Ik heb de laatste jaren mijn typsnelheid dus wel omhoog kunnen schroeven. Heb ook wel een diploma machineschrijven gehaald, maar daar waren de eisen erg laag, wat aantal aanslagen betreft. Ik had grote moeite met ''staat-werk''. Dat was handmatig berekenen en vervolgens toepassen van de afstand tussen kolommen, en de breedte van die kolommen. Nu gebeurt dat uiteraard volkomen automatisch.
Door een heel lichte handicap (coordinatie hersenen-handen) lukt het me niet om blind te typen, ik zal altijd naar de toetsen zelf moeten blijven kijken. Maar daar heb ik inmiddels wel een redelijke snelheid in weten te bereiken. Maar door diezelfde handicap heb ik ook totaal geen kracht in mijn pinken, hetgeen wel moest om een voldoende te kunnen krijgen op het typ-examen.
Wel grappig, we hadden op een latere opleiding ook een opleiding, en de eisen daarvoor waren nog lager dan waar ik eerder examen voor had gedaan. Dus toen het aankwam op het examen, heb ik afgehaakt. Ik kon immers het diploma al laten zien dat ik een paar jaar eerder had gehaald.