Auteur Topic: Wie is de mol? 2015  (gelezen 1054121 keer)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wie is de mol? 2015
« Reactie #800 Gepost op: 20-10-2014, 18:17:00 »
Nagenoeg hetzelfde bericht was ik in aan het tikken, Tristan. Telepathie?

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie is de mol? 2015
« Reactie #801 Gepost op: 20-10-2014, 18:53:34 »
Ijsland was destijds juist de uitwijk. Men was toen eerst van plan om een serie te maken in Marokko en Spanje, maar ivm de Arabische Lente, is uitgeweken naar IJsland.

Maar goed, dat is nogal offtopic.

Ontopic: ik ben heel benieuwd naar Sri Lanka en/of India

Was het niet juist dat Spanje de uitwijk voor Marrokko was?? En dat IJsland dus sowieso al het eerste land was?
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline SomeOne_01

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Au contraire, mon amis
Re: Wie is de mol? 2015
« Reactie #802 Gepost op: 20-10-2014, 19:11:47 »
Was het niet juist dat Spanje de uitwijk voor Marrokko was?? En dat IJsland dus sowieso al het eerste land was?
nope, tristan heeft gelijk. ik heb het even gegoogled, kwam ik op een draadje uit van dit forum: http://www.wieisdemol.com/forum/archief/seizoenNL2012/index.php?topic=44820.460


Offline Traveljunkie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie is de mol? 2015
« Reactie #803 Gepost op: 20-10-2014, 22:49:53 »
Van de laatste 6 seizoenen is WIDM maar liefst 4x in 2 landen opgenomen; in de eerste 8 seizoenen slechts 1x. Ik weet niet of dit een trant is die zich gaat voorzetten, maar ik kan me nog wel herinneren dat de kandidaten ècht blij waren toen ze in Spanje en de Filipijnen arriveerden. IJsland bleek tè koud en Hong Kong uiteindelijk tè chaotisch/druk. We hebben in betreffende seizoenen in ieder geval steeds te maken gehad met twee uitersten.

Sri Lanka is wat betreft cultuur en natuur dusdanig afwisselend dat je er makkelijk 2 weken kunt filmen. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik na 3 weken het gevoel had dat ik alles ook wel weer zo’n beetje gezien had. Maar goed, dat was nog in de tijd (2003) dat de Tamil Tijgers actief waren en je door allerlei checkpoints en roadblocks het reizen ten noorden van Anuradhapura onmogelijk werd gemaakt. In mei 2009 zijn de Tijgers definitief verslagen en ik ga er vanuit dat bijvoorbeeld Jaffna niet langer een no-go-area is. Lijkt me wel gaaf om een kijkje te nemen in het noordelijk deel van he land.

Vooropgesteld dat Sri Lanka prima kan fungeren als enig gastland voor WIDM, wil ik mijn licht wel even laten schijnen over een aantal buurlanden als mogelijk 2e gastland.
India ligt als grote buur misschien het meest voor de hand, maar vertoont meer overeenkomsten met Sri Lanka dan verschillen. Bovendien zou het raar zijn om daar maar een weekje te filmen, terwijl er met gemak een aantal seizoenen kunnen worden opgenomen. Overigens is het niet zo dat het grotendeels hindoeïstische India en overwegend boeddhistische Sri Lanka twee handen op een buik zijn – zie het meer als een haat-liefdeverhouding. En nee, je spring ook niet zo op de boot om binnen een paar minuten naar de overkant te varen. Alhoewel bij Adam’s Bridge beide landen maar 19 km uit elkaar liggen (mooi te zien in Google Earth), vaart er bij mijn weten pas sinds een jaar of 3 een boot tussen Tuticorin en Colombo. Ik meen me te herinneren dat die trip 15 uur duurt. Dan ben je nog eerder in Nieuw-Zeeland ;-)
Bangladesh – voor mij het meest extreme land ter wereld wat betreft kleurpaletten – heeft mijns inziens ook te veel overeenkomsten met Sri Lanka.

