Moest deze opdracht echt nog even terugzien, om beter te begrijpen wat er is gebeurd.
Iedereen is het er over eens dat Rocky in deze opdracht 2000 euro heeft verdiend. En dat Renée heel goede aanwijzingen heeft gegeven.
Daarnaast zijn mij nog een paar dingen opgevallen die nog niet uitgebreid zijn bediscussieerd.
1. Wie heeft de afspraak gemaakt om voor het geld te gaan?
Blijkbaar hebben de kandidaten, abseilers en kayakkers samen, met elkaar afgesproken voor het geld te gaan.
Lakshmi zegt: "We zijn voor het geld gegaan". Marije is dan ook niet verontwaardigd tegenover Lakshmi.
Dan als Rocky als laatste aan de beurt is om de koker te openen, zegt Marije: "Geld ook. Dat is onze afspraak."
Dan opent Rocky de koker. Marije:"He? Wat is dit?" Rocky: "Twee jokers."
Marije is verontwaardigd. Volgens haar is de afspraak geschonden.
Vervolgens laat Rick de koker openen door Renée met 500 euro en telt dat bij de potopbrengst.
Marije: "Ooohh.."
Is Marije hier de mol, die de abseilers heeft gepushed de kokers met geld voor zichzelf te houden?
Of is Marije hier de kandidaat, die de spelregels van deze opdracht niet goed heeft begrepen. Hetgeen niet verwonderlijk is, want de andere kandidaten zien er ook uit alsof ze het totaal niet meer begrijpen.
Zoals ook vele kijkers, inclusief ikzelf.
Wie hebben de afspraak gemaakt om "voor het geld te gaan". Wanneer is dat gebeurt?
Ik vermoed dat deze afspraak pas is gemaakt, nadat de kayakkers contact hebben met de abseilers. Het lijkt namelijk een nieuwe afspraak die in strijd is met de oorspronkelijke afspraak.
2. Dachten de abseilers dat de kayakkers ook een vrijstelling konden verdienen?
Volgens mij hebben we niet de hele bespreking gezien van de abseilers, voordat ze van het dak sprongen.
Als ik de mol was, en ik zou een van de abseilers zijn, dan zou ik de anderen proberen te overtuigen om voor de vrijstelling te gaan. Ik zou dan suggereren dat ook de vier kayakkers de vrijstelling zouden kunnen verdienen, als al het geld naar de kayakkers gaat. Dan wordt het wij tegen zij. Het prisoners dilemma.
Wij als kijker weten dat het niet waar is, maar de kandidaten kunnen dat niet weten.
Misschien hebben ze geprobeerd dit prisoners dilemma op te lossen, door gedeeltelijk voor het geld te gaan. Een paar kokers zelf houden, een paar kokers afgeven.
3. Onbegrijpelijke zin
Tenslotte, wie kan mij uitleggen wat Marije precies bedoelt na afloop van de opdracht.
"Ik vind eigenlijk omdat zij ons niet de kans hebben ontnomen om ons te pakken, dat ik de joker deel met Lakshmi voor het vertrouwen wat jullie weer in ons hebben gehad. Dus dankjewel."
Wat is dit nu weer? Wie bedankt Marije hier? Waarvoor precies?