Auteur Topic: Wie is de mol? 2015  (gelezen 1053736 keer)

Offline Traveljunkie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie is de mol? 2015
« Reactie #1700 Gepost op: 18-11-2014, 02:22:38 »
De eerste aflevering is opgenomen in Sri Lanka, de reeks eindigt in Nederland. 'We reizen door verschillende werelden', aldus Rooijakkers. 'Eerder dan ooit keren we terug naar Nederland'.

Wow, ik ben zo benieuwd naar dit seizoen! 

Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/5601/TV-Radio/article/detail/3792124/2014/11/17/De-Mol-zet-boel-op-scherp-vanaf-eerste-seconde.dhtml

Het artikel bevat slechts 2 quotes van Art, maar die zijn zeker het analyseren waard:

"... verschillende werelden" is een interessante woordkeuze, omdat dit niet direct gerelateerd hoeft te zijn aan geografie, maar ook kan slaan op zaken als cultuur en tijdgeest.

"Eerder dan ooit keren we terug naar Nederland" is al een mindfuck op zich, doordat het maar liefst 3 (!) discutabele woordcombinaties herbergt.
- Het woord "eerder" kan betrekking hebben op de toekomst, maar ook op het verleden. Daarnaast kan het gebruikt worden in de betekenis van sneller, maar ook in de betekenis van ouder.
- Het "terugkeren naar" kan gebruikt worden in geografische zin (terug keren naar een bepaalde plaats), maar ook als verwijzing naar bepaalde periode of tijdstip (terug keren in de tijd)
- Met "Nederland" kan het huidige Nederland worden bedoeld, maar ook het koloniale Nederland.

Ik heb sterk het vermoeden dat de kandidaten eerder (sneller) in het programma in aanraking komen met Nederland/het Nederlandse verleden van het 'gastland' dan voorheen (bv.'iets' met Delft of Redoute van Eck) òf dat de kandidaten in Sri Lanka in aanraking komen met een eerdere (oudere) Nederlandse cultuur dan bij eerdere bestemmingen (als die link met Nederland er al was).
Ga er in ieder geval maar niet van uit dat de kandidaten een paar afleveringen eerder huiswaarts keert dan in eerdere seizoenen.

Een snelle search in Wiki leert me dat de Hollanders inderdaad eerder in Sri-Lanka (1602) zijn gearriveerd dan in Zuid-Afrika (1647).


Goh, waar een stevige borrel op je verjaardag al niet goed voor is...
::vergroot::
« Laatst bewerkt op: 18-11-2014, 02:30:32 door Traveljunkie »

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Wie is de mol? 2015
« Reactie #1701 Gepost op: 18-11-2014, 07:32:48 »
In serie 6 gingen de kandidaten 'even op en neer naar Amsterdam'. Dit was toen niet letterlijk zo, maar werd Amsterdam nagebootst op een grote open vlakte. Zou 'eerder dan ooit terug naar Nederland' niet slaan op een vergelijkbare opdracht?
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Mol2024

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Niets is wat het lijkt
Re: Wie is de mol? 2015
« Reactie #1702 Gepost op: 18-11-2014, 09:08:23 »
Goede morgen!!!!


Bron: Metro nieuws

'Wie is de Mol geschrokken van speurende fans'

Nog voor de kandidaten officieel bekend waren gemaakt, lagen hun namen door slim speurwerk van fans al op straat. De selectieprocedure gaat daarom op de schop.

De makers van Wie is de Mol hadden het zo leuk bedacht: in de aanloop naar de eerste aflevering op 1 januari, zou steeds een kandidaat middels een ludiek mediamoment aan het publiek worden voorgesteld. Maar nog voor de eerste naam was geopenbaard, stond de hele lijst al op internet. Althans, een vermoedelijke lijst, samengesteld door fans die via twitter en facebook het socialmedia-gedrag van BN’ers en medewerkers van het programma in de smiezen hielden. Achteraf bleek het aardig te kloppen.

Schrik

"Wij schrokken ons natuurlijk een hoedje”, zegt Wie is de Mol?-kandidatencoach Jan Peter Pellemans tijdens de perspresentatie van het programma, gisteren in Amsterdam. "Het ging gelukkig maar om een kleine groep hardcorefans wier ‘pride and joy’ het is om overal te zoeken naar clues die leiden naar kandidaten. Niet alle namen klopten bovendien, maar wij gaan wel onze maatregelen nemen.”
Die maatregel bestaat er in ieder geval uit dat potentiële kandidaten er niet meer via social media-kanalen als twitter worden benaderd voor hun deelname, iets dat Pellemans tot nu toe altijd wel deed. "Ik ga niemand meer volgen. Sterker nog: ik ga van twitter af. Twiter is de duivel!”, zegt hij lachend.

