Sowieso: Charlotte ziet niks, snapt niks, weet niks... Zo lijkt het. Die strategie hebben sommige mollen ook gebruikt.
Ja, Charlottes gedachten en acties gaan een beetje all over the place. Haar gedachtekronkels zijn vaak raar (hoe ze op '21' komt in 3.1, gummilamp en gipsballen in 4.1, vreemde schilderijen in 5.1), ze gedraagt zich vaak ook raar (geen stations gevonden in 6.3, verbaasd zijn over de codes in 7.1), gaat er altijd vol in en ietwat impulsief in (Splinter volledig overrulen bij het zinnen bouwen in 7.2, zonder gene artiesten uitbeelden in 7.3, schreeuwend zweefvliegen in 8.1, zomaar de vage instructies van Splinter negeren en de -2000 pakken in 8.3) en ze is niet bang tegen de consensus in te gaan (code 'controlleren' in 4.3). Niet gek voor iemand die de eerste twee afleveringen bijna onzichtbaar leek.
Op een vreemde manier heb ik wel het gevoel dat er een methode in zit. Het is alsof ze steevast bij keuzes denkt 'ik doe het gewoon', vol zelfvertrouwen en zonder al te diep na te denken over de consequenties. Het pakt vaker dan niet nadelig voor de pot uit, dus het zou prachtige moltactiek zijn. Het lijkt me alleen heel erg moeilijk om dit wekenlang te spelen zonder daarbij ontdekt te worden. Als ze de mol is, lijkt ze totaal niet bang ontdekt te worden. Dus als ze het is, heb ik diep respect voor (en respect voor de makers die deze potentie in haar zagen).
Maar de meest waarschijnlijke verklaring is voor mij nog steeds dat ze het niet is. Ze zei bij haar introfilmpje dat ze geen strategie had en het lijkt er ook op dat ze die tactiek gevolgd heeft. Of het introfilmpje is onderdeel van haar dekmantel en haar dekmantel is dat ze als ongeleid projectiel wil overkomen. Dat kan natuurlijk ook (ik houd de hoop graag levend).