Auteur Topic: forum onderzoek  (gelezen 34387 keer)

Offline M0LF

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - Verraden
« Reactie #20 Gepost op: 9-03-2015, 23:16:51 »


Nogmaals, kan je een voorbeeld geven van een nieuwe forummer die een geniale opmerking had die genegeerd werd?


Het spoilertopic oppag 12 van FS. De wolf in schaapskleren. Was voor ons een mooi voorbeeld van iemand die in principe het antwoord had op de vraag wie is de mol. Nav de interviews. Er wordt nog gezegd: word je genegeerd ofzo.. Geniaal is misschien een groot woord maar deze persoon werd genegeerd terwijl dat niet nodig was..

Ons onderzoek betreft echter 52 pagina's gebaseerd op meerdere fora. Betreffende meerdere aspecten die ik om meerdere redenen niet ga uploaden. Lijkt me ook niet wenselijk..

Jij denkt dat dit persoonlijk is voor mij, althans dat lijkt een beetje zo uit je reacties... Dat ik me genegeerd voel ofzo.. Dat is echter dus echt niet zo..

Dit is trouwens het meest interessante forum wat ik heb mogen onderzoeken

 ::ok::

Edit: Oh top. Nieuw topic geopend voor dit onderwerp. Wat leuk. Ik hoop dat zoveel mogelijk mensen reageren hierop. Met welke mening dan ook. Dat zal ik dan zeker meenemen in dit onderzoek  :D



« Laatst bewerkt op: 9-03-2015, 23:23:38 door M0LF »

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: forum onderzoek
« Reactie #21 Gepost op: 9-03-2015, 23:36:18 »
Ik ben hier nu exact 37 dagen geregistreerd (peanuts in vergelijking met anderen), maar ik heb nooit het gevoel gehad dat ik 'anders' was voor sommigen omdat ik hier een groentje ben.
De eerste dagen zijn altijd wat wennen als je nieuw bent op een forum, maar ik had naar het einde toe toch het gevoel dat op mijn (weinige ;D ) relevante posts ook een antwoord kwam van verschillende "oude" en nieuwe forumleden hier.

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 3 - Verraden
« Reactie #22 Gepost op: 9-03-2015, 23:40:57 »
Het spoilertopic oppag 12 van FS. De wolf in schaapskleren. Was voor ons een mooi voorbeeld van iemand die in principe het antwoord had op de vraag wie is de mol. Nav de interviews. Er wordt nog gezegd: word je genegeerd ofzo.. Geniaal is misschien een groot woord maar deze persoon werd genegeerd terwijl dat niet nodig was..
Dat bericht heb ik toen ook gelezen, maar ik heb er niet op gereageerd. FS zelf en Syllie hadden al perfect verwoord hoe ik er ook over dacht en ik vond het daarom niet nodig om een reactie te plaatsen, omdat het dan een herhaling van zetten zou zijn.
Van de topics die ik volg lees ik álle berichten, ook al reageer ik lang niet overal op.
Het is voor mij ook absoluut niet zo dat ik alleen reageer op 'bekende' namen en de nieuwe mensen negeer. En als ik dat wel doe, is dat absoluut niet bewust. Ik reageer op een bericht wanneer ik iets kwijt wil omdat ik het er ergens mee (on)eens ben of wanneer ik een theorie heel plausibel/onwaarschijnlijk vind. Ongeacht wie het heeft gepost.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: forum onderzoek
« Reactie #23 Gepost op: 10-03-2015, 00:03:39 »
Ik denk om eerlijk te zijn dat het heel erg ligt aan hoe actief mensen zijn? Als mensen niet veel reageren, is de kans natuurlijk groot dat als ze dat wél doen, dit op iemand is die hier veel reageert (en dat zal vaker een "vaste" forummer zijn dan een nieuweling). En als je zelf niet veel reageert, zullen mensen ook minder op jou reageren, zodat jij weer minder hebt om op te reageren, etc. Hebben jullie gekeken in de resultaten of er ook een correlatie is met het totaal aantal berichten dat iemand plaatst binnen het WIDM board?

