er dan pas wordt gesproken over wat er al dan niet gevonden/ingezet is. (althans zo lijkt het door de montage)

Dan nog even over de touw op het dak (misschien wat vergezocht):
Ik vroeg mij zoals meer mensen af wat die ladder daar deed. Bij het terugkijken viel mij tijdens die opdracht echter een shot met een open raam op. Dit deed mij denken aan het shot tussendoor van de plattegrond.
Dan nu de theorie: stel dat het touw (zelfs volledig ontknoopt) te kort was om van het dak bij de emmer te komen. Dan konden ze de ladder gebruiken om vanuit het raam op een lagere verdieping de emmer omhoog te hijssen. (zelfs als het waar is weet ik niet wat we eraan hebben maargoed)

Offline Molkos

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #644 Gepost op: 12-01-2014, 17:35:38 »
Dan nog even over de touw op het dak (misschien wat vergezocht):
Ik vroeg mij zoals meer mensen af wat die ladder daar deed. Bij het terugkijken viel mij tijdens die opdracht echter een shot met een open raam op. Dit deed mij denken aan het shot tussendoor van de plattegrond.
Dan nu de theorie: stel dat het touw (zelfs volledig ontknoopt) te kort was om van het dak bij de emmer te komen. Dan konden ze de ladder gebruiken om vanuit het raam op een lagere verdieping de emmer omhoog te hijsen. (zelfs als het waar is weet ik niet wat we eraan hebben maar goed)



1) als je de mol bent, dan weet je dat dit een alternatief is om het geld te pakken, maar door initiatief te nemen op het dak valt het niet op dat die mogelijkheid er is. En kies je voor deze opdracht om dit niet te doen (anderen 'snappen' dat het een lastige opgave was omdat ze niet zelf op het dak zijn geweest)
2) diegene die achterbleven in de 'operatie-kamer' laten bewust deze plattegrond e.d. achterwege. dus zoals ik ook al zei: de mol heeft belang bij 'op het oog lastige opdrachten' en/of zoveel mogelijk beïnvloeding vanaf locatie om instructies verkeerd/ingewikkeld over te brengen en hulpmiddelen (plattegrond) e.d. niet te gebruiken. dan kom ik ook op Daphne, JW (deze bleven eerst ook op locatie)
De mol zou denk ik niet snel de eerste opdrachten kiezen...

Offline Magic0loc0

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #645 Gepost op: 12-01-2014, 17:51:11 »
Iets wat ik tamelijk opmerkelijk vond in deze aflevering is een uitspraak van Jan-Willem, misschien al eerder genoemd, maar erg apart:
"Ik heb eens wat dingen opgepakt die niets met de opdracht te maken hadden" op zo'n toontje, dat dit net een mollenbiecht lijkt uit de laatste aflevering. De reden dat ze dit waarschijnlijk in deze aflevering hebben geplakt is om Jan-Willen te koppelen aan de afleveringstitel, Vindingrijk, aangezien Jan-Willem wat willekeurige voorwerpen vindt en pakt.

Ik verdenk daarnaast Jan-Willem niet extreem ofzo, ik zit meer op Susan en anderen, maar vond dit toch opvallend.

Offline Siets95

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #646 Gepost op: 12-01-2014, 17:56:49 »
Volgens het woordenboek heeft 'vindingrijk' niets met het vinden van dingen te maken, maar 'goed in het bedenken van nieuwe dingen of oplossingen'.

Synoniemen voor vindingrijk: 1) Briljant 2) Begaafd 3) Creatief 4) Geniaal 5) Gewiekst 6) Handig 7) Industrieus 8) Ingenieus 9) Inventief 10) Innovatief 11) Kunstig 12) Kundig 13) Knap 14) Origineel 15) Praktisch 16) Spitsvondig 17) Slim 18) Scherpzinnig 19) Vaardig 20) Vernuftig 21) Zeer begaafd

In eerste instantie dacht ik aan het vinden van vrijstellingen, jokers etc. op de markt, maar als de makers van WIDM met vindingrijk hetzelfde bedoelen als het woordenboek moeten we de afleveringstitel toch ergens anders aan zien te koppelen.

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #647 Gepost op: 12-01-2014, 18:46:06 »
Volgens het woordenboek heeft 'vindingrijk' niets met het vinden van dingen te maken, maar 'goed in het bedenken van nieuwe dingen of oplossingen'.
Dat is nou juist het leuke van cryptogrammen, een beschrijving van een woord dat alleen klopt als je het woord los ziet van de echte betekenis.
The British are not impressed.

Offline ThomasMolloot

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • 谁是鼹鼠
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #648 Gepost op: 12-01-2014, 18:46:53 »
Sommige afleveringen zullen gewoon puur op de aflevering zelf slaan en niet op de Mol.

Offline SomeOne_01

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Au contraire, mon amis
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #649 Gepost op: 12-01-2014, 19:34:24 »
Van een ander Forum (widm.nl, moffel mol):

Bij de markt-opdracht zegt JW kraaltjes, rotsjes, maar dan zegt hij Groene dingen (vrijstelling) blauwe dingen (500 euro briefje) gele dingen (100 euro briefje) zwarte dingen (zwarte vrijstelling) DIE HAAT IK!!!

Offline Clauzwa

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #650 Gepost op: 12-01-2014, 19:44:48 »
Van een ander Forum (widm.nl, moffel mol):

Bij de markt-opdracht zegt JW kraaltjes, rotsjes, maar dan zegt hij Groene dingen (vrijstelling) blauwe dingen (500 euro briefje) gele dingen (100 euro briefje) zwarte dingen (zwarte vrijstelling) DIE HAAT IK!!!