Landen die ik nog niet voorbij heb zien komen, maar wel in de buurt liggen, redelijk goed bereikbaar zijn èn een totaal andere cultuur danwel natuur hebben zijn de Madelieven en Bhutan.
De Maledieven liggen op nog geen anderhalf uur vliegen, maar eigenlijk kun je op de atollen – die gemiddeld maar 1,5 meter (!) boven de zeespiegel uitkomen – niet veel meer dan duiken, op het strand liggen of in een hangmat hangen en lurken aan een kokosnoot. En o ja, het zag er ook wel mooi uit ;-)
Bhutan is het kleinste koninkrijkje in de Himalaya en kent eigenlijk alleen maar hoge bergen (over uitersten gesproken). Wat ik me direct voor de geest kan halen als ideaal decor voor WIDM is het Tijgers nest (hey, weer tijgers). Dit boeddhistische klooster ‘hangt’ op 700 meter hoogte tegen de rotsen aangeplakt en is alleen te voet of met een ezel bereikbaar, òf een katrolachtig ding. Het is een beetje als Meteora in Griekenland (bekend van Kuifje en 007), maar dan wat extremer ;-)

Offline Traveljunkie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie is de mol? 2015
« Reactie #804 Gepost op: 20-10-2014, 22:52:09 »
Wat gaan we wellicht nog terugzien in Sri Lanka?

* De voormalige hoofdsteden Anuradhapura en Polonnaruwa zijn op zich niet bijster interessant, ware het niet dat ze een aantal schitterende historische tempels (of restanten daarvan) herbergen. Ik ben er van overtuigd dat de dagoba’s zeker een keer de revue passeren.
* Nabij het gehucht Sigiriya toornt de Lion’s Rock boven de groene wouden uit. Ooit was het de bedoeling om uit het enorme rotsblok een heuse leeuw te houwen, maar men is nooit verder gekomen dan een paar klauwen (ik ben net zo groot als één enkele nagel). Via behoorlijk wat trappen kun je boven op de rots komen. Ik ben er van overtuigd dat er iets met die rots (of trappen) gaan doen.
* De stad Kandy zal ook wel een keer voorbij komen. In deze mooie stad staat de heilige tempel waar de hoektand van Boeddha bewaard zou worden. Nabij Kandy is ook het olifantenweeshuis gevestigd waar de kandidaten even lekker kunnen badderen met de logge beesten. Tevens is Kandy het beginpunt van de pittoreske treinrit naar de plaatsjes Nuwara Eliya en Ella. In het bochtige gedeelte van de rit geldt een maximum snelheid van 16 km/uur. Dit, omdat het spoor na vertrek van de Engelsen in 1948 niet meer is onderhouden en er her en der wat dwarsbalken en boutjes missen. Ik ben op een gegeven moment de rijdende trein uitgestapt en zowaar voorbij gelopen.
* Vlak bij Nuwara Eliya en Ella zijn legio theeplantages en de Horton Plains te vinden, een schitterend natuurgebied dat onder andere het natuurverschijnsel World’s End bevat. Op het einde van de wereld kijk je pardoes 1200 meter loodrecht naar beneden waar de vlakte weer verder gaat.
* Een ander bekend natuurverschijnsel is Adam’s Peak, een berg van ruim 2200 meter hoogte die vanuit het niets opdoemt. Over de 6442 treden naar de top doe je een paar uurtjes, maar je kunt elkaar niet inhalen op het smalle pad en ik had destijds duizenden bejaarde pelgrims voor me die ook voor zonsopkomst boven wilde zijn. Leuk in ieder geval voor WIDM ;-)
* Helemaal in het zuiden ligt het Yala National Park, waar je gewapend met een ranger en jeep op zoek kunt gaan naar wilde luipaarden en andere beesten. Wederom een geschikt decor voor WIDM.
* In het uiterste zuidoosten van het land ligt Arugam Bay, wat bekent staat om de beste/hoogste golven van de regio. Dit omdat hier de 2 stromingen van de Bengaalse Golf en de Arabische Zee ‘clashen’.
* In de stadjes Galle en Matara zijn nog diverse overblijfselen zichbaar uit de tijd van de Nederlandse overheersing. Het fort Redoute van Eck kan een schitterend decor vormen voor een mooie, tctische WIDM opdracht.
* En dan zijn er nog tal van bezienswaardigheden in de rest van het land (Colombo, Dambulla) en mogen de schitterende stranden niet vergeten worden. En het cricket natuurlijk ;-)