Daarnaast zijn er uiteraard genoeg andere redenen die je resultaten kunnen verklaren. Ik reageer zelf bijvoorbeeld niet veel, maar als ik reageer heb ik soms de neiging om in discussie te gaan. Dan reageer ik binnen de kortste keren ineens 4 keer op dezelfde persoon. En soms ben ik het volkomen met een bericht eens, of vind ik een theorie leuk gevonden, maar dat zeg ik dan niet altijd, omdat ik een bericht met alleen "Ja dat vind ik ook" zo inhoudsloos vind. En als ik het ergens niet mee eens ben, zeg ik dat ook vaak niet. En ik denk dat bovenstaande voor heel veel forummers geldt.

Dus ik vraag me sterk af of je die conclusie wel aan de resultaten kan verbinden.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Dolfie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • aardig zijn kost niets!
Re: forum onderzoek
« Reactie #24 Gepost op: 10-03-2015, 00:09:47 »
@MOLF: Heb jij (jullie) alleen het widm gedeelte bekeken, of het totale forum van RealityNet #dtv
Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: forum onderzoek
« Reactie #25 Gepost op: 10-03-2015, 00:11:20 »
Citaat
Jouw naam kwam ook naar boven alszijnde objectieve forummer..Als meest genoemd in onze onderzoeksgroep  Cheesy
Ik wil daarmee trouwens niemand anders mee benadelen , reageer alleen even op Syllie
::boogie::   ::rofl::  flauw maar moest even ;)

In mijn beleving was ik juist een stuk rustiger op het forum dan vorig jaar, maar blijkbaar klets ik onbewust toch heel wat af.

Maar het stukje wat jij aangeeft is toch niet echt negeren?? Er worden door een aantal wel reacties op gegeven waarom het wel of niet zo kan zijn.

En wat ik wel eens aan mezelf merk is dat als ik eenmaal mijn mol heb gevonden dat ik die ook in den verve ga verdedigen en daardoor opmerkingen van andere tunnelaars nog wel eens weg wil wuiven. Maar denk dat iedereen daar wel last van heeft, aangezien tunnelvisie niet voor niets ontstaan is.

En dat heeft dan niets te maken met oude rot of newbee op het forum.

Denk dat het ook ligt aan de persoon en de interesse die iemand heeft om te speuren.

Ik vind namelijk ook een heleboel zoekmethodes interessant, maar een ander kijkt alleen naar follow the money enz.

En de ene forumbezoeker leest alleen de topics van de aflevering, sommige de kandidatentopics en andere lezen alles. Dus daar krijg je al een verschil in als het om reacties gaat. Chat kom ik eigenlijk alleen op als Art er is.  ::rofl::

Maar het onderzoek er naar is wel interessant hoor en kan wel meer inzicht geven in hoe mensen ervaren om aanwezig te zijn op een forum.

 

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: forum onderzoek
« Reactie #26 Gepost op: 10-03-2015, 00:11:51 »
Het is voor mij ook absoluut niet zo dat ik alleen reageer op 'bekende' namen en de nieuwe mensen negeer. En als ik dat wel doe, is dat absoluut niet bewust. Ik reageer op een bericht wanneer ik iets kwijt wil omdat ik het er ergens mee (on)eens ben of wanneer ik een theorie heel plausibel/onwaarschijnlijk vind. Ongeacht wie het heeft gepost.
En als je het ergens mee eens bent, maar je hebt niks toe te voegen, is er geen reden om te reageren. We doen hier bijna niet aan "+1"-achtige replies, omdat er al genoeg gepost wordt. Dus als iemand iets geniaals plaatst waar geen speld tussen te krijgen is, is er vaak geen reden om te reageren. Wel gelezen, niet genegeerd, ook al ziet dat er misschien wel zo uit. Op de chat zou je wel antwoord krijgen, vandaar dus mijn vorige reactie.
Als er een regelrechte-onzintheorie wordt geplaatst heeft het ook geen zin om te reageren. We hebben hier al zo vaak zoveel onzin gezien. Je kan dan wel reageren, maar het heeft geen zin om met deze mensen in discussie te gaan. Die zijn vaak heilig overtuigd van hun vondsten, en accepteren geen 'nee'. Zelfde geldt trouwens voor dingen die al duizend keer geplaatst zijn (tweemollentheorie bijvoorbeeld). Heel leuk natuurlijk, maar totaal oninteressant en dus het reageren niet waard.
Niemand van de oude forummers plaatst dergelijke dingen, dat zijn vaak nieuwe leden, dus ja, dan is het logisch dat er niet op nieuwe mensen wordt gereageerd. Dat heeft er niet mee te maken met dat het nieuwe aanmeldingen zijn, maar met dat hun posts oud nieuws zijn. En daarbij komt, geen reactie betekent niet dat het genegeerd is.
The British are not impressed.

