Auteur Topic: [kandidaat] Splinter Chabot  (gelezen 93776 keer)

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #380 Gepost op: 12-02-2021, 21:09:45 »
Dit klopt net zo goed niet.
Jij trekt er nu ook de 250 van halte 10 af (omdat die niet in de pot komt).

Nu hij is blijven staan doet hij 250 euro in de pot, bij halte 10 komt er geen 250 in de pot, maar er gaat ook niets uit, dus een resultaat van +250.

Het verschil tussen blijven staan of instappen is dus 350 euro.

Het geld komt na alle plussen en minnen na een opdracht pas in de pot. Als je alle haltes, alle plussen en minnen hebt opgeteld en afgetrokken. Dus dit is meer semantiek dan wat anders.

Effectief stopt Splinter niets in de pot omdat wachten op halte 8 betekent dat hij het bedrag wat hij daar krijgt, op halte 10 niet krijgt terwijl als hij wel terug in de bus gestapt was, hij op halte 10 de 250 wel gekregen had.

Aan het einde van de opdracht heeft hij dus niets bijgedragen aan de pot.

Kunnen we het hier weer over Splinter verdenkingen hebben? Dit is immers het Splinter topic, niet het 'verzin een berekening om Splinter onmols te vinden' topic  ;)

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #381 Gepost op: 12-02-2021, 21:21:01 »
Waarom het zo ingewikkeld maken? Bij halte 8 instappen betekent -300 + 250 = -100. Niet instappen: 250 - 250 = 0. Niet instappen is dus eerder een onmolse actie van Splinter.
Maar de voornaamste reden waarom ik Splinter niet dadelijk als mol zie is omdat hij te voorzichtig is en een aantal molkansen heeft laten liggen zoals bij het bieden en toen hij penningmeester was (hij plaatste zichzelf in minder gunstige posities). En zijn eventuele molacties worden al te duidelijk getoond.
« Laatst bewerkt op: 12-02-2021, 21:25:26 door Luc »

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #382 Gepost op: 12-02-2021, 21:27:09 »
Eens met jouw berekening Conner, effectief niets in de
Pot.

En Luc, hier op het forum wordt over opvallende acties gesproken, maar blijkbaar ziet de ‘gewone kijker’ dat niet gezien zijn stand onderin de widm app.

Offline WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #383 Gepost op: 12-02-2021, 21:35:08 »
Effectief stopt Splinter niets in de pot omdat wachten op halte 8 betekent dat hij het bedrag wat hij daar krijgt, op halte 10 niet krijgt terwijl als hij wel terug in de bus gestapt was, hij op halte 10 de 250 wel gekregen had.
Hoe je 't ook wendt of keert, die 250 komt toch echt in de pot... ??? ???
Jij zegt dat je alleen kijkt naar de mogelijke uitkomsten, maar trekt wel het bedrag van halte 10 er af, terwijl die in het uitgevoerde scenario niet wordt afgetrokken, dat klopt simpelweg niet.

Maar dit is blijkbaar een hardnekkig misverstand, ik zal er over ophouden...

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #384 Gepost op: 13-02-2021, 03:33:03 »
Splinter is ook mijn mol omdat ik het bij de vier dames simpelweg niet zie. Allemaal hebben ze opdrachten supergoed gedaan en veel geld binnen gebracht op momenten dat ze prima hadden kunnen mollen, zonder dat het echt in de gaten zou lopen. Marije en nog meer Charlotte worden bovendien in de ballerina opdracht snel uitgeschakeld.

Waarom het zo ingewikkeld maken? Bij halte 8 instappen betekent -300 + 250 = -100. Niet instappen: 250 - 250 = 0. Niet instappen is dus eerder een onmolse actie van Splinter.
Maar de voornaamste reden waarom ik Splinter niet dadelijk als mol zie is omdat hij te voorzichtig is en een aantal molkansen heeft laten liggen zoals bij het bieden en toen hij penningmeester was (hij plaatste zichzelf in minder gunstige posities). En zijn eventuele molacties worden al te duidelijk getoond.

