Nou ja, gezien de hele situatie met de pasvragen kon de mol er behoorlijk veilig van uitgaan dat die 3000 euro er überhaupt nooit bij zou komen. Zoals de presentator normaal gesproken tegen kandidaten zegt 'jullie hebben 500 euro verdiend, waar jullie 4.000 hadden kunnen krijgen', geldt hier omgekeerd voor de mol dat er slechts 2500 van de 14.000 is verspeeld.
Ik vind zulke uitspraken altijd te veel klinken als hoop dat de pot leeg gaat. Als kijker en kandidaat is het enorm frustrerend om na 3 afleveringen op 0 te herstarten wat maakt dat het niet in het belang is van de productie en dus ook de Mol.
Een doel van de Mol is nog altijd om al dat saboteren onverdacht te kunnen doen. Als Lloyd 6000 euro uit de pot haalt, dan is dat verdacht, zelfs als hij er 2000 euro uithaalt, dan is dat verdacht omdat slechts 2 anderen hetzelfde bedrag kunnen uitgeven. Het is moeilijk om een lijn te trekken, maar ik denk dat het nemen van 2 pasvragen altijd een maximum is om niet volop in beeld te komen. Dan kan je als Mol dus maximaal hopen op 5500 euro uitgaven. Al weet je ook dat er mensen zijn die zeker zijn van hun stuk of gewoon een moreel bezwaar hebben met geld uit de pot halen.
Al bij al is 2500 euro gewoon echt dik ok voor een Mol.
Doordat niemand meer dan twee pasvragen heeft gekocht, denk ik eigenlijk dat de kans het grootst is dat Jeffrey vanaf het begin al de afvaller was.
Of dat Jeffrey niet de afvaller was en dat de Mol nooit de kans gekregen heeft om pasvragen te kopen (Baha dus).
Het is ondertussen duidelijk dat we beiden 'succes voor de Mol' op een andere manier meten, maar als je met Jeffrey een niet-afvaller hebt die 0 euro neemt en jij neemt 0 euro, dan zet je de echte afvaller met een geldkoffertje. Als niemand iets doet, gaat er minstens 700 euro uit, maar het ligt in de mens zijn natuur dat er hier toch minstens 2 mensen gaan bieden. Dus ergens kan je in dat geval gewoon achteruit leunen en kijken hoe dat geld uit de pot gaat zonder dat zelf actief te doen.
Het is namelijk ergens ook te makkelijk om te denken dat de Mol dat geld er noodzakelijk zelf moet uithalen.