Offline missmolly

  • Forumlid
  • UDIGIT
Re: forum onderzoek
« Reactie #27 Gepost op: 10-03-2015, 00:14:03 »
Interessant dat jullie dit onderzoek hebben gedaan!

Ik ben hier al een paar jaar lid en heb al het een en ander gepost.
Het niveau is hoog en snel en dat weerhoudt mij om veel mee te praten.
Ik richt me vooral op het oplossen van de puzzels.
Je merkt wel dat er soms snel gereageerd wordt op je post en dan besef je dat je niet duidelijk genoeg hebt geformuleerd wat je wilde zeggen.
Ik ben heel blij met bijv Heinz die het dan goed voor me uitlegt.
Jammer dat het nu alweer voorbij is.
Ik kijk weer uit naar volgend seizoen! ::zwaai::

Offline ieeerr

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: forum onderzoek
« Reactie #28 Gepost op: 10-03-2015, 00:33:34 »
Ik ben hier ook behoorlijk nieuw en post héél weinig, maar ik heb me nooit genegeerd gevoelt als ik wél iets plaatste. Ik merk wel dat ik vaak een berichtje/antwoord typ in welk topic dan ook, maar dan op de een of andere manier denk ik 'Doe maar niet' en dan klik ik het weg. Dit komt 100 procent door mijn eigen gevoel, ookal gaat het vaak gepaard met de gedachte 'Deze mensen doen dit al zo lang, wat zou ik nog kunnen vertellen dat ze nog niet weten/hebben gevonden', maar ook dat ligt niet aan jullie.

Dus eigenlijk is mijn conclusie uit dit topic en mijn eigen verhaaltje, dat ik misschien toch iets vaker een berichtje moet plaatsen, en me iets meer zou moeten mengen zodat ik erachter kan komen dat jullie ook 'maar gewoon' mensen zijn en geen molloot-robots.  ::tandpastasmiley::


Offline M0LF

  • Forumlid
Re: forum onderzoek
« Reactie #29 Gepost op: 10-03-2015, 00:39:20 »
En als je het ergens mee eens bent, maar je hebt niks toe te voegen, is er geen reden om te reageren. We doen hier bijna niet aan "+1"-achtige replies,

Dat zou je dus denken he... Echter blijkt dus dat als mensen zoals Heinz iets melden, ondanks dat er niks toe te voegen is, mensen toch eindeloze reacties plaatsen over hoe erg ze het wel niet met hem eens zijn. Zoek maar na  ;)

En als we dan het voorbeeld FS (ik noem er maar ff 1) nemen die vanaf 2014 ingeschreven is, en in het spoilertopic iets gefundeerd meldt, er amper tot niet op gereageerd wordt.

Wij vroegen ons dus ook af: Als Heinz dit nou geplaatst had, hadden mensen dan wel gereageerd??

Wij denken dus van wel. Omdat we dat in andere topics op vonden vallen.

