Erg leuk dat het woord ‘molloot’ in de gedrukte editie van de Dikke Van Dale te vinden is! Ben daar ook heel enthousiast over
Het lijkt me alleen wel goed om wat meer context erbij te geven. Het woord is namelijk al in april 2017 digitaal opgenomen in de database van Van Dale (Van Dale Online). Het woordenboek verschijnt niet elk jaar in druk. De vijftiende editie is in 2015 uitgekomen. Op 22 maart 2022 lag de zestiende editie in de winkel. Het woord ‘molloot’ staat dus eigenlijk al vier maanden in de papieren Van Dale
In
2015 en 2016 heb ik contact opgenomen met de hoofdredacteur van Van Dale. Dit was een vervolgpoging na eerdere forummers om de geuzennaam van Molfans officieel erkenning te geven. Het woord was echter nog steeds onvoldoende ingeburgerd volgens Van Dale. In
het jaar 2017 werd het woord echter dus wél toegelaten. Ik kan het niet bewijzen, maar ik vermoed dat we het mede aan De Slimste Mens te danken hebben dat ‘molloot’ is toegelaten door Van Dale. Medio 2016 was er in dit programma namelijk een vraag over Wie is de Mol? en een van de antwoorden die de kandidaten moesten geven, was ‘molloten’. Onderstaand screenshot heb ik indertijd naar Van Dale gemaild, want blijkbaar was die benaming al dusdanig ingeburgerd dat deze bij De Slimste Mens gewoon een antwoord is
Klopt het dat de pogingen die in 2015-2016 zijn ondernomen niet aan bod komen in
De Telegraaf? Anyway, wel goed dat het woord weer eens in de media opduikt, want woordenboekmakers checken echt de frequentie van woorden in algemene teksten.
Overigens heb je de Dikke Van Dale, maar ook het Groene Boekje. Deze Woordenlijst Nederlandse Taal bevat de officiële spelling van Nederlandse woorden. (In Van Dale staan echter meer termen en de betekenis wordt erbij gegeven.) In de database van het Groene Boekje ontbrak tot voor kort het lemma ‘molloot’ ...
maar nu niet meer! Een precieze publicatiedatum weet ik nu niet, maar het woord is wel vrij recentelijk opgenomen. Het is nog even wachten tot dit in druk te bewonderen is, want de volgende gedrukte editie van het Groene Boekje verschijnt naar verwachting pas in oktober 2025.
Vriendlief heeft de term ‘molloot’ gemunt, maar is ook bekend wie als eerste bedacht heeft/hebben om van dit woord een geuzennaam te maken?