Nog eens deze opdracht diep bestudeerd.
Inmiddels weten we van de liplezers dat Ron degene is die de naam "Jan" als eerste onhoorbaar lijkt te hebben genoemd. Dat dit eruit is gefilterd, zou erop lijken dat het laten horen van de foute naam van Jan door Ron hem extra verdacht zou maken.
Naar mijn mening maakt het Ron echter nog meer verdacht door dit met opzet weg te filteren.
En Ron wordt al zo verdacht in beeld gebracht.
Het ligt er volgens mij veel te dik bovenop nu.
Laten we niet vergeten dat Ron ook een goede naam heeft genoemd, namelijk Dennis. Dat had hij als mol niet hoeven te doen.
Mijn analyse van het gedrag van de kandidaten bij deze opdracht is als volgt:
Niemand zegt een oud-mol te hebben gezien. Dan moet er worden geraden.
Peggy
Peggy neemt het eerste initiatief om een naam te namen. Ik weet niet of een mol als eerste een (foute) naam gaat noemen. Dat vestigt direct alle aandacht op je.
Ze stimuleert de groep om verder te brainstormen. En ze wijst erop dat het een oud-mol moet zijn die nog niet in het programma is geweest.
Dat vind ik een on-molse actie. Later noemt ze nog wel de foute naam Susan op het moment dat er twijfel is over Klaas en Dennis. Het noemen van foute namen kan mols zijn, maar dit is geen bewijs omdat zij als kandidaat ook niet zou weten welke namen goed of fout zijn.
Nikkie
Nikkie toont ook initiatief om in ieder geval namen te roepen. Ze gaat mee met de foute naam Jon van Peggy. En bedenkt zelf ook de foute naam Margriet. Dit lijken mol-acties te zijn. Als dan ook nog eens Jan op het laatste moment door haar wordt geopperd, dan moet het toch duidelijk zijn. Of niet? Niets is wat het lijkt. We weten nu dat niet Nikkie maar Ron de naam van Jan als eerste riep.
Blijkbaar wil de productie Nikkie extra verdacht neerzetten door haar de schuld in de schoenen te schuiven.
Volgens deze logica is zij dus juist niet de mol.
Mijn indruk is dat Nikkie het goed wil doen, en in verwarring is omdat er discussie is over Klaas en Dennis.
Patrick
Patrick was bij mij al niet meer verdacht vanwege zijn 1.500-euro-in-de-pot actie.
Nu roept hij als eerste Dennis.
Hij is zeker niet de mol.
Ellie
Ellie roept Klaas.
Geen mol.
Tygo
Tygo kijkt de kat uit de boom. Hij volgt de suggesties van anderen.
Aan het eind stelt hij zelfs voor om dan maar Dennis te kiezen. Geen overtuigende molsactie te zien bij deze opdracht.
Ron
Ron lijkt verdacht.
Volgens hem was Klaas al geweest. Dat is wel mols.
Maar in de discussie over Klaas en Dennis gaat hij wel mee in de eventuele keuze voor Dennis.
Dus hij doet ook iets goed.
Dan de weg gefilterde naam van Jan. Dit zou te verklaren te zijn omdat op het laatste moment nog een naam geroepen moest worden, waar geen discussie over was of die oud-mol nu wel of niet eerder in het programma was geweest.
Dan is het een positieve actie van een kandidaat om nog een mogelijkheid te opperen.
Jeroen
Na veel wikken en wegen is mijn conclusie dat uiteindelijk Jeroen degene is die in deze opdracht zich het meest als een echte mol heeft gedragen.
De naam van Jon wordt genoemd door Peggy en Nikkie en Tygo gaan hierin mee.
De mol hoeft niet te reageren. Dit gaat de goede kant op! 1-0 voor de mol.
Dan komt de naam Margriet. Nog beter. Niet reageren. 2-0 voor de mol.
Dan roept Patrick Dennis en Ellie Klaas.
Dan gaat Jeroen aan het werk, er dreigt een tegendoelpunt te vallen. Nikkie staat al op het punt Dennis over te nemen. Jeroen kijkt haar aan: die is toch al geweest?
Dan is er verwarring want Ron zegt Klaas is al geweest.
Op het laatst dringt Rik aan op een naam.
Jeroen vat het nog eens duidelijk samen tellend op de vingers van zijn hand:
Jon, Margriet, en
Ron (weg gefilterd): Jan
Jeroen: Jan Versteegh
Ron (weg gefilterd): Jan Versteegh
Nikkie: Jan
3-0 voor de mol