Dit is echter een mini voorbeeldje maar wel een voorbeeld die ons iig ontzettend opviel aangaande forumgedrag

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: forum onderzoek
« Reactie #30 Gepost op: 10-03-2015, 00:45:27 »
En wat ik me ook nog afvraag, hoe is er in dit onderzoek eigenlijk bepaald wie een vaste forummer is en wie niet? Want er zijn bijvoorbeeld mensen die al jaren lid zijn maar amper reageren, en er zijn ook hele actieve nieuwelingen die veel op elkaar reageren. Dan lijkt het misschien alsof er sprake is van een kliek, maar in feite zijn het ook newbee's :P
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: forum onderzoek
« Reactie #31 Gepost op: 10-03-2015, 00:46:33 »
En als we dan het voorbeeld FS (ik noem er maar ff 1) nemen die vanaf 2014 ingeschreven is, en in het spoilertopic iets gefundeerd meldt, er amper tot niet op gereageerd wordt.

Ik denk dat je hierbij ook in rekening moet nemen dat dat spoilertopic sowieso al door minder verschillende mensen gelezen wordt omwille van die spoilers. Voor een significant aantal mensen is de lol eraf als ze die anonieme interviews uit het molboekje lezen omdat ze net heel duidelijk wijzen op een klein groepje kandidaten.

Bovendien sluit ik me aan bij voorgaande posters: Margriet stond bovenaan mijn lijstje op dat moment en ik kon me dus vinden in de post van FS. En op dat moment had ik gewoon niet de behoefte om die '+1' te zetten. Bovendien denk ik dat de reactie van SomeOne_01 (die Rik verdacht) eerder plagend bedoeld was als steekje onder water.
[/quote]

Offline M0LF

  • Forumlid
Re: forum onderzoek
« Reactie #32 Gepost op: 10-03-2015, 00:49:54 »
En wat ik me ook nog afvraag, hoe is er in dit onderzoek eigenlijk bepaald wie een vaste forummer is en wie niet? Want er zijn bijvoorbeeld mensen die al jaren lid zijn maar amper reageren

Dat is vrij simpel .. Dat is na te zoeken in ieders profiel, wie post hoeveel, wie reageert op wie en hoe vaak. Alles wordt bijgehouden hier. Veel overzichtelijker dan elk ander forum kan ik jullie melden  ;)

Ik ben heel blij met al jullie reacties en hoop dat er nog meer volgen  ::ok::

Welterusten voor nu  ::slaap::

Offline Zeeuwse

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Spannend spel!
Re: forum onderzoek
« Reactie #33 Gepost op: 10-03-2015, 00:54:36 »
Ik ben hier nu exact 37 dagen geregistreerd (peanuts in vergelijking met anderen), maar ik heb nooit het gevoel gehad dat ik 'anders' was voor sommigen omdat ik hier een groentje ben.
De eerste dagen zijn altijd wat wennen als je nieuw bent op een forum, maar ik had naar het einde toe toch het gevoel dat op mijn (weinige ;D ) relevante posts ook een antwoord kwam van verschillende "oude" en nieuwe forumleden hier.

Ik heb veel aan je hulp gehad Hulpmol :)


Dat is vrij simpel .. Dat is na te zoeken in ieders profiel, wie post hoeveel, wie reageert op wie en hoe vaak. Alles wordt bijgehouden hier. Veel overzichtelijker dan elk ander forum kan ik jullie melden  ;)

Ik ben heel blij met al jullie reacties en hoop dat er nog meer volgen  ::ok::

Welterusten voor nu  ::slaap::
« Laatst bewerkt op: 10-03-2015, 08:32:49 door Bakkertje, Reden: twee berichten samengevoegd »

Offline M0LF

  • Forumlid
Re: forum onderzoek
« Reactie #34 Gepost op: 10-03-2015, 00:56:30 »
Tot volgend seizoen MOLF :)

Ik ben zeker van de partij next season!!  ::ok:: ::ok::

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: forum onderzoek
« Reactie #35 Gepost op: 10-03-2015, 00:59:44 »
Ik heb veel aan je hulp gehad Hulpmol :)

Dank je wel voor het compliment. ;)

Ik ben blij dat ik voor enkelen van waarde ben geweest. :)

