Denk dat soms op het forum gedacht wordt alsof kandidaten tezamen gerust de perfecte strategie kunnen bedenken en uitvoeren. Wat nooit zo blijkt te zijn. Elke kandidaat ooit in WIDM geeft ook aan dat er ter plekke altijd chaos en haast ontstaat en een deel of soms alle logische gedachten zo het raam uit vliegen.
Dat lijkt me hier ook zeker aan de hand. De uitspraak 'kisten die binnen gehaald worden, moeten worden gebruikt' maakt indruk waardoor niemand er aan denkt dat 5 keer 12 woorden exact het aantal kisten in de loods en het veld behelst. Het even rustig uitrekenen komt waarschijnlijk bovendien niet in de hoofden op omdat Rik besluit dat ze maar een half uur hebben, wat iedereen als erg beperkt tijd in de oren klinkt. Vanuit het programma werkt het altijd, er ontstaat bij kandidaten instant stress die starten met als kippen zonder kop rondrennen.
Daarom vind ik het persoonlijk niet mols dat geen van de kandidaten kisten binnen blijft wandelen.
Blijf Charlotte en Splinter het meest mols vinden. Splinter ietsje meer omdat het woord Splinter nergens te bekennen lijkt maar wel het woord mol er twee maal in zit. En omdat Splinter het meest gevoel voor taal heeft. Het ligt niet voor de hand dat hij een zin met 'Maar' zou laten beginnen. Omdat er geen zin voor staat om de start met 'maar' te rechtvaardigen maar ook omdat menig auteur het erg lelijk vindt ogen. Dat hij mol kandidaat laat liggen, is ook out of character. Hij zal zelf weten dat het een woord is én Marije wijst hem er op waarna hij het beaamt en daarom juist laat liggen
Is Charlotte de mol is het slim om zo te richten op woorden waarvan de mol zal weten dat deze niet in het veld liggen. Door te 'bestellen' zorgt ze er bovendien voor dat mensen in het veld kisten gaan zoeken en de andere kisten niet maar meenemen. Toch denk ik dat ze in de hectiek er als kandidaat niet aan gedacht heeft dat 'met' niet in het spel zou zitten en er zelf een beetje op stuk liep.