We zijn graag open over welke beslissingen we nemen op het forum, vandaar dat we dit gewoon in het topic uitleggen. Dit kunnen we niet altijd doen omdat er dan off-topic discussies ontstaan, en dan zullen we privéberichten sturen.
Er heeft niemand een misdaad begaan maar in dit geval vonden we het onderschrift zoals uitgelegd niet gepast. Dat is een gezamenlijke discussie geweest en natuurlijk zal niet iedereen het ermee eens zijn, zoals voor al onze beslissingen geldt. En zeker als het om humor gaat kan het lastig zijn.
Plezierig te weten dat ik geen misdaad begaan heb. Mijn 'grapje' was inderdaad bedoeld als milde satire, een luchtige verwijzing naar een nog niet zo ver achter ons liggend verleden waar de tegenwoordige inwoners van Zuid-Afrika nog altijd mee te maken hebben. Gewoon, om er - bij gebrek aan iedere verwijzing daarnaar in het programma, zoals Amethist uitstekend verwoordt - nog even op luchthartige wijze aan te herinneren, omdat de uitgezochte still en de context daarvan in het programma daarom schreeuwden - al schijn ik de enige te zijn die die schreeuw heeft gehoord. Het is dus geen racistische opmerking of beledigende kreet, maar wel een parafrase op een historisch beladen term: die spanning ontlaadt zich bij de goede verstaander dan in hilariteit (in allerlei gradaties).
Ik ben nauwelijks actief in het onderschriftenspeltopic, dus de hele brouhaha was in eerste instantie aan mij voorbij gegaan. Toch is het opmerkelijk dat het bericht niet verwijderd is, ik persoonlijk niet ben aangesproken en kennelijk ook de moderators (of 'actieve leden') niet zijn gebombardeerd met berichtjes van pruilende of anderszins langtenige forummers - anders zou mijn grapje (zoals ik het hardnekkig blijf noemen) niet aan de aandacht ontsnapt zijn. Nee, pas bij het scheiden van de markt wordt mijn bijdrage uitgesloten van deelneming, en word ik door Pac - die ik over het algemeen juist zeer waardeer, en van wie me dit derhalve extra tegenvalt - publiekelijk gekastijd over 'wat duidelijk geen humor is'. (En later door Heinz, die mijn bijdrage 'niet gepast' noemt). Overigens is het een eervolle gedachte dat er achter de schermen zo druk over die zes woordjes uit mijn toetsenbord gepraat is.
Dit is nadrukkelijk niet bedoeld als discussie-aanjager, maar wel om - in het kader van de door Heinz terecht geprezen openheid - aan te geven wat ik met mijn grapje bedoeld heb.
PS: Heinz zal het ongetwijfeld niet zo bedoeld hebben, maar de opmerking 'En je kan best een grap maken dat met het thema speelt, als het een duidelijke afkeurende of kritische grap zou zijn bijvoorbeeld, maar dat zagen wij er nu niet in.' schiet mij behoorlijk in het verkeerde keelgat. Alsof er niet vanuit gegaan kan worden dat ik een tegenstander van de Apartheid ben. Dat nadeel van de twijfel - dat sowieso als een gezwel door de samenleving woekert - heb ik na tig jaar op dit forum echt niet verdiend.