Hij hoefde bij het bieden niets te doen, er ging al 5000 euro uit de pot. En waarom zou een mol dan nog bieden op vrijstellingen waarbij hij ook nog twee mensen zou bevoordelen door het hoogste bod uit te brengen?

Dat molse acties tonen hoor ik veel. Maar in het begin van het seizoen verdacht niemand hem hier en buiten dit forum staat hij nog steeds onderaan de meeste verdenkingenlijstjes. Zo duidelijk is het dan toch blijkbaar niet in beeld?

Hoe je 't ook wendt of keert, die 250 komt toch echt in de pot... ??? ???
Jij zegt dat je alleen kijkt naar de mogelijke uitkomsten, maar trekt wel het bedrag van halte 10 er af, terwijl die in het uitgevoerde scenario niet wordt afgetrokken, dat klopt simpelweg niet.

Maar dit is blijkbaar een hardnekkig misverstand, ik zal er over ophouden...

Dat is geen misverstand. We verschillen blijkbaar van visie.

Mijn visie: Op het moment dat Splinter er op halte 8 uit gaat, zijn halte 9 en 10 al verdeeld (respectievelijk Renée en Charlotte). De keuze op halte 8 is dus 1. blijven staan, niet op halte 10 aankomen en de 250 euro mislopen of 2. op halte 8 terug de bus in stappen, op halte 10 in het spel zitten en 250 euro voor de pot verdienen. Eenmaal op halte 8 zit het resultaat van de keuze dus verbonden met wel of niet 250 euro verdienen op halte 10.

De keuze van Splinter (als het een bewuste actie is): op halte 8 blijven staan en 250 euro voor de pot verdienen én niet op halte 10 in het spel zitten dus 250 euro mislopen. Daarom strepen veel mensen de bedragen tegen elkaar weg (en ik ook). Je kan gerust redeneren dat halte 8 250 euro voor de pot is en klaar ermee zijn maar dan reken je helemaal buiten halte 10, alsof de keuze op halte 8 niets met halte 10 te maken heeft.
« Laatst bewerkt op: 13-02-2021, 04:30:31 door cinner »

Offline WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #385 Gepost op: 13-02-2021, 09:58:40 »
Mijn visie: Op het moment dat Splinter er op halte 8 uit gaat, zijn halte 9 en 10 al verdeeld (respectievelijk Renée en Charlotte). De keuze op halte 8 is dus 1. blijven staan, niet op halte 10 aankomen en de 250 euro mislopen of 2. op halte 8 terug de bus in stappen, op halte 10 in het spel zitten en 250 euro voor de pot verdienen. Eenmaal op halte 8 zit het resultaat van de keuze dus verbonden met wel of niet 250 euro verdienen op halte 10.

De keuze van Splinter (als het een bewuste actie is): op halte 8 blijven staan en 250 euro voor de pot verdienen én niet op halte 10 in het spel zitten dus 250 euro mislopen. Daarom strepen veel mensen de bedragen tegen elkaar weg (en ik ook). Je kan gerust redeneren dat halte 8 250 euro voor de pot is en klaar ermee zijn maar dan reken je helemaal buiten halte 10, alsof de keuze op halte 8 niets met halte 10 te maken heeft.
Is op zich ook prima om 't op die manier te bekijken.


Zoals jij er tegen aan kijkt was die € 250 bij halte al een zekerheid, maar dan gaat de vergelijken met het andere scenario mank.
Dan zou je bij wel in stappen alleen die -€ 350 euro moeten rekenen (die € 250 kwam toch al in de pot).

Wat jij nu doet is in mijn ogen appels met peren vergelijken (2 verschillende rekenmethodes toepassen).

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #386 Gepost op: 13-02-2021, 16:28:52 »
Is op zich ook prima om 't op die manier te bekijken.


Zoals jij er tegen aan kijkt was die € 250 bij halte al een zekerheid, maar dan gaat de vergelijken met het andere scenario mank.
Dan zou je bij wel in stappen alleen die -€ 350 euro moeten rekenen (die € 250 kwam toch al in de pot).

Wat jij nu doet is in mijn ogen appels met peren vergelijken (2 verschillende rekenmethodes toepassen).