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: forum onderzoek
« Reactie #36 Gepost op: 10-03-2015, 01:00:04 »
Dat is vrij simpel .. Dat is na te zoeken in ieders profiel, wie post hoeveel, wie reageert op wie en hoe vaak. Alles wordt bijgehouden hier. Veel overzichtelijker dan elk ander forum kan ik jullie melden  ;)

Ik ben heel blij met al jullie reacties en hoop dat er nog meer volgen  ::ok::

Welterusten voor nu  ::slaap::
Maar mijn vraag was, wie zijn dan volgens jullie onderzoek de "vaste kliek"? De mensen die lang lid zijn? De mensen die veel reageren? De mensen die dat allebei zijn? Want zoals ik dus ook zei, er zijn momenteel vrij veel mensen actief die sinds vorig jaar lid zijn, en die behoorlijk veel op elkaar reageren. Dus wat heb je dan eigenlijk gemeten? Als die reacties ook zijn meegeteld, kun je dus volgens mij helemaal niet de conclusie trekken dat er niet op nieuwelingen wordt gereageerd.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline M0LF

  • Forumlid
Re: forum onderzoek
« Reactie #37 Gepost op: 10-03-2015, 01:23:03 »
Maar mijn vraag was, wie zijn dan volgens jullie onderzoek de "vaste kliek"? De mensen die lang lid zijn? De mensen die veel reageren? De mensen die dat allebei zijn? Want zoals ik dus ook zei, er zijn momenteel vrij veel mensen actief die sinds vorig jaar lid zijn, en die behoorlijk veel op elkaar reageren. Dus wat heb je dan eigenlijk gemeten? Als die reacties ook zijn meegeteld, kun je dus volgens mij helemaal niet de conclusie trekken dat er niet op nieuwelingen wordt gereageerd.


Het antwoord op jouw vraag is lastig omdat ik niet teveel namen wil noemen. Heb er al meer genoemd dan ik wilde..

Ja de vaste kliek zijn de mensen die lang lid zijn en daarbij actief zijn op het forum als widm begint.. En dat zijn echt heel veel dezelfden als vorig jaar hoor. Heel duidelijk

We hebben bijv een aantal mensen genomen die vanaf 2014 pas actief zijn. Hun aantal posts genomen en het aantal reacties erop bekeken...En de posts van de mensen genomen die al langer op het forum zijn en daarop de hoeveelheid reacties genomen. En de snelheid waarop er dus op hun gereageerd wordt...

Maar wij merkten dus dat sommige posts van mensen die 'nieuw' waren niet echt serieus genomen werden of in ieder geval minder,
Terwijl op het moment dat PRECIES eenzelfde post of opmerking geplaatst werd door mensen die al wat langer actief waren, er wel een of meerdere reacties kwamen op een positieve manier..

Dan is de vraag dus: Waar komt dat door?

Vraag me aub niet wie dat betreft en in welk topic want dan maken we het persoonlijker dan de bedoeling is

Offline Bakkertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: forum onderzoek
« Reactie #38 Gepost op: 10-03-2015, 08:31:27 »
@MOLF: Heb jij (jullie) alleen het widm gedeelte bekeken, of het totale forum van RealityNet #dtv

Wordt jouw vraag hier nu ook genegeerd Dolfie?? ;) :-X

Altijd blijven lachen wat er ook gebeurd, al is het van de zenuwen!

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: forum onderzoek
« Reactie #39 Gepost op: 10-03-2015, 09:00:32 »
Dan is de vraag dus: Waar komt dat door?
Misschien heeft dat toch te maken met hoe goed je mensen kent. Je zou het moeten vergelijken met hoe mensen met elkaar omgaan op een werkplek. Mensen die langer met elkaar werken kennen elkaar, weten hoe ze met elkaar om kunnen gaan en hebben hun inside grapjes. Als er dan ineens een nieuwe collega komt, gaat men anders met die persoon om, omdat ze niet weten met wie ze te maken hebben.
The British are not impressed.