Presentatrice Evelien Bosch ontdekte dat haar naam al door fans werd genoemd toen ze een verhaal over die fans in Metro zag staan. "Ik zat in de trein en zag iemand dat verhaal lezen. Het heette ‘Mollenfans weten allang wie er meedoet’ en ik dacht: oh my God. Ik ben gelijk gaan kijken of mijn naam erbij stond en dat was dus zo. Toen had ik wel even een kippenvelmoment. Maar achteraf vind ik het vooral heel grappig dat mensen de moeite nemen om zo te speuren.”

Cabaretier Pieter Derks was vooral verbaasd. "Ik vond het vooral krankzinnig, die hele analyse. Dat er mensen zijn die de tijd hebben om dat helemaal uit te zoeken! Natuurlijk schrik je ook op zo’n moment. Je bent tenslotte alleen maar bezig met dat het juist niet uitlekt. Maar zolang je dan zelf niks loslaat, weet niemand iets zeker. Ik heb dus ook maar niet gereageerd."

Deelnemer Rick van de Westelaken schrok ook toen hij nog voor de bekendmaking zijn naam al rond zag gaan op internet als mogelijke deelnemer. "Ik schrok me dood. Ik dacht: nu ligt alles op straat. Maar gelukkig viel dat mee. Omdat er door de AVROTROS geen van die namen werd bevestigd, bleef het bij vermoedens. Toch vind ik het wel ongelooflijk knap hoe ze dat allemaal achterhaald hebben. Daar moet het programma voor een volgend seizoen toch maar iets anders op verzinnen."



 ::oink:: ::oink:: ::oink:: ::oink:: ::oink:: ::oink:: ::oink:: ::oink:: 

Allerallereerst, Sorry JP hoop dat je dit leest, het was nooit mijn bedoeling (om maar even voor mezelf te spreken en niet voor de andere molloten) om jullie te laten schrikken. Ik dacht ook dat dit al eerdere jaren vaak gedaan was door andere molloten, namen opzoeken die evt mee hebben kunnen gedaan een potientiele lijst maken. Hoop niet dat je hierdoor van twitter afgaat door ons  ::bravo:: je bent de beste kandidatenbegeleider OOIT :)

Ze gaan het dus anders doen, wat misschien ook maar goed is. Hou ik meer vrije tijd over en moet ik m'n verslaving maar aan de kant gooien.

Blijft het wel veeeeeel spannender als ze de kandidaten volgend jaar bekend gaan maken!!! :-)


Oh en de nieuwe site staat online, go check it out. Ik vind het mooi, en de losse kandidaat-foto's staan er ook weer nu!!!!!!
« Laatst bewerkt op: 18-11-2014, 09:24:54 door ramonmol »

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: Wie is de mol? 2015
« Reactie #1703 Gepost op: 18-11-2014, 09:48:23 »
Haha, ja hier kon je op wachten natuurlijk...

Offline Traveljunkie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie is de mol? 2015
« Reactie #1704 Gepost op: 18-11-2014, 10:01:20 »
Ramonmol, in mijn ogen hoef je je echt niet te verontschuldigen hoor; zie het meer als een compliment voor je goede speurwerk. Bedenk dat vrijwel niemand in Nederland iets van dit forum mee krijgt (althans niet direct) en dat het idd maar om een klein clubje molloten gaat dat zich hier dag in, dag uit mee bezig houdt. Ik kan me niet voorstellen dat AvroTros daar mee in zijn/haar maag zit. Ik denk dat het 'probleem' hem vooral zit in het verspreiden van geruchten op de bekendere, meer bezochte sites als Facebook, maar doorgaans doen de molloten dat niet eens zelf. Hierdoor komen ook voor de 'normale' volger van het programma de potentiele namen op straat te liggen en dat zal inderdaad minder leuk zijn voor de productie.
Bovendien hoef ik me al helemaal niet aangesproken te voelen, want hij heeft het alleen over de kandidaten, niet over de bestemming ;D
Overigens zet JP mij met zo'n artikel nóg meer op scherp voor seizoen 16... >:D
« Laatst bewerkt op: 18-11-2014, 10:07:14 door Traveljunkie »

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wie is de mol? 2015
« Reactie #1705 Gepost op: 18-11-2014, 10:07:36 »
Eigenlijk juich ik het toe, al is het wel wat laat, dat deze maatregel genomen gaat worden. JP zei eerder eens: ''het hoort bij het spel''.