Hmm, misschien moet ik toch maar eens een reisbureau voor molloten gaan beginnen…

En tja, ik ben nu eenmaal fan van Sri Lanka. Na Tibet en Mongolië toch wel ergens in mijn top 5 van Azië…

Linkje waarin het Tijgersnest in Bhutan, Meteora in Griekenland èn de Leeuwenrots in Sri Lanka worden genoemd (met afbeeldingen)
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2150810/On-wing-prayer-The-extraordinary-hanging-monasteries-cling-sides-cliffs.html:
« Laatst bewerkt op: 20-10-2014, 22:53:55 door Traveljunkie »

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie is de mol? 2015
« Reactie #805 Gepost op: 20-10-2014, 23:11:34 »
Mooie omschrijvingen van het land.

Wil altijd nog een keer die kanten uit maar dan naar Indonesië. Nu nog een loterij winnen  ::rofl::

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Wie is de mol? 2015
« Reactie #806 Gepost op: 20-10-2014, 23:20:16 »
Tweet van Angela Schijf :

' Niets is wat het lijkt mensen '

Daarvoor twitterde ze naar Art, dus waarschijnlijk is dit een reactie op een hoop reacties. Maar wilde het toch even zeggen  ;D
You'll never walk alone

Offline SomeOne_01

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Au contraire, mon amis
Re: Wie is de mol? 2015
« Reactie #807 Gepost op: 20-10-2014, 23:42:13 »
dan denk ik dat het inderdaad niet is wat het lijkt. want nu lijkt het alsof ze dus mee doet met widm. en niets is wat het lijkt, dus doet ze niet mee met wie is de mol. wel jammer... :(

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Wie is de mol? 2015
« Reactie #808 Gepost op: 21-10-2014, 10:53:04 »
In mei 2009 zijn de Tijgers definitief verslagen en ik ga er vanuit dat bijvoorbeeld Jaffna niet langer een no-go-area is.

Zo ver ik weet is het inderdaad tegenwoordig geheel veilig.

--

mbt India: denk dat het divers genoeg is om genoeg on-Sri Lankese gebiede te vinden.
Maar eerder inderdaad gewoon zonde omdat er makkie een hele serie is op te nemen.


--
Bhutan is het kleinste koninkrijkje in de Himalaya en kent eigenlijk alleen maar hoge bergen (over uitersten gesproken). Wat ik me direct voor de geest kan halen als ideaal decor voor WIDM is het Tijgers nest (hey, weer tijgers). Dit boeddhistische klooster ‘hangt’ op 700 meter hoogte tegen de rotsen aangeplakt en is alleen te voet of met een ezel bereikbaar, òf een katrolachtig ding. Het is een beetje als Meteora in Griekenland (bekend van Kuifje en 007), maar dan wat extremer ;-)

That's a no-go.
LGBT is in principe illegaal en strafbaar met enkele maanden cel in Bhutan.
Ongeacht de mate waarin aan die wetten uiting wordt gegeven, is dat niet een risico dat je als programmamakers kunt lopen.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline jovawi

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • de mol ontdek je door goed te kijken
Re: Wie is de mol? 2015
« Reactie #809 Gepost op: 21-10-2014, 11:16:20 »
Het noorden van Sri Lanka is weer volkomen veilig om door heen te reizen. De Tamil tijgers zijn weg. Mijn oom en tante reizen gaan al een paar jaar naar Sri Lanka en hebben al meerdere keren het noorden aangedaan. Ook mijn ouders zijn dit jaar naar Sri Lanka geweest en hebben zo ook Jaffna gezien. Beide zijn ze erg fan van het land geworden en willen er volgend jaar weer naar terug.

Als ik de verhalen van mijn oom en tante hoor en die combineer met de verhalen over dit jaar van mijn ouders kom ik tot de conclusie dat het noorden een opmars aan het maken is en zich aan het voorbereiden is op het toerisme. Mijn oom en tante zijn er geweest toen het land voor toerisme weer voor het eerst veilig was. Toen zag je nog op veel plekken het gewelddadige verleden. Dit jaar zijn ze samen met mijn ouders er weer geweest en zie je steeds minder gebouwen die vervallen en/of vol met kogelgaten zitten. Er komen steeds meer hotels en dergelijke. Oftewel het noorden is veilig en wordt een steeds toegankelijkere plek om te reizen en zo dus ook om te filmen.

