Ik ben blij dat ik het weer eens goed had. Nu in 10 seizoenen op rij in de finale nooit fout gezeten.
En in 8 van de gevallen zat ik vanaf aflevering 3 op de juiste mol. (vaak eerder en soms met een kort uitstapje)
Steeds als ik hoor 'we kunnen het niet weten' dan ben ik het daar niet mee eens. Dus bij deze deel ik graag wat tips over het ontmaskeren van de mol:
1- Let niet op hints.puzzelen is leuk, maar de hints van tegenwoordig zitten zo in elkaar dat je geen zekerheid krijgt. Voor iedere kandidaat is wel iets te zeggen. Het is leuk om hints te spotten, maar ze gaan je niet leiden naar de mol. De tijd van molcfklaas is nu ook wel definitief voorbij.
2- 100% molacties net of net niet in beeld.Denk hierbij aan Thomas in de duinen, hij was de enige die geld kon hebben verduisterd. Denk aan Merel, wiens hand we geld van iemand anders zagen pakken. Denk aan Jan, die een nat minbiljet inleverde na het raften. Of denk aan Everon, die wel de portofoon van kanaal moest hebben veranderd. Al deze molacties gebeuren volledig buiten het zicht van kandidaten en/of worden nooit besproken. Om deze reden kan het niet een actie zijn om jezelf verdacht te maken.
3- De mol gaat totaal onnodig geld verdienenDat kunnen we wel niet leuk vinden, maar het gebeurd elk jaar weer. Belangrijk hierin is om op te letten waar er onnodig geld wordt verdiend. De mol doet dit eigenlijk alleen als anderen zien dat er geld verdiend wordt. Vaak om toch een beetje de held te worden. Als mol breng je anoniem niet geld in het laatje (Tenzij je Anne-Marie of Renée heet)
4- Als mol maak je jezelf niet expres verdachtKim heeft het ooit eens geprobeerd met een theekopje en viel bij 3 mensen in aflevering 1 al door de mand. De meeste kandidaten verdenken nou eenmaal de persoon die het meest opzichtig molt. Kijk afgelopen seizoen maar naar Sahil of Kim-Lian. Als je als productie zo'n mol kiest, ben je gewoon dom.
Uitzondering hierop is dan Jeroen met zijn gescheurde briefje. (maar die speelde met ervaringsdeskundigen
)
5a- Kijk naar iemands gedrag en positie in de groepVeel mollen spelen het grootste spel achter de schermen. Bijna elke kandidaat wil over komen als de mol. De mol zelf daarentegen niet. Vaak het meest fanatiek, meest emotioneel, meest zenuwachtig of noem maar op. Vaak wordt de mol ook geselecteerd dat deze waarschijnlijk goed in de groep zal liggen.
5b- Zou diegene dat als kandidaat ook doen?Aansluitend op het vorige. Dit seizoen het meest duidelijk bij Everon die enorm teleurgesteld was op Thomas. Als hij dat als kandidaat ook zou doen, moest hij wel heel naïef zijn. En zelf had ik dit ook het meeste bij Jan. Hij was erg fanatiek, maar steeds had ik het gevoel dat er iets niet klopte bij hem. Hij deed er alles aan om de held van de groep te worden. Als kandidaat had ik hem veel meer zien mollen en trollen.
Hier komt misschien wel het meeste gevoel bij kijken en is lastig uit te leggen.
6- De mol wordt in de schaduw gehouden in de regie.De mol zal niet superverdacht overkomen in beeld, dat zou er toe leiden dat een groot deel van het publiek goed gaat zitten. Echte molacties komen uiteraard ook niet in beeld. Toch zijn ze vaak wel af te leiden juist door wat je niet ziet.
Zie je bij elke kandidaat die geld pakt het geld in beeld, maar niet bij de mol? Grote kans dat een deel wordt weggegooid (of opgegeten).
7- Kijk uit voor tunnelvisiecliché, maar toch. Probeer zoveel mogelijk punten te verzamelen over je hoofdverdachte waarom deze niet de mol zou zijn. En weeg dit af met de punten van andere deelnemers. En neem bij de vraag 'wie is niet de mol?' alle bovenstaande punten ook mee.
8- Geniet gewoon van het kijkenDe zoektocht is natuurlijk hartstikke leuk, maar maak jezelf niet te fanatiek. Het programma an sich is ook nog steeds bovengemiddeld goed. Casual kijken en meeleven met de kandidaten is eigenlijk het leukste. En als dan blijkt dat je er volledig naast zit op het einde... alleen maar leuk toch?
Geen idee of dit iemand gaat helpen en of andere mensen nog andere strategieën hebben. Ik ben erg benieuwd.
Ohja, bovenstaande tips werken alleen voor widm. Bij De Mol zit ik er bijna altijd naast.