Hij gaf er toen mee aan dat je niet alles kon afschermen.


Over Nederland gesproken: ''eerder naar Nederland teruggekeerd dan verwacht'', betekent volgens mij gewoon, dat ze op onvermoede momenten te maken krijgen met ons eigen verleden in Sri Lanka. Nederland was in de Gouden Eeuw immers een van de grote ''bespelers'' van de destijds bekende handelsroutes.



Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: Wie is de mol? 2015
« Reactie #1706 Gepost op: 18-11-2014, 10:16:05 »
Haha lijkt me de droom van iedere molloot, dat de productie vraagt of je niet wat minder goed kunt speuren  ::bravo:: .
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline Mol2024

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Niets is wat het lijkt
Re: Wie is de mol? 2015
« Reactie #1707 Gepost op: 18-11-2014, 10:29:13 »
Haha lijkt me de droom van iedere molloot, dat de productie vraagt of je niet wat minder goed kunt speuren  ::bravo:: .

 ;D

Ja, ik weet dat ik (en andere) zich niet echt schuldig hoeven te voelen, want het hoort ook bij het spel maar ik snap wel dat je als productie ploeg je kapot schrikt als de voltallige lijst ( op 2 na ) op een forum verschijnt.

maar eerlijk, het is ook gewoon heel leuk om te doen. Waar andere molloten urenlang plezier beleven aan uitzoeken van bepaalde locaties of hints vind ik het persoonlijk heel leuk om te kijken. Wat voor soort mensen zijn types voor nieuwe series van de mol, en uitvogelen of ze liegen over hun 'vakantie bestemming', volgers, en daar conclusies uit te trekken. Uiteindeljk blijft het ook speculatie tot aan de officiele bevestiging. Jammer dat ik (we ) dat volgend jaar niet meer kunnen doen, maar like i said.. des te leuker met de bekendmakingen. Nu is het echt zo mijn huisgenootjes roepen me " Raaaaaaaa, kom er is iets over WIDM bij Boulevard, *loopt naar tv in slowmotion, hoopt op verassing* en het is..... Pieter Derks.

"joh??!?!?!??!??!"

 ::rofl:: ::rofl:: wat dat betreft zijn die bekendmakingen voor ons ook wel saai soms e nik snap dat de makers het lastiger en eigenlijk ook leuker willen maken voor zelfs de molloten door die dingen strikt geheim te houden..
Ik wens ze succes  >:D haha grapje

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wie is de mol? 2015
« Reactie #1708 Gepost op: 18-11-2014, 10:36:04 »
aan de ene kant hoort het bij het spel, maar als de makers al jaren weten dat de hard-die speurders dit doen, dan kan men er juist ook gebruik van maken.

Ik heb ook al eens gesuggereerd om twitter in te zetten als middel om ons juist zand in de ogen te strooien, door fantasie-accounts aan te maken, waardoor niemand er meer uit kon afleiden wie de echte kandidaten zijn.Er werd op gereageerd door te stellen dat dat erg ver zou gaan, en dat de Avro dat niet zo snel zou doen. Ik kan het zo snel niet terugvinden met de zoekmachine hier.

De lijnen komen/kwamen steevast samen bij JP en Eva Keune. Kleine moeite om die lijntjes door te snijden, dacht ik.


Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Wie is de mol? 2015
« Reactie #1709 Gepost op: 18-11-2014, 10:39:17 »
'Wie is de Mol geschrokken van speurende fans'

Geinig ramonmol! En ook knap dat je zoveel namen goed had. ::ok:: Dat je alleen je buurman niet doorhad maakt het helemaal prachtig. ::rofl::

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wie is de mol? 2015
« Reactie #1710 Gepost op: 18-11-2014, 10:54:25 »
Dat laatste maakt Chris dus juist heel erg verdacht.

Maar dat laatste kan ook niet, hoe kan Chris weten dat hij naast een molspeurder in het kwadraat woont?



Offline Mol2024

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Niets is wat het lijkt
Re: Wie is de mol? 2015
« Reactie #1711 Gepost op: 18-11-2014, 10:54:32 »
Dat laatste maakt Chris dus juist heel erg verdacht.

Maar dat laatste kan ook niet, hoe kan Chris weten dat hij naast een molspeurder in het kwadraat woont?