Ik heb nu al zin in weer een prachtig seizoen wie is de mol

Offline Traveljunkie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie is de mol? 2015
« Reactie #810 Gepost op: 21-10-2014, 14:54:15 »
That's a no-go.
LGBT is in principe illegaal en strafbaar met enkele maanden cel in Bhutan.
Ongeacht de mate waarin aan die wetten uiting wordt gegeven, is dat niet een risico dat je als programmamakers kunt lopen.

Ik snap je hier niet, hulpdakdekker. Wat is er precies een no-go? Ik heb het toch helemaal niet over LGBT???

Verder is het volgens mij geen probleem om in India te filmen. Kan zijn dat er een mannetje mee moet van de Indiase overheid, maar er zijn daar al legio buitenlandse programma's opgenomen, toch?

India is overigens echt niet per definitie zeer onveilig voor vrouwen. Intimidatie zo nu en dan kan ik nog inkomen en opdringerig zijn die gasten sowieso, ook voor mannen. En allemaal moeten ze wat van je. Sir, you want this, sir you want that, etc, etc, maar onveilig vind ik een groot woord. Ik ken genoeg vrouwen die daar solo hebben rondgereisd, maar je moet daar wel een beetje mee om kunnen gaan ja. Gebruik je gezond verstand en probeer zo  mogelijk een medereiziger op te zoeken. Ik vond het en heerlijk reisland, maar na 3 maanden was ik van het een op het andere moment ook meteen helemaal klaar met dat gepluk en getrek aan me.
De massaverkrachtingen van de laatste jaren zijn niet bepaald een goede reclame voor het land, daar ben ik het helemaal mee eens. Maar realiseer je wel dat dit ook in India voor de meesten not-done is en dat in dat land bijna 2x zoveel inwoners heeft als heel Europa bij elkaar. En ook daar lopen gekken rond. Als er in Griekenland iemand verkracht is, cancel je toch ook niet meteen je vakantie naar IJsland?
Nu zijn die verkrachtingen niet alleen toe te schrijven aan het feit dat die mannen gek zijn, maar ook aan het feit dat er ook iets goed mis is aan dat hele kastensysteem daar. Maar dat wordt wel een erg off-topic-verhaal.

Offline SomeOne_01

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Au contraire, mon amis
Re: Wie is de mol? 2015
« Reactie #811 Gepost op: 22-10-2014, 08:27:22 »
Hoelang duurt het trouwens dat ALLE kandidaten bekend worden gemaakt?

Ik hoop wel echt dat ze dit jaar niet weer zo'n onzinnige misleidingen erin stoppen zeg... die foto-klik geluiden die vorig jaar niks bleken te betekenen terwijl het elke uitzending prominent naar voren werd gebracht, stelde me ietswat teleur.
half november komt dat molboekje uit, dus ga er maar van uit dat tegen die tijd alle deelnemers bekend zijn.

Vorig jaar was ook het jaar dat iedereen massaal (ok, lang niet iedereen) over dat Henry-V nummerbord struikelde, terwijl ze eerder all eens duidelijk hebben aangegeven dat ze dat nooit kunnen regelen in zo'n land. was ik wel verbaasd over. overigens was die fotoklik overduidelijk te horen, zou je moeten herkennen als een veel te makkelijke hint (en dus JW uitsluiten). maar idd, onzinnige hints maken dingen verwarrend.

Offline BlijBlijBlij

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • De Blijste Molloot!
Re: Wie is de mol? 2015
« Reactie #812 Gepost op: 22-10-2014, 20:05:01 »
Zou Nepal niet ook nog een mogelijk tweede land kunnen zijn?

