Waarom Fresia mijn hoofdverdachte is, heeft, naast de acties in de opdrachten, te maken met haar mol-alibi. De mol moet altijd een bepaald imago veinzen, waardoor het lijkt alsof diegene gewoon kandidaat is, maar die de molacties kunnen verhullen. De mol houdt dat imago altijd zo consequent mogelijk staande. Zo heb je de onhandige mol, de dove mol, de fanatieke mol etc.
Fresia doet dat. Als Fresia de mol is, verbergt ze zich achter het imago van fanatieke kandidaat. Dat doet ze consequent. En ze doet het op zo'n manier dat het haar kandidaats over laat komen, maar geen geld oplevert. Ze doet het zo goed, dat andere kandidaten het bijna irritant beginnen te vinden hoe fanatiek ze is.
Waarom is ze dan niet gewoon een fanatieke kandidaat? Omdat ze consequent is en blijft, en dit ook bewust inzet. Een paar voorbeelden:
- Aflevering 1, opdracht 1. Als het groepje al heeft besloten alle jokers op te kopen roept Fresia verontwaardigd dat ze dat zonde vindt en er vast een addertje onder het gras zit. Achteraf zeggen ze allemaal, hadden we maar naar Fresia geluisterd.
- Aflevering 2, opdracht 1. Oh, wat is Fresia fanatiek de pingpongballen aan het gooien, die felle, geconcentreerde blik! En ze gooit er als enige eentje raak. Maar wat blijkt, dat levert maar 10 euro op. En met de pingpongballen was juist veruit het meeste geld te verdienen. Ze heeft en houdt steeds ballen in haar hand en pakt ook steeds weer nieuwe, ipv eerst de balletjes te gooien die ze al vast heeft.
- Aflevering 4, opdracht 1. "Ik wil nu even geld verdienen, dus ik ga met Everon, die vertrouw ik". Hoeveel geld hebben ze verdiend? niks. Ze houdt Everon dicht bij zich, maar de anderen letten weer op hun eigen partner en niet op Fresia.
Wat ze daarnaast ook vaak doet, is een bommetje droppen door iemand anders te beschuldigen.
- "Kim Lian, jij hebt geld achter gehouden, toch?" "Everon, wat was jij nou aan het doen met die katapult, dat leek nergens op". "Sahil, waarom mocht ik de verschillen niet uit mn hoofd leren?" Divide and conquer, een belangrijke moltactiek. Daarnaast zal een kandidaat verdacht gedrag van anderen niet delen, want dat kan ze op het spoor van de mol brengen. Alleen de mol heeft baat bij het beschuldigen van anderen.
Het enige wat me dwarszit is dat ze zo goed was met de lightpaintings en ook niet haar best doet om niet op die positie te komen, ook al kwam het voorzetje van Glen.