Kan je niet volgen. Juist omdat ik halte 10 meereken als Splinter niet instapt, reken ik hem ook mee als Splinter wel was ingestapt. Dus 0 van halte 3, -350 van halte 8 en +250 van halte 10 = -100.

In mijn ogen de moeite niet waard voor een mol met het risico jezelf in de kijker te spelen.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #387 Gepost op: 13-02-2021, 16:46:47 »
Dat is nou net het probleem, want hij speelt zich hier als Mol juist wel in de kijker. In elk geval in de ogen van Charlotte en Renée. En het is dat Rocky zo goed van vertrouwen is, want als dat niet zo was werd hij nu door drie mensen verdacht gevonden.
Er werd 650 van de 1.750 euro verdiend, en na aftrek van halte 3 en halte 9 (2x -250) kon het restant (600 euro) alleen zijn verduisterd door Splinter en Marije. Terwijl mol Splinter gewoon voor de pot had gekozen, maar dat wist niemand. Ten allen tijde dus niet uitstappen hier als Mol. Dan was je onverdacht gebleven.

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #388 Gepost op: 13-02-2021, 17:19:02 »
Dat is nou net het probleem, want hij speelt zich hier als Mol juist wel in de kijker. In elk geval in de ogen van Charlotte en Renée. En het is dat Rocky zo goed van vertrouwen is, want als dat niet zo was werd hij nu door drie mensen verdacht gevonden.
Er werd 650 van de 1.750 euro verdiend, en na aftrek van halte 3 en halte 9 (2x -250) kon het restant (600 euro) alleen zijn verduisterd door Splinter en Marije. Terwijl mol Splinter gewoon voor de pot had gekozen, maar dat wist niemand. Ten allen tijde dus niet uitstappen hier als Mol. Dan was je onverdacht gebleven.

In de bus vertrouwen ze hem niet, ze vertrouwen elkaar ook voor geen meter. Na de busrit overleggen ze natuurlijk. Splinter kan prima uitleggen waarom hij niet terug is ingestapt en met de kennis die ze wel hebben, is na te gaan dat hij geen bedrag uit de pot gehaald heeft op halte 8. Niemand wist dat bij halte 10 de overblijvers in het spel elk 250 waard waren, waarom zou dat alleen Splinter verdacht maken in de groep? Eerder pakt Marije hier de verdenking, zowel door de busrit als de gevangenisopdracht.

Hij is ook niet erg verdacht. Charlotte zet minder op hem in dan vorige keren en neemt hem juist alleen nog een piepbeetje mee om niet helemaal van hem weg te lopen. Renée noemt hem niet als verdachte maar als kandidaat, daarom neemt ze hem niet mee naar de volgende aflevering maar laat ze hem het scherm zien (om hem of Rocky weg te spelen).  Als er juist iets tegen Splinter als mol in te brengen is, is het dat hij niet erg verdacht lijkt te worden en bijna iedereen verkeerd zit.

Overigens zit ik niet in deze tunnel vanwege deze opdracht maar verschillende opdrachten door het seizoen heen. Deze opdracht zie ik niet als degene waar de mol een flinke slag zal willen slaan.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #389 Gepost op: 13-02-2021, 17:20:58 »
Splinter wordt inderdaad nog maar amper verdacht door de kandidaten lijkt het. Als ie inderdaad de Mol is moet ie daar vanavond toch wel eens goed misbruik van gaan maken vind ik.

Het wordt een spannende aflevering. ::hyper::

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #390 Gepost op: 13-02-2021, 17:28:43 »
Dat sowieso! Met persoonlijk nootje dat ik denk dat ik in de app maar all-in ga. Omdat ik niet weet op wie ik kan spreiden en liever alles verlies op de verkeerde mol dan punten verlies omdat ik toch iets wilde spreiden  ;D

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #391 Gepost op: 13-02-2021, 17:31:09 »
Splinter kan prima uitleggen waarom hij niet terug is ingestapt en met de kennis die ze wel hebben, is na te gaan dat hij geen bedrag uit de pot gehaald heeft op halte 8.
Nee, dat kon niet. Want de missende 600 euro kon of bij Splinter of bij Marije zitten, of bij allebei.
Niemand wist dat bij halte 10 de overblijvers in het spel elk 250 waard waren
Jawel: Charlotte, Renée en Rocky.
Citaat
waarom zou dat alleen Splinter verdacht maken in de groep? Eerder pakt Marije hier de verdenking, zowel door de busrit als de gevangenisopdracht.
Allebei dus, maar dat zei ik al.