We hebben het nu meer over Bhutan, maar dat lijkt me te duur. Voor een verblijf in Bhutan moet je namelijk 250 dollar per dag per persoon betalen...
Ik ben toch zo BLIJ vandaag... :D

Offline Jorg23

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Do you think you can tell heaven from hell
Re: Wie is de mol? 2015
« Reactie #813 Gepost op: 22-10-2014, 21:44:37 »
Ik vind de Aziatische series van WIDM over het algemeen niet de besten. Die in Japan vind ik by far de minste tot nu toe en die van vorig jaar was ook niet verschrikkelijk bijzonder. Hoop dus niet dat ze dit jaar in Azië zitten.
After all those years do you still think you can tell heaven from hell

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wie is de mol? 2015
« Reactie #814 Gepost op: 22-10-2014, 22:14:00 »
Dat zitten ze dus wel. Sri Lanka, om precies te zijn. Of het hele seizoen daar is opgenomen, is (nog) onbekend.

Offline Mol2024

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Niets is wat het lijkt
Re: Wie is de mol? 2015
« Reactie #815 Gepost op: 22-10-2014, 22:55:09 »
Ik vind de Aziatische series van WIDM over het algemeen niet de besten. Die in Japan vind ik by far de minste tot nu toe en die van vorig jaar was ook niet verschrikkelijk bijzonder. Hoop dus niet dat ze dit jaar in Azië zitten.

Ik hoor dit vaker, en iedereen mag een mening hebben dus ik ga dit ook vooral niet afzeiken maar ik vind zelf de series in Azie juist heel leuk. Als ik eerlijk kijk naar het totaalplaatje in tegenstelling tot sommige andere series is het misschien niet bijzonder, mar ik vind juist de hele aziatische sfeer lekker mysterieus. Toen ze naar Japan gingen in 2010, vond ik dat zo vet. De hele setting is daar mysterieus, komt ook door de mensen. Er heerst iets onheilspellends in die landen. Al vond ik dat vorig jaar minder, met hongkong.
Maar de serie in Japan was gewoon minder door bepaalde wendingen, bijv dat manuel het spel heeft moeten verlaten leek het dat de serie korter was, er zaten een paar niet fanatieke kandidaten bij, Hind/Barbara/Loretta waren allemaal niet bijster fanatiek, en sanne in het begin ook niet maar dat heeft ze later goedgemaakt. Er zaten ook wat saaiere opdrachten tussen waardoor het al met al niet een van de beste series is, maar ik vind dat dat TOTAAL neit aan Azie opzich heeft gelegen..

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie is de mol? 2015
« Reactie #816 Gepost op: 23-10-2014, 09:58:16 »
Hij ligt er vanavond gewoon uit bij ER en zat toch al op de Filipijnen en had niets anders te doen ::rofl::

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wie is de mol? 2015
« Reactie #817 Gepost op: 23-10-2014, 12:55:27 »
Hoewel niets onmogelijk is, het is en blijft tenslotte WIDM, lijkt het me sterk dat een deelnemer in hetzelfde seizoen zowel aan ER als aan WIDM meedoet.

Welk van de twee het eerste begonnen is met opnemen, maakt dan niet uit. 1 van beide zou sowieso gepland moeten zijn. In het andere programma zou iemand dan als reserve reeds op de lijst moeten staan.

Hoe leuk een dergelijk scenario ook lijkt, ik vind het onwaarschijnlijk.

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie is de mol? 2015
« Reactie #818 Gepost op: 23-10-2014, 13:07:21 »
Alles kan natuurlijk. En wie weet viel er bij WIDM iemand uit en Loek bij ER en omdat hij daar toch al zat is hij gevraagd.

Dat zullen we pas weten als de kandidaten bekend zijn van WIDM. En daarover gesproken. Van mij mag de volgende kandidaat wel komen :D Ben zondag jarig dus wellicht een leuk verjaardagscadeautje  ;D

Offline JP1999

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Friends?
Re: Wie is de mol? 2015
« Reactie #819 Gepost op: 23-10-2014, 13:18:30 »
Het lijkt me leuk als er weer 2 kandidaten bij LIFE4U komen  :D Misschien dat ze er 2 tegelijk bekend kunnen maken, al verwacht ik dat niet  ;)
EDIT: Ik vind het best gek dat wie is de mol eigenlijk negeert dat Sri Lanka praktisch bevestigd is....