Het valt me op dat er in elk introductiefilmpje een flits zit van een opdracht/locatie.
Erg leuk, DRenziboy, thanks! Zo te zien is er een abseilopdracht. Ben benieuwd of Annick, die naar eigen zeggen geen durfal is, daaraan heeft meegedaan, als ze dan nog in het spel zit
Voor de aardigheid heb ik eens gekeken naar de voorstelvideo’s van de afgelopen paar Mollen, vanaf seizoen 17. Het viel me toen op dat een paar termen in hun video’s vaker voorkomen wanneer het gaat over hun strategie als kandidaat (Jeroen Kijk in de Vegte en Rob Dekay zijn hierin overigens de vreemde eenden in de bijt).
• Vier oud-Mollen willen
goed opletten in het spel, namelijk
Jan Versteegh,
Merel Westrik,
Renée Fokker en
Everon Jackson Hooi. Bij het begin van seizoen 23 geven Sander en Anke hetzelfde aan; Anke meldt het zelfs twee keer.
• Een ander strategiepunt voor oud-Mollen is
observeren. Yvonne Coldeweijer zegt dat
Thomas Cammaert goed aan het observeren is en Renée noemt dit punt zelf in haar introductievideo. Merel en Everon melden dat ze goed om zich heen willen kijken. Bij het aankomende seizoen geven Soy en Sander in hun voorstelvideo aan dat ze willen observeren. Enigszins in het verlengde hiervan wordt aangegeven dat een eerdere Mol de kat uit de boom kijkt (Thomas) of een beetje afwachtend is (Everon). Bij aanvang van seizoen 23 zegt Froukje dat ze eerst de kat uit de boom kijkt; Nabil doet dit naar eigen zeggen ook, maar aan de andere kant is hij juist heel erg aanwezig.
• Drie voormalige Mollen geven aan dat ze hun
intuïtie willen volgen: Jan, Renée en Everon. Annick stelt in haar video dat ze een heel goede intuïtie heeft bij mensen.
Ik denk niet dat bijvoorbeeld Annick nu opeens meer kans heeft de Mol te zijn omdat ze haar intuïtie aanhaalt. Het lijkt er wel op dat sommige recente Mollen in hun voorstelvideo deels in algemeenheden praten over hun zogenaamde strategie als kandidaat: goed opletten, goed observeren en/of je intuïtie volgen. Misschien ligt bij hen de focus zo op hun Molschap dat ze zich vooraf minder goed hebben afgevraagd welke uitgekiende strategie een kandidaat kan uitstippelen. In die zin vind ik Jurre en Sarah minder goed passen in het zojuist geschetste beeld. Zij zijn namelijk heel specifiek in hun kandidatenstrategie. Jurre wil beste vrienden worden met iedereen en hun ‘informatiekots’ in zijn rugzak verzamelen, terwijl Sarah één echt bondje en neppe bondjes wil aangaan.
Rob Dekay was echter ook vrij specifiek in zijn strategie (mensen goed leren kennen en zo tunnelvisie voorkomen), dus het is niet altijd zo dat Mollen in algemene bewoordingen hun kandidatenstrategie uit de doeken doen.