Auteur Topic: Aflevering 4 - opdracht 3 - Tapobrane eiland  (gelezen 74765 keer)

Offline nwanzi

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - Tapobrane eiland
« Reactie #120 Gepost op: 26-01-2015, 13:37:03 »
Net even wat dingen terug gelezen maar beenwarmers begin jaren 80 klopt helemaal. Dan zou het een diploma uitreiking van de lagere school moeten zijn (voor degene die begin 70 zijn geboren)

Nou kan ik me totaal niet herinneren dat we op de lagere school een diploma uitreiking kregen zoals in die foto gedaan wordt, maar dat wil niet zeggen dat ze dat op andere scholen niet deden.



Volgens mij moeten we ons niet blindstaren op de zogenaamde diploma uitreiking. Kan sowieso een oorkonde, of een prijsuitreiking zijn.

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - Tapobrane eiland
« Reactie #121 Gepost op: 26-01-2015, 13:38:48 »

Nou kan ik me totaal niet herinneren dat we op de lagere school een diploma uitreiking kregen zoals in die foto gedaan wordt, maar dat wil niet zeggen dat ze dat op andere scholen niet deden.


het hoeft ook geen officieel diploma te zijn, het kan ook iets van een herinnering zijn op een afscheidsavond of middag. Dat papier dat je ziet kan ook nog een lijstje zijn voor die meneer, zodat hij niemand vergeet per ongeluk, of dat hij niet iets vergeet te zeggen. Vaak was er voor iedere leerling toch wel iets bijzonders dat verteld werd over iets dat in de schooltijd voorgevallen was.

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - Tapobrane eiland
« Reactie #122 Gepost op: 26-01-2015, 13:39:01 »
Je doet nogal wat aannames op basis van een vage zwart/wit foto, waarop weinig details duidelijk te zien zijn. Ook moet je rekening houden met het feit dat zwart/wit foto's vaak flatteuzer zijn dan kleurenfoto's. En misschien valt er wel net een hoop licht op z'n gezicht. Daarnaast weet je helemaal niet zeker wanneer de zwart/wit foto is gemaakt en hoe de beste man er toen zou hebben uitgezien.

*edit: opmerking over coltrui weggehaald*
Nee, ik probeer de aanname van anderen dat het Paul Bowles is te weerleggen, omdat ik vind dat die man er totaal niet op lijkt. :D Éen van de argumenten is dat die man op de foto m.i. geen 70+ is, ook niet in flatteus licht. Zeker weten dat dit DE foto is doe ik niet, alhoewel ik wel een sterk vermoeden heb. Voornamelijk omdat juist deze er in 2010 niet stond en de rest ook meer (familie-)portretfoto's zijn.

Het hoeft trouwens ook geen (school-)diplomauitreiking te zijn, he? Misschien heeft de Mol als kind wel een prijsvraag of een of andere wedstrijd gewonnen ofzo.

Offline debbiegoudveld

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - Tapobrane eiland
« Reactie #123 Gepost op: 26-01-2015, 13:49:12 »
Ter aanvullende info:

Op 1 februari 1927 startte Maurice de Mauny Talvande de bouw van het achthoekige huis op Taprobane. De hal is eveneens achthoekig en wordt "Hall of Lotus" genoemd. De zoon van Maurice - ene Victor (overleden in 1978) - heeft ook in het huis gewoond.

Bron: http://www.rootsweb.ancestry.com/~lkawgw/count_de_mauny.html

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - Tapobrane eiland
« Reactie #124 Gepost op: 26-01-2015, 15:19:07 »
Dat het beenwarmers zijn is nog steeds een aanname.

Als ik overigens de foto vergelijk met deze foto zie ik gelijkenissen: vorm + hoogte voorhoofd, mond, jukbeenderen/wangen, haarlijn etc.

Offline Pjotr1992

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - Tapobrane eiland
« Reactie #125 Gepost op: 26-01-2015, 17:56:47 »
Geen idee of dit al ter sprake is gekomen in dit topic,maar wist de mol zeker weten dat er 65 namen goed waren? Hoe hebben ze dat verteld? Als 1 iemand apart wordt genomen om dat door te geven valt dat veel te veel op. Ik neem toch aan dat de kandidaten steeds bij elkaar zijn geweest nadat die tasjes zijn uitgedeeld.


Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - Tapobrane eiland
« Reactie #126 Gepost op: 26-01-2015, 18:09:57 »
Geen idee of dit al ter sprake is gekomen in dit topic,maar wist de mol zeker weten dat er 65 namen goed waren? Hoe hebben ze dat verteld? Als 1 iemand apart wordt genomen om dat door te geven valt dat veel te veel op. Ik neem toch aan dat de kandidaten steeds bij elkaar zijn geweest nadat die tasjes zijn uitgedeeld.

We weten niet of de Mol wist welke categorie goed was. Maar het zou wel kunnen. Je kan de Mol van te voren instrueren dat de geluidsman voorafgaand aan het praatje van Art aan zijn rechteroor krabbelt en de cameraman aan zijn linkeroor als het goede antwoord in categorie X zit. Of iets minder ingewikkelds. Daar hebben ze vast slimme dingen op gevonden na 15 jaar WIDM. ;D

Offline ieeerr

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - Tapobrane eiland
« Reactie #127 Gepost op: 26-01-2015, 18:16:57 »
Geen idee of dit al ter sprake is gekomen in dit topic,maar wist de mol zeker weten dat er 65 namen goed waren? Hoe hebben ze dat verteld? Als 1 iemand apart wordt genomen om dat door te geven valt dat veel te veel op. Ik neem toch aan dat de kandidaten steeds bij elkaar zijn geweest nadat die tasjes zijn uitgedeeld.



Misschien heeft de mol wel gewoon een oortje in?

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - Tapobrane eiland
« Reactie #128 Gepost op: 26-01-2015, 18:24:34 »
Misschien heeft de mol wel gewoon een oortje in?

Veel te risicovol. Alhoewel er wel degelijk een keer een Mol met een oortje in geweest is...:
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - Tapobrane eiland
« Reactie #129 Gepost op: 26-01-2015, 18:33:18 »
Dat kon destijds nog, toen werd er nog niet op de millimeter gekeken.......

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - Tapobrane eiland
« Reactie #130 Gepost op: 26-01-2015, 18:43:49 »
Alhoewel er wel degelijk een keer een Mol met een oortje in geweest is...

Ik vind dat het productieteam heel erg moet oppassen met dit soort ingrepen; daardoor wordt de rol van de Mol in het spelconcept nogal irrelevant. Het moet wel leuk blijven; en dan zou ik zeggen dat de Mol, met alle voorkennis die die heeft, het verder vooral op eigen kracht moet doen.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - Tapobrane eiland
« Reactie #131 Gepost op: 26-01-2015, 18:53:56 »
Dat kon destijds nog, toen werd er nog niet op de millimeter gekeken.......

O echt wel hoor. Er werd misschien nog wel fanatieker gespeurd dan nu als je de forums en fansites van toen er op terug kijkt.

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - Tapobrane eiland
« Reactie #132 Gepost op: 26-01-2015, 19:00:35 »
O echt wel hoor. Er werd misschien nog wel fanatieker gespeurd dan nu als je de forums en fansites van toen er op terug kijkt.
Inderdaad. Aan die serie heb ik mijn mooie eretitel hier te danken.  :D

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - Tapobrane eiland
« Reactie #133 Gepost op: 26-01-2015, 19:21:11 »
Ik vind dat het productieteam heel erg moet oppassen met dit soort ingrepen; daardoor wordt de rol van de Mol in het spelconcept nogal irrelevant. Het moet wel leuk blijven; en dan zou ik zeggen dat de Mol, met alle voorkennis die die heeft, het verder vooral op eigen kracht moet doen.
In Nederland doet de mol volgens mij ook meestal op eigen kracht, toch? Met als uitzonderingen het dobbelsteen rollen en het Hofdi huis.

Ik zou het passender vinden als de mol vooraf een smoelenboek heeft gekregen en bij het uitdelen van de tasjes gewoon zelf goed op moet letten hoeveel ze goed doen... en tijdens het kennismaken doen alsof het allemaal heel moeilijk is, maar vervolgens wel goede tasjes uitdelen.

