Is dat beeld dat Freek uitkiest als Boeddha met de kralen ketting niet eigenlijk het beeld met de twee vingers. Dat is wel een dikke molactie, ware het niet dat de rest van de groep er al voorbij is. Een ideale manier om natuurlijk de aandacht van de twee vingers af te leiden.
Je hebt helemaal gelijk!!
Er is iets vreemd aan de hand met de "twee vinger" Boeddha, te weten:
Op de foto's welke Aaf en Sofie beschikbaar hebben om de aanwijzingen door te geven aan de groep is namelijk op die bewuste foto alleen een rechterhand met twee vingers te zien. Wat in ieder geval impliceert dat er maar 1 Boeddha zijn hand zo zou moeten houden tijdens de route. Duidelijk te zien op 7:58 bij uitzending gemist (voeg ook screenshots toe, maar brakke kwaliteit).
Susan loopt gedurende een tijd duidelijk met maar twee vingers in beeld, de nadruk wordt door de montage op twee vingers gelegd. 8:15 van de aflevering zegt Susan nog: "ik ben tot nu toe maar 1 beeld tegengekomen met twee vingers aan de rechterhand". Waarop Sofie ietwat bijdehand antwoordt dat ze daar dan een foto van hadden moeten maken - is gedaan en daar kiezen ze later dan ook voor. Direct daarna 8:20 van de aflevering zegt Freek out of the blue: "wacht volgens mij is dit de mijne" en Freek en Tygo maken een foto van de Boeddha waarbij volgens Freek de kralen ontbreken in de ketting - zijn opdracht. Maar toch duidelijk is te zien dat dat de Boeddha is met de twee vingers in de rechterhand...?
Het vreemde is dat niemand van de groep dit ziet en/of opmerkt, Freek en Tygo lopen ook beide achteraan. Controleert niemand Freek zijn bevindingen of is dit omdat Susan gezegd heeft dat ze natuurlijk een foto genomen hebben van een eerdere Boeddha met die vingers? Of komt dit omdat Freek zo de nadruk legt dat het zijn Boeddha is met de ontbrekende kralen... Mijn gevoel zegt het laatste, helemaal omdat hij naar rechts kijkt en direct zegt dat het volgens hem zijn Boeddha is. Perfecte molactie, deze foto zorgt er namelijk voor dat er in ieder geval 2 antwoorden fout zijn en Tygo gaat er lekker in mee.
Want, Tygo zegt later nog in een biecht dat hij 2 Boeddha's heeft gezien met die 2 vingers aan de rechterhand, dat zou dan die zijn waarvan Susan een foto van gemaakt heeft en deze. Hij maakte immers samen met Freek de foto, verder was er niemand anders van de groep bij. Overigens wel een perfecte, alleen het hoofd en de ketting zijn zichtbaar. Wanneer de gemaakte foto's dan in geld omgezet kunnen worden zegt Tygo zeker te weten dat de foto van de Boeddha met de ketting goed is, Freek houdt zich stil. Volgens mij weet Tygo op dat moment wel met zekerheid dat het een foute foto is en wil hij alleen Freek observeren.
Op de onderstaande screenshot zijn de foto bij Aaf en Sofie, de hand van die Boeddha waarvan Freek zegt dat het de zijne is, die Boeddha helemaal, het moment dat Freek die Boeddha aanwijst, het moment dat Tygo en Freek de foto maken en de gemaakte foto van Tygo te zien.