  Heb vaak genoeg met hem en z'n vrouw gekletst maar ja, dan heb je het niet over Wie is de mol. Die mensen zitten echt niet te wachten op het feit dat ik ze ga vertellen dat ik een die hard Molloot ben haha  ::rofl:: en bovendien woon ik er nog nieteens een volledig jaar, in die straat. Zijn huis is trouwens to die for... jezus.

Geinig ramonmol! En ook knap dat je zoveel namen goed had. ::ok:: Dat je alleen je buurman niet doorhad maakt het helemaal prachtig. ::rofl::

 ::rofl::

 ::schaam:: Dat kan ik nog steeds niet bevatten haha  ::schaam::
 Over hem gesproken, hij laat niets los... ook niet tegen mij he.  :(
« Laatst bewerkt op: 18-11-2014, 10:57:15 door ramonmol »

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wie is de mol? 2015
« Reactie #1712 Gepost op: 18-11-2014, 10:58:19 »
Maar wat ik dus aangeef: jij kon van tevoren toch ook niet weten dat hij mee zou doen, dus waarom zou je hem extra in de peiling hebben?


Ik kan met tenminste niet voorstellen dat jij ergens een lijstje hebt met mensen waarvan je denkt: ZIJ zouden weleens kandidaat KUNNEN zijn. Een soort ''long-list'', zogezegd.

Offline Mol2024

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Niets is wat het lijkt
Re: Wie is de mol? 2015
« Reactie #1713 Gepost op: 18-11-2014, 11:10:50 »
Maar wat ik dus aangeef: jij kon van tevoren toch ook niet weten dat hij mee zou doen, dus waarom zou je hem extra in de peiling hebben?


Ik kan met tenminste niet voorstellen dat jij ergens een lijstje hebt met mensen waarvan je denkt: ZIJ zouden weleens kandidaat KUNNEN zijn. Een soort ''long-list'', zogezegd.

Nee, die heb ik niet. Ik ga gewoon vanaf begin april kijken, of bn'ers zijn ( ik weet inmiddels ook wel een beetje wat voor type mensen de crew zoekt dus daar filter ik op) JP/Eva/Art gaan volgen en andersom. Bij mensen als Evelien dit jaar, keek ik bij de mensen die ze recent ging volgen. Daar stond toen De mol bij en WIDMfeitjes. Ik weet dat er ook bn'ers fan zijn van het spel, maar volgens mij ga je als bn'ers die accounts niet random volgen.
Daar begint het mee, dan maak ik een longlist van ongeveer 20 mensen, die schrijf ik op. En dan selecteer ik er ongeveer 10 en vul die later aan. Vanaf mei kan ik dan zien of dingen bevestigd worden met evt twitterstiltes + kijken of meerdere mensen uit mijn lijstje elkaar gaan volgen rond die periode (of elkaar al volgen, dat is zo uitgevogeld) Tenslotte ga ik nog naar Facebook om te kijken bij JP, daar kun je bij vrienden "onlangs toegevoegd' zien en in sommige gevallen klopt dat ook weer met mijn vermoedens of kan ik een link leggen met twitter. Daarna check ik nog eventuele tour schema's van artiesten, of zoek ik uit of er opnames zijn van bepaalde tv-series, sommige opname data's van bepaalde dingen staan ook gewoon vast. Denk aan GTST, Flikken M. Dat wordt in princiepe gewoon in mei doorgefilmd nog. Wil niet zeggen dat er niemand van mee zou kunnen doen, maar daar kun je wel extra op letten. Ik let ook altijd op mensen die in het verleden al hebben gezegd heel graag mee te willen doen. Zoals dit jaar, Jan Versteegh is recent JP gaan volgen. Nu volgt jan niet zoveel mensen, slechts 100 nog iets... Ik kan zo snel even geen link leggen tussen JP en Jan versteegh als het niet om De mol zou gaan. Nu kan je zefls als molloot soms compleet fout zitten, en dat ze elkaar bijvoorbeeld kenen van heel iets anders of kennisen zijn. Maar omdat Jan begin dit jaar ook ali n het nieuws kwam met dat hij heel graag mee wilde, leg ik dan die link en denk ik , ok die ga ik sowieso volgend jaar in de gaten houdnen.. ALs Anniko van Santen LIVE opsporing verzocht opneemt in mei/juni kan ik haar ook doorstrepen bijvoorbeeld en zo ga ik door en door tot ik het op het bot heb uitgezocht (speculatief dan nogmaals) en dit jaar klopte er 8 namen, Maar ik heb hier ooit een grapje gemaakt over credits en dat is niet zo goed gevallen volgens mij  ::rofl::  dus bij deze al mijn credits naar mijn mede speurvrienden !!!!!!  ::bravo::
« Laatst bewerkt op: 18-11-2014, 11:13:53 door ramonmol »

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wie is de mol? 2015
« Reactie #1714 Gepost op: 18-11-2014, 11:22:47 »
Het is een werkwijze, die tot nu toe erg effectief is gebleken.


