Ik heb een paar mogelijk theorieën over wat hier ook mee zou kunnen:
- Het gaat niet om wat je ziet, maar om wat je hoort. De eerste letters/woorden van de woorden/zinnen die je op of gelijk na het fotoklik moment hoort vormen een aanwijzing naar de mol (variatie op de priesterhint maar dan over meer afleveringen)
- Het fotoklik moment wordt ook gebruikt in de roodshow en bij de groepsfoto aan het einde. Het hoeft niet een afvaller te zijn, maar de kandidaten die aan het woord zijn (of in beeld zijn) tijdens het fotoklik moment (of in het shot er gelijk na) zijn niet de mol. Er zou dan 1 kandidaat moeten zijn die nooit gefotografeerd wordt
- Het fotoklik moment is een teken dat je moet opletten. In het volgende shot krijg je de mol te zien. Soms zien we alle kandidaten, maar soms ook enkele:
Als ik biechten niet meetel, komt de 3e theorie voor Susan aardig in de buurt, maar rijmt die net niet.
Aflevering 1: Fotoklik moment voor de 2e test, Susan is de eerste die we de test zien maken
Aflevering 3: Fotoklikmoment bij het zoeken naar roeiers. Na de Klik zien we Susan en Jan-Willem naar de roeiers toerennen
Aflervering 3: Fotoklikmoment voor de biecht van Daphne over het vrouwenbondje. Als we biechten niet meetellen zien we daarna Sofie, Daphne en Susan in beeld
Aflevering 4: Fotoklikmoment aan het begin van de roltrapopdracht. Freek vertel over de volgorde: Eerst Tygo en dan Susan. Echter zien we na de klik eerst alleen Tygo in beeld, daarna pas Susan
Aflevering 5: Fotoklikmoment tijdens de biecht van Sofie over de reis naar de kerk. Daarna komen alle kandidaten in beeld bij art.
Aflevering 6: Fotoklikmoment tijdens de biecht van Sofie over de driewielers en paard en wagens. Daarna alle kandidaten in beeld.
Ik ben bang dat deze theorie spaak loopt. Susan is in 5 van de 6 opvolgende shots in beeld. Maar daavoor moet ik biechten niet meetellen en twee momenten waar iedereen in beeld staat wel. Daar kun je niet op filteren. De theorie zou beter zijn als er elke keer kleinere groepen in beeld kwamen. Bovendien is bij de roltrap alleen Tygo in beeld:
Een betere theorie is dan denk ik de theorie: Wie aan het woord is bij een fotoklikmoment is de mol niet. Het is immers een geluid gebruikt voor afvallers.
Aflevering 1: Fotoklik direct na een biecht van Jan-Willem: Is hij de mol dan niet?
Aflevering 3: Fotoklik 1 tijdens voice-over van Sofie: Is zij de mol niet?
Aflevering 3: Fotoklik na tekst van Art en direct voor biecht van Daphne. Zij is de mol niet.
Aflevering 4: Fotoklik midden in een biecht van Freek: Is hij de mol niet?
Aflevering 5 en 6: Fotoklik in een biecht van Sofie: Is zij de mol niet?
Het idee is dat de kandidaten met een fotoklik dan als het ware weggeklikt/weggestreept kunnen worden als mol. Als dit opgaat kunnen alleen Tyo en Susan de mol nog zijn. Ook deze theorie vind ik echter niet sluitend. Waarom zou men dan namelijk drie keer fotoklikken laten horen bij Sofie als 1 genoeg zou zijn voor deze theorie? Ze hadden dan ook tijdens een biecht van Aaf of Jenniger kunnen klikken.
Ben trouwens nog benieuwd of er ook mensen zijn die uit de voeten kunnen met de teksten tijdens/voor/na de klikmomenten.