Met dank aan de spotters van de zonnewijzer op de wand heb ik de volgende analyse van deze opdracht.
De werkelijke volgorde van de kandidaten en biedingen is als volgt:
500 Joshua
5000 Marije
5000 Charlotte
600 Splinter
5000 Rocky
1000 Renée
Naar mijn mening bestaat toeval wel, maar tweemaal toeval is wel heel toevallig.
Twee kandidaten met hetzelfde hoogste bod, okay. Maar drie?
Mijn theorie is dat de mol het hoogste bod kopieert, om er zeker van te zijn een rol te kunnen spelen in de volgende opdracht.
Dat betekent, gelet op de volgorde, dat Charlotte of Rocky (met voorkennis van eerder geboden bedragen) het hoogste bod heeft gematcht.
Marije biedt als eerste het hoogste bod, dus die kan het niet zijn.
Dan vallen mij een aantal dingen op in de montage van deze opdracht.
De uitgezonden volgorde van de geboden hoogste bedragen door de kandidaten:
Eerst Charlotte, dan Marije en als laatste Rocky.
De uitgezonden volgorde van de eerste keer in beeld bij deze opdracht:
Eerst Charlotte, dan Rocky, Splinter, Renée, Joshua, Marije.
Dan de opdrachtbiechten van de kandidaten bij deze opdracht.
Rocky: Is mij wel wat waard. Ik heb al veel geld ingebracht.
Joshua: Iedereen wil door.
Marije: Het voelde afschuwelijk.
Renée: We hebben hard gewerkt, maar geïnteresseerd in een vrijstelling
Splinter: Wat heb ik gedaan?
Charlotte: NIET
Nota bene. Charlotte heeft als enige geen opdrachtbiecht. Zij lijkt als enige niet erg te worstelen met de keuze en rationeel te beslissen. De andere vijf kandidaten zijn zichtbaar in tweestrijd en tonen emoties.
Kennelijk vindt de regie het belangrijk om Charlotte elke keer als eerste te laten zien. Dat is verdacht, omdat zij in werkelijkheid niet de eerste was. Daarmee wordt gesuggereerd dat zij waarschijnlijk niet de mol is, omdat de verwachting van iedereen is dat de mol pas later aan bod komt.
Het volgende scenario is mogelijk.
De productie laat Charlotte in de kamer met Rik direct nadat een kandidaat een zeer hoog bod heeft uitgebracht. De regie instructie is dan om dit bod te evenaren, zodat de mol samen met deze kandidaat de opdracht met voorkennis gaat doen, en er samen één andere kandidaat wordt gekozen.
Er was niet op gerekend dat Rocky toevallig later ook nog eens hetzelfde bod zou doen.
Verder zien we hier weer een zeer opvallende JA (Ik?) uit de mond van Charlotte komen, terwijl de andere kandidaten niet zo eenlettergrepig antwoorden.