Niet van plan zijn te mollen, wel het gevaar lopen verdacht te raken, niet een ander op deze positie proberen te krijgen zodat er toch nog eventueel geld uit de pot ging, en waarmee die ander in elk geval dan de verdachte zou zijn in het verhaal. En geen invloed meer op halte 9 waar ook nog mingeld op het spel stond. Dat zijn 5 missers van mol Splinter met 1 beslissing. Het kan, maar dan was hij echt slecht bij de les op dat moment.
« Laatst bewerkt op: 13-02-2021, 17:33:42 door Molest »

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #392 Gepost op: 13-02-2021, 17:47:21 »
Nee, dat kon niet. Want de missende 600 euro kon of bij Splinter of bij Marije zitten, of bij allebei.

Marije laat in de bus al merken dat het terug instappen mingeld heeft opgeleverd (maar niemand daar iets van kan zeggen want iedereen heeft gelogen en zij heeft ook recht op zien wat er op volgende haltes te halen is). Buiten dat, je bewering was dat alleen Splinter er als verdachte uit zou springen en dat hij zich superverdacht gemaakt zou hebben. Dat is onzin. Marije maakt zich verdacht met al haar amok en terug in stappen en later als eerste op een halte blijven staan. Renée maakt zich verdacht door bij 9 uit te stappen, wetende dat er -250 ligt. Iedereen behalve Renée maakt zich verdacht door systematisch te liegen.

[quoteJawel: Charlotte, Renée en Rocky.[/quote]

Van te voren bedoel ik natuurlijk. Niemand wist van te voen wat er op halte 10 zou gebeuren, hooguit de mol kan het geweten hebben.

Citaat
Niet van plan zijn te mollen, wel het gevaar lopen verdacht te raken, niet een ander op deze positie proberen te krijgen zodat er toch nog eventueel geld uit de pot ging, en waarmee die ander in elk geval dan de verdachte zou zijn in het verhaal. En geen invloed meer op halte 9 waar ook nog mingeld op het spel stond. Dat zijn 5 missers van mol Splinter met 1 beslissing. Het kan, maar dan was het echt slecht bij de les op dat moment.

Sturen op halte 3, geen geld binnen halen en anderen aanzetten tot voor zichzelf gaan/liegen de rest van de route, zijn prima molacties in een opdracht als deze. Invloed op halte 9 is niet te zien en mogelijk niet nodig, iedereen was het al eens elke halte uit te stappen. Zelfs 9 terwijl al bekend was dat er -250 zou liggen. En hij heeft zich niet verdacht gemaakt. De groep verdenkt hem minder (vind het weer aandoenlijk ook dat hij niet zou kunnen liegen), de app spelers verdenken hem minder, alleen op dit forum wordt hij meest verdacht op dit moment. En dat is beslist niet vanwege deze opdracht maar gebaseerd op meerdere opdrachten door het seizoen heen.


Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #393 Gepost op: 13-02-2021, 17:55:04 »
De woorden superverdacht en eruit springen heb ik niet gebruikt. Net zo verdacht als Marije, omdat ze allebei op een verdachte halte bleven staan. Ja, misschien had Marije gelogen over die 3 jokers bij halte 6, maar hoeveel mingeld stond er dan op haar halte? En hoeveel plusgeld? Een verschil van 600 euro had toch niemand kunnen vermoeden.
Juist omdat de Mol wel wist wat erop halte 10 ging gebeuren, had hij er rekening mee moeten houden dat degenen die daar aan kwamen een simpel rekensommetje konden gaan maken. En dat hij als hij was achtergebleven op een halte, verdacht kon raken. Dat dat uiteindelijk geen gevolgen heeft gehad (blijkens de verdenkingen), zegt veel over hoe onverdacht Splinter in de groep ligt. Dus dan kan hij voor de lol zich af en toe een beetje verdacht maken, zonder dat het iets uit de pot houdt? Vreemde strategie.

