De test van aflevering 5:
Charlotte: Joshua, Splinter, Marije (vrijstelling)
Joshua: noemt niemand, maar tunnelt duidelijk op Renée
Marije: Charlotte, Joshua (vrijstelling)
Renée: Joshua, Marije, Charlotte
Rocky: Renée, Joshua (vrijstelling)
Splinter: Renée (?)
Exit: Joshua.
Splinters biecht naar Renee klonk meer als een stukje geknipt uit een groter verhaal. Vorige afleveringen zat hij niet volledig op Renee, maar gelet op de situatie kan het zijn dat hij het gevoel had dat hij een keuze moest maken (en als hij Renee koos), Joshua moest verslaan om te overleven. Maar dan zou de montage toch over overtuigendere beelden beschikken om zijn verdenking en keuze voor Renee kracht bij te zetten. Ik vermoed dus dat hij of gespreid heeft of op iemand anders zit (als hij de komende afleveringen niet op Renee zit dan bevestigt dat dit). Zelfs al zat hij op Renee, je zou zelfs zonder voorbereiding (een handicap die iedereen heeft) verwachten dat een Reneetunnelaar een kandidaat die twijfelt (en misschien toch alles op Renee inzet) zou verslaan.
Joshua’s biecht klonk als een lange uitleg waarom hij best kon afvallen zelfs al zou hij de mol goed hebben (alsof de makers ons eens extra duidelijk wilden maken dat Renee nog steeds de mol kan zijn).
De meest logische verklaring voor dit alles is dat Renée de mol niet is.
Mijn enige twijfel is dat dit deze redenering zo duidelijk is, dat de montage ons molloten hierin wil misleiden (door Joshua’s verdenking naar de mol te veel te benadrukken, het laten lijken dat Splinter niet vol op Renee zit en bij deze testbiecht bewust niet de beste beelden van Splinters verdenking naar Renee te gebruiken). Als Renee de mol is, dan heeft de montage waarschijnlijk met een zwaar verdachte mol te maken, dus ik kan me best voorstellen dat ze dit soort trucjes in zouden zetten.
Andere opmerkingen:
- de andere kandidaten leken niet meer dan normaal geschokt door Joshua’s rode scherm. Mogelijk verdenken ze hem helemaal niet zo veel als mol. Renee zat naast hem, zij verdenkt hem nota bene (als we de montage mogen geloven) en zij reageerde niet echt verbaasd, wat eigenlijk een argument is dat ze wel de mol is. Ik ben benieuwd naar het extra beeldmateriaal hierbij.
- Joshua leek echt van de kaart en hij leek op dat moment echt te denken dat hij fout zat. Als Splinter ook op Renee zat, hoeft dat natuurlijk niet zo te zijn. Weet hij op wie Splinter zat?