Droomscenario voor de productie wat er gebeurt met de Charlotteverdenkingen. En omgedraaid, gaan ze al zo snel zo hard prijsgeven dat iedereen de mol Renée verdenkt?
Eens. Het zou fantastisch zijn voor het programma. Maar dat maakt het niet waarschijnlijker. Je hebt gelijk dat de makers meer weggeven dan ze een paar jaar geleden zouden hebben gedaan, maar het past wel in het patroon dat ze bij het jubileumseizoen hebben ingezet.
Hierover wil ik geen discussie meer, maar ik blijf erbij. Het was een groepsopdracht en het einde was ook gewoon per groep, wat maakt dat Renée verantwoordelijk is dat de 700 euro wordt verdiend.
Uit de uitleg van de regels op de officiele site had Renee twee keer moeten raden om de 700 euro weg te spelen. Dat was moeilijk om op een realistische manier te doen. Neemt niet weg dat dit een min was voor Renee als mol, want ze is er medeverantwoordelijk voor dat er geld wordt verdiend.
Mijn punt was dat de makers al jaren het mooi vinden in aflevering 10 een mol te laten zien die in opdracht x iets doet, waardoor het waarschijnlijker is dat in opdracht y iets gebeurt dat geld gaat kosten (voorbeeld Margriet die met de pot een joker koopt, Merel die gestolen geld in een andere opdracht gebruikt). Bij Renee is dat verband erg indirect en het overtuigt me niet dat dat verband echt bestaat. Maar de makers willen nou eenmaal graag zulke momenten in aflevering 10 en Charlotte heeft zulke momenten niet echt.
750 euro verdienen, 1/10 van de pot, al het door persoonlijke keuzes verdiende geld van de opdracht (op de 100 die Splinter extra kon wegspelen) na, vind ik geen molactie.
Klopt en ik had geld wegspelen een betere molactie gevonden. Maar wederom willen de makers molacties, waarbij het lijkt dat de mol voor geld gaat, maar daardoor ook het speelveld zo positioneert dat iemand anders geld gaat kosten. Ik had liever dat de makers dit soort voorkeuren wat meer los zouden laten en gewoon gaan voor de molacties die het meeste geld kosten, maar ja...
Charlotte heeft ook aantoonbare molacties vanuit het vliegtuig. Hoe mooi is dat als mol?
Ik hoop dat Charlotte de mol is. Het zou een frisse wind zijn voor het programma. Maar wensdenken is niet op zichzelf een argument.
Weer vanuit de programmamakers gezien, wat zouden ze liever op hebben: Een subtiele mol die vrij veel geld verdient, slappe acties heeft en op dit moment door de meerderheid wordt verdacht. Of een in-your-face Mol, verantwoordelijk voor gigantisch verlies, brutale acties en ook nog eens minder verdacht door het grote publiek. En slechts door 1 van de finalisten.
Eens dat Charlotte als mol spectuculairder zou kunnen zijn, gelet op de beelden. Maar de makers hebben de mol vooraf gekozen. Als we aannemen dat we een mol hebben die redelijk dichtbij de vooraf bedachte strategie is gebleven, hadden de makers keuze uit:
- Charlotte die in eerste instantie de mol niet wil zijn, hard erin springt tijdens de meeste opdrachten, soms als mol falikant de verkeerde kant opgaat, een neiging heeft zich inconsistent te gedragen en geen duidelijke dekmantel heeft;
- Renee die in eerste instantie wel de mol wil zijn, het erg subtiel wil gaan spelen, haar status als grand old lady probeert uit te buiten en - mede door haar actrice vaardigheden - soms heel oprecht en warm kan overkomen (want dat kan ze).
Als ik de makers een beetje inschat, denk ik dat ze eerder voor de tweede optie zouden gaan. Als ik het zo neerschrijf, zou ik (zonder wat ik nu weet) ook voor de tweede optie gaan.
Het is trouwens verleidelijk om met de kennis van nu te zeggen dat iemand anders in de groep de mol had moeten zijn (over dit seizoen of een ander seizoen), maar we kunnen niet weten hoe een ander het had gedaan als mol. We weten niet of de andere molkandidaat in staat zou zijn geweest een dubbelspel te spelen, bij een andere mol waren waarschijnlijk andere mensen afgevallen en had de hele groeps- en speldynamiek anders verlopen. We weten alleen dat de mol vooraf een bepaalde mol heeft gekozen en vanaf dat moment zitten ze aan die keuze vast en moeten ze er het beste van maken. Met andere woorden: het feit dat een kandidaat wegkomt met wat een spectaculaire sabotage zou zijn, als ze de mol is, betekent nog niet dat ze ook echt de mol is.