 ::oink:: Dat moet ik terug kijken. Heb me net genesteld in de tunnel van Freek. Nog geen 24 uur geleden. Ga niet weer 8 afleveringen lang met mijn koffers heen en weer sjouwen hahaha

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #651 Gepost op: 12-01-2014, 20:16:35 »
Dat zegt hij inderdaad wel.
Hij zegt dit is zo niet mijn ding, details, I hate them, zoeken vreselijk

En mijn tunnel zit tussen aaf en jw in, dus uhmmm lastig hahaha

Offline Clauzwa

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #652 Gepost op: 12-01-2014, 20:19:36 »
Het kan aan mij liggen, maar als ik deze sfeershots terug kijk...... waren er dan 3 zwarte vrijstellingen te vinden???

Deze lijkt te hangen tussen wat kettingen en armbanden (de afbeeldingen even in spoilers gezet vanwege de grootte):
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Deze ligt bovenop wat sieraden, maar ligt er niet hetzelfde bij als de zwarte vrijstelling die Sofie pakt
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

En dit is de zwarte vrijstelling die Sofie pakt
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Ik ben het even kwijt, maar voor zover ik weet hebben we Freek, Jennifer en Aaf niets zien pakken (JW vrijstelling, Daphne vrijstelling, Susan vrijstelling, Sofie zwarte vrijstelling, Owen 2 jokers, Tygo 2 jokers). Stél dat er toch 3 zwarte vrijstellingen lagen, zouden er dan toch meer gevonden zijn? Misschien dat iemand anders dat stuk op de markt nog eens rustig terug wil kijken en die shots met die zwarte vrijstellingen met elkaar kan vergelijken?

Offline Siets95

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #653 Gepost op: 12-01-2014, 20:28:24 »
Zijn het niet puur sfeershots? Ik heb begrepen dat er echt maar één zwarte vrijstelling is: dé zwarte vrijstelling.

Offline Clauzwa

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #654 Gepost op: 12-01-2014, 20:30:09 »
Zijn het niet puur sfeershots? Ik heb begrepen dat er echt maar één zwarte vrijstelling is: dé zwarte vrijstelling.

Dat hoop ik wel, zou raar zijn als er 2 zwarte vrijstellingen ingezet zouden worden bij één test. Maar vond het opvallend (en hopelijk zit ik er idd naast).

Offline Siets95

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #655 Gepost op: 12-01-2014, 20:32:38 »
In afl. 1 gebruikten ze ook sfeershots voor de enveloppen op de markt. Maakt het allemaal mooier om naar te kijken. Ik hoop trouwens wel dat de zwarte vrijstelling nog terug gaat komen, maar dat zulen we moeten afwachten. En meerdere tegelijk zou inderdaad wat apart zijn.

Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #656 Gepost op: 12-01-2014, 20:34:34 »
Het zijn sfeershots. Plaatje 1 is volgens mij wat je boven de zwarte vrijstelling ziet hangen, ze hebben het er in dat geval ingehangen denk ik. Plaatje 2 komt vlak na het moment dat Sofie voor het eerst dat ding heeft aangeraakt, dus dan wordt sowieso dezelfde bedoeld.

Offline Yaco

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #657 Gepost op: 12-01-2014, 21:42:24 »
Van een ander Forum (widm.nl, moffel mol):

Bij de markt-opdracht zegt JW kraaltjes, rotsjes, maar dan zegt hij Groene dingen (vrijstelling) blauwe dingen (500 euro briefje) gele dingen (100 euro briefje) zwarte dingen (zwarte vrijstelling) DIE HAAT IK!!!
Wat ik opvallender vind dan wat hij zegt (dat die haat ik komt iets later overigens) is dat bij groene, blauwe, gele dingen steeds snelle shots van steentjes en kettingen met die kleuren in beeld komen, maar dan ineens bij zwarte dingen: de zwarte vrijstelling in beeld (met dramatisch geluidseffect)(41:17 -41:35 op uitzending gemist)

Nou kan dit natuurlijk op hem slaan, maar misschien ook op Sofie, omdat zij de zwarte vrijstelling pakt.

Toch denk ik dat het gewoon leuke montage is en dat we er niet te veel achter moeten zoeken. Ik vind de manier waarop hij praat tijdens deze opdracht en de biechts heel erg radio achtig. Omschrijft wat hij ziet en de sfeer. In vorige edities zag je ook dat fragmenten van kandidaten die leuk commentaar leveren dankbaar worden gebruikt bij de montage. Denk bijnvoorbeeld aan Horrace Cohen een aantal  seizoenen terug.

Offline Traveljunkie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #658 Gepost op: 12-01-2014, 21:51:49 »
Wie kan mij helpen aan een very hi-res versie van onderstaande afbeelding [11:25]? Ik wil de 4 oranje dames vergelijken met de 4 die op de foto staan die Art aan de groep laat zien èn met de dame in oranje uit de backstage foto's. Op Art's foto hebben bewuste dames blauwe (2x), gele en oranje sloffen aan. Op het podium komen eigenlijk alleen de rechtse twee steeds in beeld met blauwe en gele sloffen [15:10]. Deze twee zijn in ieder geval niet dezelfde dame als die op de backstage foto (het makkelijkst kun je kijken naar de positie van de zwarte flapjes boven de wenkbrauwen).

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #659 Gepost op: 12-01-2014, 22:05:07 »
Wie kan mij helpen aan een very hi-res versie van onderstaande afbeelding [11:25]?

Is dit wat je verder kan helpen? :)
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan