Ik denk nog steeds dat ze net als vorig jaar "gewoon" in september/oktober de serie in Europa gaan draaien. En dat is niet alleen gevoel en logica, maar ook gewoon op basis van paar "feiten." (of ja gedachtenspinsels
). Ik maak in ieder geval geen zorgen.
1. Reizen naar buitenland was tot 15 mei sowieso als Nederlander uit den bozen, tenzij noodzakelijk. Hoe noodzakelijk is een researchreis? Dat kan daarna ook natuurlijk.
2. De eerste researchreis voor Tsjechië was al pre corona gedaan (in februari/maart 2020, net voor alles op slot ging). Zoals Rick en team dat altijd de laatste jaren deden. Reis 1 in feb en dan nog een 2e en 3e reis in het voorjaar en opnames mei/juni. Toevalligerwijs hadden ze dus al een Europees land gekozen wat i.v.m corona natuurlijk goed uitkwam. Toen in 2020 de situatie enigszins te doen was zijn ze in juni-augustus nog locatie bezoeken gaan doen om in september-oktober te filmen.
3) Als tot 15 mei geen reizen mogelijk zijn geweest, kan het reis en opnamescenario voor seizoen 22 net zo eruit zien als in 2020, waar nog veel meer onzeker was. Los van dat Nederland op een bepaald moment in juni/juli door dansen met Janssen op rood ging voor andere Europese lande. Maar (mag ik een zin beginnen met maar?) als locatiebezoek in die periode gepland was, zou dat ook uitgesteld kunnen worden tot we als Nederlanders weer welkom zijn (nu zo'n beetje). Als crewleden inderdaad stil zijn, zou nu de laatste research doen, zo'n maand van tevoren ook niet meer dan logisch zijn. (vergelijk het met eind maart/begin april met vertrek in mei/juni zonder pandemie).
4) Het moet sowieso een locatie in Europa zijn. Als makers zijn ze vaak al een jaar of 1.5 jaar van tevoren bezig met seizoen dat het jaar erop gedraaid wordt (dus terwijl de opnames voor Colombia bezig waren, werd er achter de schermen ook al gewerkt aan China het jaar erop). In deze tijden is het logisch als je in 2020 groen licht krijgt voor seizoen 21, maar ook al plannen had voor seizoen 22, dat je rekening houdt met de onzekerheid van de toekomst. Misschien was het idee op papier wel Tsjechië 21 en Marokko 22. Alleen omdat de pandemie niet te voorspellen is, is het logisch in een vroeg stadium je niet-Europese reisplan aan te passen naar een locatie wel in een Europa.
5) Waarom post Rick anders die goud/gele vrijstellingen? Dat moet toch wel een aanwijzing zijn dat ze met iets bezig zijn.
6) Eerdere opnames lijkt me heel onlogisch gezien het tijdsbestek tussen 15 mei en nu en research en reizen en zo. Tenzij ze het miraculeus in Nederland hebben gedaan.
Kleine kanttekening: ik zie de kansen voor een serie buiten Europa iets stijgen van 0 procent naar 5-10 procent (niet veel, blijft klein) door vaccinaties en zo. Want toen ze seizoen 22 gingen voorbereiden (zomer 2020 jaar vooraf op zn minst) was nog helemaal niet duidelijk hoe we er nu voor staan.
Als Rik niet verdwijnt bij Éénvandaag kunnen er meerdere dingen zijn
1. Seizoen is toch al gedraaid (hoe dan!?)
2. Rik is vervangen door Merel
(om offtopic-topic aan te halen)
3. De serie komt later in 2022 op tv omdat ze dieper in de herfst of begin winter zelfs gaan draaien. Het seizoen in Argentinië was ook pas gestart in maart dacht ik. Daarna altijd januari natuurlijk.