Nog even wat bespiegelingen op de openingsscène uit aflevering 1: het gemaskerd bal.
De meesten van ons gaan ervan uit dat de persoon in het rode gewaad de Mol is. Echter, de scène vertoont grote gelijkenissen met de film
Eyes Wide Shut met Tom Cruise. Cruise verkrijgt op clandestiene wijze een uitnodiging voor een gemaskerd bal van een geheim genootschap. De voorzitter van dit genootschap draagt een rood gewaad en een gouden masker. Mocht de opening van WIDM op deze film zijn gebaseerd, is het dan niet logischer dat Rik van de Westelaken de persoon in het rode gewaad is? De Mol staat in dat geval tussen de mensen met donkere gewaden. Net zoals Tom Cruise dat doet in de film. De Mol zal zich dan tussen zijn of haar medekandidaten onthullen. Net zoals Cruise door de man in het rode gewaad gedwongen wordt om zich ten overstaan van iedereen te ontmaskeren.
Een andere overeenkomst met de film zijn de benodigde uitnodiging en wachtwoord. Het wachtwoord voor het WIDM-bal is
Gemaskerd Bal. In de film is het wachtwoord
Fidelio. Fidelio is een bekende opera van Beethoven. De hoofdrol in die opera wordt gezongen door een vrouwelijke sopraan. Haar karakter heet Leonore. In het verhaal vermomt Leonore zich als jongen en noemt zich Fidelio om haar gevangengenomen man te bevrijden. Ik zie hier wel een gemaskerd bal/Mol-verhaaltje in. Laetitia is eveneens sopraan en haar naam begint ook met een L. Daarnaast zien we dat er op het bal op cello's wordt gespeeld. Laetitia speelde ook cello.
Tel daarbij op dat Laetitia zich bij de katapults als schutter aanbood met de opmerking
"Maar ik heb ook best wel balgevoel hè!" en ik zie daar wel een brutale verwijzing naar het gemaskerd bal in.