Aan de ene kant is het vermakelijk dat twitter een paar jaar een rol heeft gespeeld bij het voortijdig uitlekken van de namen, en aan de andere kant: nu de makers zich ervan bewust zijn dat twitter de spil is in dit speurwerk, zal men het ook om kunnen draaien, en er juist gebruik van kunnen maken.

Offline Traveljunkie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie is de mol? 2015
« Reactie #1715 Gepost op: 18-11-2014, 13:19:39 »
Grootste uitdaging is op dit moment het achterhalen welke tea estate op de officiële WIDM-site zichtbaar is. Het lijkt me ergens op/nabij de Horton Plains, maar ik vraag me af of de hoge rots/berg op de achtergrond wel World's End is...

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wie is de mol? 2015
« Reactie #1716 Gepost op: 18-11-2014, 13:33:47 »
We hebben het over het Vondelpark, toch? Staat tenminste op de deurmat op 1 van de foto's.

Offline Traveljunkie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie is de mol? 2015
« Reactie #1717 Gepost op: 18-11-2014, 14:02:09 »
We hebben het over het Vondelpark, toch? Staat tenminste op de deurmat op 1 van de foto's.

Euh..., ik weet niet precies over welke foto's jij het hebt Jos, maar ik bedoel de achtergrondfoto/banner die direct zichtbaar is als je naar de officiële site van de AvroTros gaat. Je ziet daarop een estate (thee plantage) en een serieuze pukkel in het landschap. Verder wat verschillende boomsoorten, onder andere naaldbomen. Dit type landschap is op legio foto's zichtbaar die gemaakt zijn in de regio Nuwara Eliya - World's End. Google maar eens even op afbeeldingen van de Horton Plains.
« Laatst bewerkt op: 18-11-2014, 14:04:06 door Traveljunkie »

Offline joligmolletje

  • Winnaar WIDM Streaming Pool 2024
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie is de mol? 2015
« Reactie #1718 Gepost op: 18-11-2014, 14:10:42 »
@Ramonmol: een betere erkenning als molloot kun je bijna niet krijgen. Ik vind het helemaal niet erg dat je al zo vroeg kandidaten bent gaan zoeken. Voor mij verpest dat helemaal niets; ik vind het juist wel leuk om vermoedens bevestigd te krijgen. Dat geeft mij echt zo'n 'zie je wel'-gevoel, alsof je ingewijd bent in een bepaald geheim. Wel heb ik me enorm verbaasd dat de makers zich hier zo totaal op hebben verkeken. Je zou toch denken dat ze wel wisten dat Twitter bestond en dat molloten werkelijk alles nazoeken (zeker in maanden waar ver weinig te analyseren is). Al kan natuurlijk wel meespelen dat dit de eerste keer is dat vermoedens een-op-een zijn doorgeplaatst in landelijke kranten waardoor deze meteen een veel groter bereik hebben gekregen.

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie is de mol? 2015
« Reactie #1719 Gepost op: 18-11-2014, 14:20:21 »
Ik had inderdaad wel verwacht dat JP en de rest het twitterverhaal allang hadden ondervangen (jaren geleden al) maar leuke is juist het zoeken op zich.

Wellicht doordat er dit jaar meer kenbaarheid is gegeven in de krant dat ze er daardoor op willen gaan acteren. Maar geloof niet dat merendeel van de molkijkers er een weet van had. Er zijn nu nog zelfs mensen die vragen wanneer het land bekend gemaakt gaat worden bijvoorbeeld.

Dus denk inderdaad dat het uitpuzzelen van namen en landen meer is voor de molshoop die maar niet ingestort wil raken  ::rofl:: en het hele jaar door aan het zoeken is.

Maar toch goed bezig geweest :D
Zou het ergens jammer vinden als ze het volgend jaar anders gaan doen om dit soort dingen te gaan ontlopen of van Twitter afgaan door dit soort dingen

En had ook al even naar de nieuwe pagina gekeken bij de avro en naar de achtergrond inderdaad. Maar nog niet aan het puzzelen gegaan waar die genomen is (die foto). Zal vandaag of morgen eens een poging wagen wat achter mijn pc te zitten en kijken wat ik kan uitvinden :D