Ik zal er niet al te ver op in gaan op dit specifieke geval, maar ik vind dit geval geen rascisme. Maar ik weet wel dat anderen het trekken van spleetogen helemaal zat zijn na de zoveelste keer als 'grap' (hoewel dit ook geen grap is, maar een uitbeelding), dat je het beter niet kan doen. Er hadden betere keuzes gemaakt kunnen worden in de regie, zeker omdat het gedeelte eruit is geknipt dat Marije besefte dat het echt niet kon wat ze deed.
Maar ik verwacht dat gelijkwaardige situaties nog wel eens vaker zullen plaatsvinden. De grens van wat wel of niet kan is soms maar klein en verschilt per persoon. Ik vind dat we wel rekening met elkaar moeten houden, maar aan de andere kant hoeft ook niet alles op TV politiek correct te zijn. Er treedt wel een interessante wending op nu waar ik het laatst nog over had bij het vak 'filmgeschiedenis'. Vroeger wilden makers zich vrijmaken van de censuur die bepaalde wat mocht en wat niet. Nu is er geen censuur meer van bovenaf, maar treedt er een bepaalde zelfcensuur op door de publieke opinie. In hoeverre die wendig goed is, is nu lastig in te schatten.