Ik ben even gaan 'speuren' door het dagboek van de Mol in deze (verschrikkelijke) molloze weken.
Het kan zijn dat sommige dingen al genoemd zijn, maar hier zijn mijn 'vindingen':
Dag 1: "..., maar er had best wel wat meer verdiend kunnen worden door de groepjes waar in ieder geval géén mol in zat!"
Deze zin kan slaan op of Jennifer of Susan, want die hadden als enige wél geld in de pot.
Dag 2: "De zwarte vrijstelling heeft z’n intrede gedaan en hoe! Het zet alles op scherp en niemand is veilig voor dat ding. Behalve ik dan, maar dat hoeven de anderen niet te weten."
Deze slaat in mijn ogen op Sofie, omdat zij bij de markt én bij de abseil-opdracht als enige 'op zoek was' naar dat ding. Dat ding inzetten heeft immers geen voordeel voor jezelf, alleen een nadeel voor degene die iets hebben ingezet. En als je de Zwarte Vrijstelling als Mol zijnde inzet, is de kans groter om jouw 'vijand' eruit te kunnen gooien.
Dag 3: "Als je dat zo hoort lijkt dit een onmogelijke opdracht, maar wat kwamen ze dichtbij."
Kunnen we hieruit opmaken (door het woord 'ze') dat het óf Freek, óf Jan-Willem óf Sofie is (aangezien Aaf en Daphne al uit het spel zijn)?
"Heel toevallig was er geen geld meer om in te zetten op deze wedstrijd, dus dat die gewonnen werd was daardoor iets minder erg..."
'Heel toevallig' klinkt hier erg sarcastisch. Alsof de Mol van plan was om al het geld op te sturen (Freek of Sofie). Zonder de toestemming van Freek (penningmeester) was er überhaupt geen geld verstuurd in aflevering drie. Conclusie: Freek wist van de roeiopdracht en stuurde samen met Sofie het geld op, zodat hij haar als dekmantel heeft?
Dag 4: "... en als sommigen bereid waren geweest in hun kaarten te laten kijken. Aan de andere kant: dat zou ik ook niet doen... Toch?"
Is deze 'toch' een verwijzing naar: 'Misschien heb ik het toch gedaan!', dus Sofie? Of zou dat té duidelijk zijn?
Dag 5: Hier kon ik niet echt iets citeren, maar de overdreven vrouwelijke schrijfstijl viel mij (en vele anderen) op. Bijvoorbeeld twee keer 'oogverblindende eilandjes'. Ik heb nogmaals gekeken hoe de kandidaten (+ de Mol) reageerden op het heugelijke nieuws van vertrek naar de Filipijnen, maar het enige dat opviel is dat Jan-Willem 'Oke?' zei, terwijl de rest stil was. Niet echt iets nuttigs uit kunnen halen dus. Misschien jullie wel!?
Dag 6: "Nee, dan de blik in de toekomst. Misschien dat dat sommige van mijn medekandidaten op een spoor heeft gezet..."
Zou dit kunnen slaan op Freek als Mol die, in tegenstelling tot de andere kandidaten, niet op een spoor gezet kon worden doordat hij niet in de toekomst heeft mogen kijken (het feit dat hij als Mol niets hoeft te zien weggelaten)?