Misschien kunnen we deze discussie beter ergens anders voortzetten, maar nog even over bovenstaande citaten: het gaat dan ook niet alleen om of iets kwetsend is, maar ook om de bredere maatschappelijke context. Om welke groep gaat het, is het "punching up" of "punching down"? Beledig je iemands overtuiging of beledig je een persoonlijke eigenschap? En worden mensen gediscrimineerd om die overtuiging of eigenschap, of is het een eigenschap die als neutraal of zelfs positief wordt gezien? Zulke dingen maken denk ik wel een verschil in of iets "kan" of niet. In dit geval bedoelden de kandidaten het uiteraard niet verkeerd, maar staat het in een bredere context van discriminatie van Aziaten, en hen belachelijk maken door bepaalde eigenschappen na te doen. In die bredere context is het dan geen onschuldig grapje meer.
En dat is ook wat ik eerder tegenover Nat007 bedoelde maar niet zo goed verwoordde: als je van minderheden verwacht dat ze altijd maar naar de context kijken waarin iets wordt gezegd of gedaan, moet je ook als "meerderheid" kijken naar de context waarin zoiets aankomt. Het moet wel van twee kanten komen.
En daar ga ik het, in ieder geval voor dit topic, echt bij laten. Mocht dit nog verder gaan in de Huiskamer kan ik niet beloven dat ik me er niet alsnog weer mee ga bemoeien