Ik denk dat in deze opdracht met het ontbreken van vooral voorzetsels, gesaboteerd in door een mol met taalkennis. Kisten lijken selectief gepakt, waardoor het wel erg moeilijk wordt om er correcte zinnen van te maken.
Les van deze aflevering, voorzetsels zijn essentieel voor het maken van correct Nederlandse zinnen
Voorzetsels zijn handig als je relatief eenvoudige enkelvoudige zinnen wil maken. Jan staat
voor paal. Met
voegwoorden kun je pas lange zinnen maken zonder dat er een voorzetsel aan te pas komt. Bijvoorbeeld: Marije lijkt een slechte kandidaat
want zij krijgt het volgende rode scherm. Twaalf woorden en geen enkel voorzetsel. Bijvoeglijke naamwoorden zijn ook handig want die kun je vaak bij veel zelfstandige naamwoorden gebruiken (goede, slechte, lange, korte etc.).
Vergelijk de zinnen:
Marije is de volgende kandidaat
met een rood scherm.
Marije is de volgende kandidaat die een rood scherm krijgt.
Zelfde betekenis, de zin zonder voorzetsel is zelfs langer.
Aanwijzend voornaamwoorden als die en dat zijn belangrijk naast werkwoordsvormen. Zeker in de context van personen (kandidaat namen) die het onderwerp van iets zijn.
Het zou mij niets verbazen dat er relatief weinig voorzetsels lagen en dat een Mol als Charlotte dit heeft gebruikt om de woorden op bestelling aanpak te promoten. Waarom? Omdat je al vrij snel een korte zin kan maken met een voorzetsel dat er niet ligt. En dan ben ik weer terug waar ik begon.