Kom nu pas deze draad tegen, maar ik ben helemaal enthousiast! Bij Wie is de Mol weet ik dat ik zo overgeleverd ben aan de regie en dat voorkennis van de Mol vaak betekent dat Follow the Money niet werkt, dat ik sinds een paar jaar ook gewoon tel hoe vaak welke persoon in een molpositie zit. Dat werkt tot nu toe 50/50, wat al beter is dan één keer de Mol goed hebben in de 18 seizoenen ervoor
Anyway, wat me wel meteen opvalt is inderdaad de lichte mate van subjectiviteit van de invloedspositie van de Mol. Na aflevering 1 vielen voor mij alle kandidaten die bij de kooropdracht op het podium stonden meteen af. Ja, het klopt dat je daar direct geld kan verliezen door eruit gepikt te worden, maar je kan daar slechts 1/5 van de hele opdracht beïnvloeden. De groep die juist de deelopdrachten deed, kon het het jurylid moeilijker maken en de hele opdracht potentieel doen slagen of falen.
De aflevering erna was er ook een verdeling van de opdrachten met een duidelijke molvoorkeur waardoor vanaf dat moment volgens deze redenering alleen Daniël en Ranomi de Mol konden zijn. Terwijl zij in het model van CodeErik juist nu helemaal onderaan staan. Ik vraag me daarom ook af in hoeverre een opdracht aan het begin anders classificeren het hele model onderuit haalt. Vooral ook omdat ik het idee krijg dat de Baynesiaanse methode sequentieel lijkt.