Ja dat is de Nederlands equivalent van het aanmatigende Amerikaanse 'be better'. 'Vernieuwende inzichten', alsof mensen die enige kanttekeningen plaatsen bij de manier waarop meteen aantijgend gereageerd wordt door sommigen op social media, zonder naar de motivaties te vragen of naar de context te kijken, het nieuwe normaal is.
Dus het komt erop neer dat minderheidsgroepen maar constant naar iedereens motivatie moeten vragen en de context in acht moeten nemen, maar de "meerderheidsgroep" geen enkele moeite hoeft te doen om zich misschien eens in de ander te verdiepen en hoe zij dit soort dingen ervaren. Juist.
Als iets (of dat nou Chinezen zijn of autisten of wie dan ook) stelselmatig stereotiep wordt uitgebeeld, dan kan daar inhoudelijk op worden ingegaan. Maar "gekwetst" is daarin wat mij betreft geen geldig argument.
Het gaat dan ook niet alleen om het "gekwetst voelen" maar de consequenties die bepaalde stereotyperingen hebben op het echte leven. Dan kan het inderdaad ook schadelijk zijn als homo's of autisten of welke gediscrimineerde groep dan ook steeds als bepaalde karikatuur wordt uitgebeeld. Mocht je zin hebben om daar meer over te lezen of te discussiëren, was er een tijdje geleden al
een topic aangemaakt in de Huiskamer wat ook overlap heeft met dit onderwerp (namelijk diversiteit en hoe bepaalde groepen worden uitgebeeld in de media).
Ik snap dat mensen meteen de neiging hebben om een favoriet programma te verdedigen, maar wel jammer (doch niet verrassend) op welke manier dat gaat. Marije en WIDM vinden het zelf een foute actie en leggen uit waarom ze dat vinden. Dat kun je maar 'woke gezeur' vinden, maar zij zijn de betrokkenen, en WIDM mag de montage aanpassen als zij dat juist vinden.
Wat mij betreft: 'sorry, was onhandig', en door.
Hier sluit ik me bij aan, en ik zit er nu eigenlijk ook al meer tijd aan te besteden dan nodig is. Ze deden in zo'n spel iets onhandigs, kan gebeuren, ze zeggen er sorry voor en daarmee is de kous af. De enigen die er nu iets opgeblazen van maken zijn naar mijn idee de mensen die het allemaal maar onzin vinden. En helaas ben ik zelf dan iets te geneigd daarop in te gaan waardoor het ook een veel grotere discussie wordt dan nodig is