Vet dat we nog de optie hebben om opdrachten te bedenken. Wat er al genoemd is, lijkt me heel tof.
Toevallig heb ik vorig jaar al eens nagedacht over mogelijke opdrachten, maar ook over andere dingen die het spel spannend en gelaagd kunnen maken. Wat mij betreft moet bij elke opdracht geld te verdienen zijn, wat de opdracht ook is. Daar heb ik de opdrachten op proberen te baseren.
Nog niet alles is goed uitgewerkt, maar een mogelijk concept staat.
Opdrachten:
1. Alle kandidaten doen individueel een parcours met denkspellen onderweg. Daar krijgen ze 30 minuten voor. Het aantal minuten dat de kandidaat aan het einde overhoudt keer 30 is het bedrag dat de kandidaat mag besteden bij een veiling. Je kan daar bijvoorbeeld dingen kopen als:
- een telefoongesprek met de Mol
- de testantwoorden van de vorige afvaller
- twee vragen die in de komende test worden gesteld
- een envelop met vraagteken (met de keuze iemand anders van de groep zijn scherm niet te laten zien)
- een rode joker die je mag inzetten tegen een andere kandidaat
De kandidaat met de snelste tijd krijgt alvast een joker cadeau.
Mocht er een bedrag overblijven, gaat dit in de pot. Zo niet, dan gebeurt er niks. Het is dus geen veiling waarbij sowieso geld uit de pot gaat.
2. Alle kandidaten bepalen voor zichzelf of, en zo ja, hoeveel en welke antwoorden uit de vorige test (maximaal vijf) ze willen delen met de andere kandidaten. Elk op waarheid gebaseerd antwoord wat gedeeld wordt levert €100 op voor de pot, en €300 als vraag 20 wordt gedeeld. De kandidaat die op deze manier het meeste geld bij elkaar speelt, krijgt een vrijstelling. Door een antwoord te liegen, gaat er €100 af van wat de kandidaat verdiend heeft, en er gaat €300 af als vraag 20 gelogen wordt. Eventueel kan ervoor worden gekozen om de kandidaat die het minste heeft verdiend (of de pot het meeste gekost heeft) een fout antwoord te geven bij de volgende test.
3. Elke kandidaat maakt de test zoals de laatste afvaller deze in de vorige aflevering heeft gemaakt. Ter voorbereiding mag iedere kandidaat een andere kandidaat kiezen om het vijf minuten lang over de vragen te hebben en eventuele goede antwoorden. Elke vraag die goed is beantwoord levert €25 in de pot op (maximaal dus €500 per persoon). Het totaalbedrag wordt bekendgemaakt, maar niet hoeveel vragen iedereen goed had (anders geeft het sommige kandidaten een voordeel). Daarna kan het gebeuren volgens één van de varianten:
- Variant 1: De kandidaat die de meeste vragen goed heeft beantwoord, krijgt twee goede antwoorden bij de volgende test zonder dat hij/zij dit weet. De kandidaat met de slechtste score krijgt dit te horen, maar niet wat de score was.
- Variant 2: De kandidaten kunnen van Art horen hoeveel vragen ze goed hadden (als hulp bij de zoektocht naar de Mol), maar dan moet wel zijn/haar scherm worden getoond bij de executie. Mogelijk valt er dus niemand af bij de executie.
Overige suggesties:
1. Elke aflevering kan een kandidaat een woord verdienen in de taal van het land waar ze zijn, of een taal van een oude beschaving die daar geleefd heeft. Door alle woorden in aflevering 9 samen te voegen en in de goede volgorde te leggen, wordt bekend welke vraag (in die taal) gesteld moet worden aan een ‘priester’ (als in 2008). Als de vraag helemaal klopt, wordt het juiste antwoord gegeven. Het antwoord op de vraag geeft een duidelijke hint naar wie de Mol is.
Een kandidaat die afvalt en een woord heeft verdiend, geeft zijn woord door aan een andere kandidaat. Stelen of delen van de woorden is uiteraard toegestaan.
2. Wat al eens op het forum is geopperd, maar dan wat uitgebreider:
Aan het einde van elke aflevering (tot en met aflevering 6) krijgt de kandidaat die de meeste inzet heeft getoond bij de opdrachten of het meeste geld in de pot gestopt heeft, een joker. Dit wordt interessant, want maakt de kandidaat zichzelf verdacht voor anderen door geen geld te verdienen, of kiest de kandidaat voor de joker en geen of minder verdenkingen op zichzelf.
3. Wellicht wat futuristisch, maar lijkt me zeker mooi als het kan:
De eerste afvaller van het spel (van aflevering 1) volgt via tv-schermen wat er allemaal gebeurt in aflevering 2. Afvaller 2 sluit zich na de executie aan bij afvaller 1. Samen bekijken ze wat er allemaal gebeurt in aflevering 3. Na de laatste opdracht van de aflevering maken beide afvallers dezelfde test als de andere kandidaten. De afvaller die de test het beste van de twee maakt, schuift aan bij de executie van de anderen. De ander gaat definitief naar huis.
Als vervolgens de teruggekeerde afvaller de test slechter heeft gemaakt dan de anderen, gaat die persoon alsnog definitief naar huis. Zo niet, dan vertrekt iemand anders uit de groep.
Ik ben benieuwd naar de overige suggesties.