Dat tweede heb ik niet echt teru gezien, dat eerste zou je vanuit een Martine tunnel wel bij haar kunnen zien. Tijdens het uitdelen van tasjes zit ze in het begin best veel te observeren wat er de deur uit gaat aan tasjes. Verder is er een shot waarbij ze wat meisjes aanwijst en hun naam noemt, zonder dat wij zien dat ze eerst om hun naam vraagt. Dat kan gewoon weggemonteerd zijn, maar vanuit de tunnel zie ik ook de mogelijkheid dat ze de namen al gestampt had.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - Tapobrane eiland
« Reactie #134 Gepost op: 26-01-2015, 19:46:00 »
O echt wel hoor. Er werd misschien nog wel fanatieker gespeurd dan nu als je de forums en fansites van toen er op terug kijkt.
Was het toen, en vooral in de 3e Vlaamse serie, eigenlijk niet andersom?

Ik verwijs hiermee naar de officiele hint die in de Bijbel terug te vinden was, en die eigenlijk rechtstreeks naar de Mol van dat seizoen verwees.

Het deed menigeen verzuchten: wisten ze 2000 jaar geleden al wie in de 3e Vlaamse serie de Mol zou zijn?
Zo ver zoeken ging me toen eigenlijk iets te ver. Nu doe ik er zelf overigens volop aan mee.


Tijden veranderen.


Maar uiteraard is dit zwaar off-topic.


OT, dus. Ik snap er eigenlijk nog steeds niets van hoe de groep erin geslaagd is maar liefst 65 van de 75 namen correct te hebben.

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - Tapobrane eiland
« Reactie #135 Gepost op: 26-01-2015, 19:55:52 »
8 spelers, als 6 daarvan er al 10 weten zit je al aan 60. 10 namen met gezicht moet toch wel te doen zijn (ook al zijn sommige natuurlijk wel heel ingewikkeld).

En ik denk dat Ajouad er al minstens het dubbele wist. Dan gaat het snel.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - Tapobrane eiland
« Reactie #136 Gepost op: 26-01-2015, 20:09:02 »
Je moet wel een goed plan hebben, dan kan het inderdaad wel.


Zoals je zegt, en ook Viktor al aangaf in de biecht: het gaat dus niet om namen als Jan, Piet, Hanneke, of Angela.  En de mol is er ook nog.... (die heeft toegeslagen in het omlaag brengen van het aantal, enigszins te vergelijken met de opdracht met het gedicht in Zuid-Afrika).



Ja, Ajouad: held van de dag, wat die opdracht betreft. Jammer dat hem dat niet heeft kunnen redden.

Offline Rose

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - Tapobrane eiland
« Reactie #137 Gepost op: 26-01-2015, 22:19:21 »
Wat zie ik namelijk ? Op die tribune zit iemand met beenwarmers ! Dat maakt het mogelijk de foto nauwkeurig te dateren: dat was midden jaren 80. O.a. de Dolly Dots waren van die club die dat droeg.

Ehm... beenwarmers? Volgens mij heeft dat kind een lichte broek aan met donkere kniestukken. Of bedoel je een ander?
Neemt niet weg dat de foto nog steeds jaren 80 zouden kunnen zijn overigens.

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - Tapobrane eiland
« Reactie #138 Gepost op: 27-01-2015, 00:43:05 »
En de mol is er ook nog.... (die heeft toegeslagen in het omlaag brengen van het aantal, enigszins te vergelijken met de opdracht met het gedicht in Zuid-Afrika).
Hoeft niet, de opdracht was pas geslaagd als ze het juiste aantal raadden. De Mol kan het namen onthouden makkelijk heel goed doen, als hij er daarna maar voor zorgt dat ze het verkeerde aantal raden. Kan bijvoorbeeld door twijfel te zaaien: "Oh nee, dat was Snrrhgjp, dit was het tasje van Sthgjrep toch?"
The British are not impressed.

Offline Loebas

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - Tapobrane eiland
« Reactie #139 Gepost op: 27-01-2015, 00:59:19 »

Ik heb het sterke vermoeden dat de foto van de 'uitreiking' niets met WIDM te maken heeft. De man lijkt namelijk enorm op een voormalige eigenaar van de Villa op het Taprobane Island: de Amerikaanse auteur en componist Paul Bowles.

::vergroot::
Omnia vincit amor