Mag ik trouwens eerst even zeggen dat ik dit de gaafste laseropdracht ooit vind? Iedereen tegelijk het veld insturen zorgt ervoor dat de groep veel meer tactische keuzes moet nemen (want er zijn veel meer mogelijkheden), beter moet samenwerken, maar ook dat er meer chaos ontstaat waarbij de mol, mogelijk onopgemerkt, zijn werk kan doen. En dan ook nog de twist op het einde.
Rocky doet iets opvallends bij haar kistje (tijdstip 27:16 in de aflevering).
Moffelt Rocky hier een deel van het geld weg, onder de houten kist?
Eigenlijk is alleen het shot waarin ze kort het geld buiten beeld houdt mogelijk verdacht. De rookbom verplaatsen is logisch, want dan heeft ze beter zicht op de kist die ze aan het openmaken is. Plaatjes 6-10 zijn een ietwat vreemde beweging. Het kan zijn dat ze hier geld verdoezeld, maar het kan ook dat ze probeert het geld goed in haar hand probeert te stoppen of dat ze dekking zoekt. Het is niet duidelijk en ik denk dat we op basis van de opdrachtbeelden niet veel verder komen (helaas). Maar opmerkelijk is het wel.
Vreemd dat Rocky in het eindspel Lakshmi eropuit stuurt om kist J open te maken met verkeerde code 7201.
J was al opengemaakt door Joshua met code 1303.
Dat is inderdaad opmerkelijk. Rockys code lijkt erg op de code voor kistje H (7021), die Remco (tevergeefs?) probeerde te openen toen hij werd neergeschoten. Zelfs als Lakshmi was aangekomen bij het kistje, had ze dus waarschijnlijk alsnog geen geld kunnen pakken.
Al met al zijn er veel verdachte feiten voor Rocky deze opdracht (hieronder een opsomming) en ze zijn allemaal een beetje verborgen, maar schijnbaar toch niet zo goed dat we er niet met wat speur- en denkwerk er toch achter kunnen komen. Ik twijfel een beetje of de montage dat zo zou doen als Rocky de mol is.
Verdachte acties rond Rocky:
- zit in de ideale positie om op Erik te schieten wanneer hij wordt neergeschoten. We zien ook een groene straal net langs Erik vliegen vlak voor hij neergeschoten wordt en die lijkt globaal uit Rocky’s richting te komen.
- pakt geld, maar in het shot bukt ze vreemd nadat ze het geld heeft. Mogelijk moffelt ze een deel van het geld weg.
- als Joshua voorstelt voor de pot te gaan, reageren verschillende kandidaten instemmend. Rocky is echter niet te horen.
- is volgens Remco als enige in de buurt wanneer Remco wordt afgeschoten. Volgens Remco waren er ook geen schutters in de buurt die hem konden afschieten daar. Als Rocky de mol is, is het opmerkelijk dat dit er zo in gemonteerd wordt, maar aan de andere kant is dit een verdenking van de afvaller richting de mol en die laat de montage er vaak juist wel in.
- Rocky stuurt Lakshmi richting kistje J (die al open is) met de verkeerde code (een code die ogenschijnlijk nergens bij hoort).
Maar ook:
- Rocky brengt geld binnen.
- Als Marije aan het eind voorstelt nog één run te doen, kapt Rocky dat idee af.