Dat viel mij ook op inderdaad. Maar als je die 'mini'-vakjes mee moet tellen, dan kun je ook vierkantjes tellen vanaf de buitenkant of de binnenkant van de baksteen.
En zelfs diagonaal gezien voor een vierkantje bv. linksboven aan de buitenkant van de baksteen beginnen maar rechtsonder aan de binnenkant eindigen.
Stel elke baksteen is 1x4 cm. Dan kun je vierkantjes maken van 1x1, 4x4, 5x5, 6x6, 9x9, 10x10, 11x11, 19x19, 20x20, 21x21, 29x29, 30x30 en 39x39. Op die manier tel ik er zo al 176.
Maar ik zal er vast een aantal over het hoofd gezien hebben.
Ik ga er voor het gemak vanuit dat dan al die 1x1 mini-vakjes meetellen ongeacht of de stenen netjes perfect recht gezet zijn. Als je daar ook rekening mee moet houden is 't zeker in een paar minuten niet te doen. De 1x1 mini-vakjes aan de rand heb ik niet meegeteld want daar mis je sowieso minstens 1 rand van het vierkantje. Of dit allemaal de bedoeling is of dat de makers simpelweg 40 als antwoord bedoelen weet ik uiteraard niet. Maar 't lijkt me duidelijk dat 't ondoenlijk is om te weten welk 'goed' antwoord bedoeld is...