Niet om te drammen maar met de 'ondervertegenwoordiging' van kandidaten in WIDM met een niet-Westerse migratieachtergrond valt het erg mee. Momenteel beslaat dat gedeelte van de Nederlandse bevolking 13.9%. Als er in een seizoen 2 kandidaten niet 100% blank (of, zo je wilt, wit) zijn, is er dus al sprake van een zekere overrepresentatie van mensen van kleur. Een snelle blik op de kandidatenlijstjes van de afgelopen 10 jaar leert dat WIDM het wat dat betreft helemaal niet slecht doet als het gaat om deze vorm van diversiteit, met in elk seizoen ten minste één persoon van niet-(volledig)-Westerse afkomst, en in zeker 4 gevallen zelfs méér.
Het is heel makkelijk (en trendy) om te roepen dat het allemaal niet deugt, maar op basis van de statistische feiten hoeft niemand zich door de casting van WIDM gediscrimineerd te voelen.
Trendy? Really?
‘Op statistische basis’
Op het internet lees ik overal deze kritiek (ook op facebook en instagram )waar echt genoeg normale mensen op zitten.
In de modellenwereld werkte het ook jaren zo. 99% was blank en we stopten er 1 iemand van kleur in zodat ze niks kunnen zeggen over diversiteit. 99% van de personen van kleur die er dan in zitten zijn ook nog eens het meest lichtgetint dat je kunt verzinnen (vaak halfbloedjes)
Ik begin niet over deze discussie omdat ik woke of trendy ben. Ik begin er bewust vóór het seizoen over omdat er nu nog amper focus ligt op de afleveringen en het geen zin heeft om deze discussie midden tijdens het seizoen te voeren.
Milouska, Dio, Zarayda, Immanuele, Vincent en Simone waren de enige personen die echt donker zijn. Dat zijn 6 mensen op 210 kandidaten.
In de groepen van 2005, 2007, 2008, 2009, en 2010 zaten zelfs helemaal geen personen van kleur.
Ik beticht niemand van de crew van racisme ik zeg alleen dat er gewoon naar mijn (en vele andere) mening(en) wat diverser aan huidskleur mag gecast worden.
Daar is niks trendy aan.
En als je dan begint over mensen die deels een andere afkomst hebben begrijp je het punt totaal niet zoals ik al zei. Het gaat niet om afkomst. Het gaat om kleur, om weerspiegeling van de maatschappij. we zijn een multiculturele maatschappij, maakt niet uit dat we een blank westers land zijn. Mensen van kleur die dit programma kijken zien een volledig witte cast. Die gaan echt niet denken oh ik kan ooit meedoen aan WIDM want Roxanne is half moluks.......het gaat om weerspiegeling.
Maar 99% van dit forum is waarschijnlijk blank en bezig met hele andere dingen als ik de foto’s van de fandagen als weerspiegeling mag nemen dus ik snap ook wel dat dit niet begrepen word door sommigen.
De comments die gaan over dat dit niks met WIDM te maken heeft neem ik niet eens serieus. Hoe heeft diversiteit/de cast niks te maken met het programma. Niet elke molloot bekijkt het programma alleen op de manier van op een zolderkamer zitten met een boekje 5 x kijkend wie er een vreemd handgebaar in de groepsfoto heeft..
Dit mag best genoemd worden en als dit in een offtopic moet helemaal prima maar je statistieken zijn onzin en het is zelfs schaamtelijk dat je het daarop gooit.