Ik heb het de afgelopen jaren wel vaker gezegd, maar wil het toch weer even kwijt:
Het programma Wie is de Mol blijft genieten. De casting van de kandidaten is altijd spot-on, de locaties altijd schitterend en origineel, de beelden en muziek subliem, en de biechten tussendoor houden mij als kijker altijd wel geboeid.
Maar het spel kan ik inmiddels totaal niet serieus meer nemen.
En ik heb allang geaccepteerd dat de makers nou eenmaal de keuze hebben gemaakt om hier de focus niet meer op te leggen, maar dit seizoen lijkt het spel ze helemáál niets meer te boeien. Niets gaat meer op een eerlijke manier. Everon en Fresia die even uit de groep worden gehaald en prompt gaat daar de Rik-o-phone. Kandidaten weten van gekkigheid niet meer wat ze met alle items aan moeten, het is dit seizoen één grote pepernotenfestijn. Elke aflevering zit er wel weer een opdracht bij die zo in elkaar zit dat er maar één uitkomst mogelijk is, en vaak ook nog een opdracht waarvan ik me serieus afvraag of die van te voren wel goed getest is.
Het programma zal nog jarenlang entertaining genoeg blijven om te kijken, maar het spel zelf is volledig om zeep geholpen.
Dus ik hoop niet dat de makers dit jaar weer gaan roepen dat ze het allemaal doen voor ons, de molloten. Want dat is helaas niet zo.