Geachte meneer de voorzitter,
Om te beginnen wil ik de heren Ricardo en mrchipie bedanken voor het vertrouwen in mij. Het is tijd voor vernieuwing en verjonging in de kamer en daarom heb ik besloten me kandidaat te stellen. Zojuist heb ik de tijd genomen om
de startnota's onder de loep te nemen en te bekijken hoe we deze crisis zo snel mogelijk en op een goede manier kunnen oplossen. Aan het begin van een politieke crisis, een crisis die men echt niet mag onderschatten, is er in de eerste plaats nood aan 3 zaken: (1) goede communicatie en structuur, (2) vertrouwen en (3) orde. Het land is in gevaar en dat moet zo snel mogelijk opgelost worden. Hoe gaan we dat doen?
(1) Wel, ik had het over goede communicatie en structuur. Het is heel belangrijk dat er over échte feiten worden gesproken, men eerlijk durft te zijn tijdens zijn of haar spreektijd, maar ook dat verwarring zoveel mogelijk wordt vermeden. Helaas merk ik dat dit al niet meteen goed verloopt en dat lijkt me in deze omstandigheden echt niet zo handig. We moeten streven naar een transparante en duidelijke communicatie van en naar iedereen toe. Daarvoor is een leider nodig. Een leider die we nu samen zullen moeten kiezen. Deze persoon moet durven het voortouw nemen en voor duidelijkheid zorgen in de communicatie en structuur.
(2) Ik had het ook over vertrouwen. Een aantal uitspraken over het verleden heb ik hier al de ronde zien doen. Hier mag rekening mee gehouden worden, maar het is ook belangrijk dit soms los te laten. We leven in een uitzonderlijke situatie waarin vertrouwen zeer welgekomen is. Dit vertrouwen hebben we nodig om op een zo goed mogelijke manier te kunnen samenwerken. Laten we proberen ons te focussen op het nu om deze problemen zo snel mogelijk op te lossen.
(3) Ons doel is om zo snel mogelijk van deze crisis af te zijn en daarvoor is het belangrijk dat we alles stap voor stap aanpakken, maar dan moet dit ook vlekkeloos verlopen. Met een goede communicatie en vertrouwen in elkaar moet het ons lukken om te streven naar orde. Alles moet zo goed mogelijk verlopen zoals bewust wordt bedoeld.