Voor de laatste keer nog eens snel door de afleveringen gescrold.
Daniël of Jurre... één van hen is de mol, de andere was graag de mol geweest en heeft vaak gedaan alsof.
Maar wat is het antwoord op die ene vraag?
Het eerste deel van het seizoen vond ik best ok. In afleveringen 4 en 5 begon ik, zoals velen, sterk in de richting van Jurre te kijken.
Daniël heb ik nooit 100% afgeschreven, voornamelijk omwille van zijn mindere acteerprestaties en manier van praten. Ik voelde altijd een soort van glimlach doorheen zijn biechten gaan, alsof hij ons als kijker een beetje aan het pesten was.
Toen kwam de foto opdracht, en kreeg ik een enorme afkeer van Jurre als mol. Dit heeft niks met Jurre zelf te maken, maar wel met de opzet van de opdracht. Het was te veel, te makkelijk, mol-onwaardig.
Dus toen moest en zou Daniël wel de mol zijn. Vanaf dat moment heb ik alles (her)bekeken met een Daniël bril op. Om uiteindelijk te besluiten dat Daniël helemaal de mol niet is.
Mijn eerste gevoel was de juiste, net zoals bij de meerderheid van de kijkers.
Daniël nept erop los, acties zoals hij die in vorige seizoenen bij andere echte mollen heeft gezien. Portofoon, als eerste in het doolhof, altijd doen alsof hij snel een goede molpositie kiest.
Maar nooit zien we echte voorkennis.
De montage probeert hem nog verdacht te maken, zoals bv. bij 1.2 Toonaangevend aan het bord waar hij zogezegd letters heeft gewisseld. Maar het enige dat er gewisseld is, is de volgorde van de shots.
En Jurre, die is gewoon Jurre. Ik vind hem best een goede mol. Beetje gek, stresserend, kip zonder kop, enthousiast, gewoon naturel zoals hij echt is. Daarom werd hij nooit verdacht.
De montage probeert hem net onverdacht te maken, zoals bv. dat het lijkt alsof hij op het geld-ei schiet.
Dus case closed, boeken toe, Jurre is 100% de mol.