Ik heb deze vraag eerst even een tijdje laten rusten. Even rustig over nagedacht. Wie is nou echt een moltype? Eigenlijk is meer de vraag: wat voor type hebben we lang niet meer gehad? Want dat is meestal waar het in mijn ogen toch op neerkomt voor een schot voor de boeg. Na Suzan in 2014 hadden we lange tijd geen oudere mol meer, die onder meer het vriendjes zijn met iedereen op een hoge plek zette. Tot 2021, toen kregen we oudere (en warrige) mol Renée.
Welk type mol is nog meer lang geleden? In mijn ogen hebben we lang geen pittige, gehaaide vrouw als mol gehad. Misschien voldoet Merel een beetje aan het profiel, maar die komt lang niet zo over als gehaaide en goedgebekte mol als bijvoorbeeld een Jan of Dennis. Mijn schot-voor-de-boeg voor nu is dan ook Fresia! En ik denk dat ze het fantastisch zou doen. Omdat iedereen haar toch al kent als grofgebekt en recht voor haar raap (of tenminste, zo zie ik haar), kan ze dat ook fantastisch inzetten tijdens haar Molschap. Ook in de reacties op de vragen in de live neemt ze dit heerlijk mee. Dát meenemen naar het spel, fanatiek lijken, andere mensen voor haar karretje spannen, en onnodig veel anderen afzeiken wanneer het een keer misgaat. Het lijkt me heerlijk haar als mol te zien en ben bang dat elke andere kandidaat voor mij als mol een tegenvaller zou zijn aangezien hoe ik Fresia in m'n hoofd heb als mol echt FANTASTISCH zouden zijn. Ik duim en hoop het echt.