Ik heb een theorie waarbij de mol in de eerste opdracht, of eerste aflevering al (nagenoeg) te ontmaskeren is.
In Tsjechië speelde Renee een toneelstukje in de eerste opdracht. Ze keek eerst onder het tapijt en daarna in een bureaulade. Veel logischer zou zijn eerst te zoeken in de bureaulade en daarna onder het tapijt. Voor mij viel ze daar dus al door de mand.
In Albanië staan na de eerste opdracht (Troeven en Aftroeven) beide groepen tegenover Rik. Uitgaanspunt voor mij was dat de mol in de groep Aftroeven zou zitten. Wanneer je dan naar de reacties kijkt wanneer Rik vertelt wat de uitkomst is, dan zie je (in meer of mindere mate) verbazing bij Kim Lian, Fresia, Sahil en Glen. Sahil stelt nog een vraag over jokers, dacht ik, die viel daardoor voor mij sowieso af. Alleen Everon heeft een grote smile en verraadt meteen dat hij de mol is.
In Toscane was het lastiger. Bij de eerste opdracht gingen namelijk 4 deelnemers voor een verkeerde spiegel staan. Het enige wat ik daar op dat moment aan had, was dat de mol bij die 4 zat en er iig 6 weggestreept konden worden. Het heeft vervolgens wel een paar afleveringen geduurd voor ik op Jeroen zat...
In China was het ook lastiger, omdat de opdracht bij de dam bij het groepje met Leonie en Nathan mislukte. Gedurende het seizoen was er een opdracht waarbij Buddy en Rob in beeld in een park een kaart voorbij reden. Daar werd ik pas achterdochtig richting Rob.
Het huidige seizoen vind ik ook lastig. Bij het telefoontje van Everon heb ik geprobeerd goed te kijken naar eventuele teleurstelling:
Anke: 'ok, heel duidelijk'
Jurre: opluchting, 'ik sta zo te trillen, dit is het moment waarop alles wordt bepaald'
Sarah: zegt niks, beweegt zenuwachtig, ('hoe voel je je?' antwoord:) 'ja, succes'
Ranomi: 'ok', een beetje angstig en zenuwachtig (ben je opgelucht? antwoord:) 'uh, weet ik niet'
Soy: een beetje teleurstelling, daarna glimlachen
Froukje: kijkt een beetje nors naar beneden, daarna glimlachen op reactie van groep (hoe voel je je? antwoord:) 'heerlijk!'
Annick: 'Ja', twijfelt vervolgens of ze de hoorn neer gaat leggen (verwacht ze nog iets? instructies?)
Daniel: niks
Sander: grinnik en 'ok, ja' en glimlach (Jurre: opgelucht toch? antwoord:) 'zeker'
Nabil: 'Top!' en glimlach, wanneer hij in de halve circel staat kijkt iedereen uit de groep naar hem (nieuwsgierigheid, Annick: ik zie opluchting), nu weten we dus allemaal
Hier neig ik naar Annick (twijfelt of ze de hoorn neer gaat leggen) en Nabil (top!). Ook omdat beiden niet uit hun kist kwamen. Annick gaf verkeerde antwoorden, Soy corrigeert haar (niet mols). Bij het vullen van de vragen vind ik Annick ook nogal acteren. Ook raar dat Nabil in de kist zijn zonnebril op heeft. Sander is erg druk (verbaal) na de opdracht met de kisten, een mol houdt zich hier meer op de achtergrond.
Probleem is dat Annick en Nabil in de tweede aflevering veel minder verdacht werden neergezet...
Soy en Anke wel en dat zie je ook terug in de landelijke statistieken.
Waar een hint in zou kunnen zitten, zijn de beelden bij de voice-over van Rik bij het invullen van de test, maar hier kan erg gestuurd zijn: '...van de mol' (Soy in beeld), 'voor degene met de meeste fouten (Froukje in beeld) is het spel voorbij', 'de mol (Anke met petje op in beeld) hoeft nooit naar huis'
Annick stuurt bij de Rebus op '250 euro' en 'ik denk dat het goed is'. Plus weer de handen voor haar mond.
Nabil met zijn 'smile' na de uitslag van de rebus vind ik ook nog steeds verdacht, maar wel minder.
En Anke stuurt op het maken van een foto van de muurschildering met zogenaamd een vis (met verder de juiste kleuren). Dus zou Anke er ook nog bij kunnen, al zie ik verder weinig verdachts van haar.
Ik denk in de richting van Annick, Nabil en Anke, maar ben nog niet overtuigd...
De kans op Jurre (verbaal druk en erg onzeker) en Ranomi (verontwaardiging in de kist omdat er geen etherdiscipline is), lijkt mij erg klein. En Soy vind ik m.b.t. de mol op Facebook veel te actief.
Overigens was er ongeveer een week voor de eerste aflevering een promo te zien met de 'eliminatie' en het angstige gezicht van Sarah. Die heb ik direct weggestreept en was ook de eerste afvaller...