Offline MolstopperNL

  • Forumlid
  • Ik ben de mol. Ik ben de mol.
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #394 Gepost op: 13-02-2021, 21:54:21 »
Splinter leek een beetje geniepig te lachen na opdracht 2 toen hij het geld mocht ophalen.

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #395 Gepost op: 13-02-2021, 22:01:02 »
Splinter leek een beetje geniepig te lachen na opdracht 2 toen hij het geld mocht ophalen.

Ja, dat viel Charlotte ook op, geloof ik.  ::rofl::
En wat een rare knip bij zijn biecht over dat geldkistje dat te vol zat met briefjes. Zou hij dat geld er dan toch wat uithalen om dat kistje weer dicht te krijgen?  ::vergroot::

Ook verdacht, vind ik: hij zei daarna: "en dat is veilig voor de mol."
Dat kun je opvatten als een kandidaat die alles wil beschermen tegen de mol. Of als een opmerking van de mol die alles veilig in handen heeft.

En serieus: geen cijferreeksen (bij de lockers) kunnen onthouden? Twee duidelijk foute zinnen maken (oké, dat was vooral het aandeel van Charlotte), maar deze ook niet corrigeren terwijl je zelf (als schrijver) bezig bent met taal?

En nog eentje (maar misschien vergezocht): zou niet stiekem een kledingstuk van Splinter te vinden zijn als 'aanwijzing' bij de lockers?

Bij de laatste opdracht leek hij het wel goed te doen, maar misschien raadde hij vooral de nummers goed die werden geplaybackt?
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Zuurkool

  • Forumlid
  • Dat vind ik nou wel heel apart..
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #396 Gepost op: 13-02-2021, 22:05:16 »
Splinter zit op de kist met daarop het woord 'Mol' aan het einde van 'Zinvol'.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #397 Gepost op: 13-02-2021, 22:05:51 »
Ik blijf nog precies hetzelfde houden met Splinter: de lijst met mogelijke molacties blijft maar groeien maar tegelijkertijd zou ie het wel zo verdomd goed spelen dat het gevoel me bekruipt dat het een beetje te mooi om waar te zijn is.

Maar zette ie nou helemaal geen enkele joker in? Zeer opmerkelijk.

En inderdaad had hij zich als kandidaat bij die zinnen nooit moeten laten overrulen door Charlotte en is het heel verdacht dat er uiteindelijk meerdere foute zinnen stonden.

Grote kans dat het bij de (inhoud van de) lockers fout is gegaan.

Genoeg redenen dus om bij Splinter als Mol te blijven. Maar ik ben verre van zeker. Ik zag het rode scherm al voor me vandaag. ;)

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #398 Gepost op: 13-02-2021, 22:09:39 »
Splinter zit op de kist met daarop het woord 'Mol' aan het einde van 'Zinvol'.
Ja, haha. ::ok::
Maar Renée zit op "de mol" ==> Renée de Mol
en Charlotte zit op "mol is" ==> Charlotte is Mol

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #399 Gepost op: 13-02-2021, 22:12:50 »
Dat kistje met de mol erop...  Goed gezien! ::ok:: Zou kunnen.

En @Heinz: volgens mij heeft Splinter inderdaad zijn jokers niet ingezet. Met het verhaal dat het nu goud zou zijn en later diamant. Die uitleg klonk voor mij poëtischer (en vooral taalgevoeliger) dan de zinnen die hij maakte in de tweede opdracht.  ::rofl::

Blijft raar toch? Waarom zou je dat als kandidaat doen? Dan misschien toch liever eentje voor de zekerheid en de andere joker bewaren? Ik vind het wel mols overkomen.

Tegelijkertijd vind ik Charlotte (met name door haar biechten en de chaos in 7.1) en Renée (misschien toch het Lo-effect?  ;) ) ook heel erg verdacht. Steeds verdachter eigenlijk.

Maar ook ik blijf hier.  ::jaja:: Hopelijk klopt het!
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)