Als Daniel afgaat, zie ik zeker 3 pakbonnen (rond 9:40 in de aflevering). De achterste pakbon is niet erg zichtbaar, maar steekt nog net genoeg af tegen een kist.
Heb je een screenshot? Hoe ik ook kijk, ik zie er maar 2.
2 of 3 pakbonnen vlak voor het einde weggooien terwijl nota bene iedereen naar je staat te kijken, lijkt me geen slimme molactie. Hij had zich ook met al zijn pakbonnen kunnen laten afgaan, dat geeft hetzelfde resultaat. Het kan zijn dat de cameraman (hoeveel waren er in het doolhof?) de insluiting niet goed op beeld had, en dat het einde een
retake is met (per ongeluk?) minder pakbonnen. Dan is bij de montage de keuze gemaakt om ook maar 2x te laten zien dat hij er een pakte.
Nog een paar opvallende zaken:
- Zijn eerste pakbon gaat hij eerst bestuderen voor hij verder gaat. Op zoek naar tips? Onmols voor een Mol die haast heeft om er nog meer weg te graaien voor hij in beeld komt.
- Volgende shot: 'Ik heb de eerste knop gevonden, die zit gelijk aan je rechterhand'. Maar het beeld dat we zien is niet van de eerste knop, maar van een latere, met die pakbon al in zijn hand. E.e.a. moet blijkbaar suggereren dat hij éérst een pakbon pakt voor hij een knop indrukt en zichtbaar wordt op het scherm. De knop die gelijk aan je rechterhand zat heeft hij zo te horen meteen ingedrukt en dus hebben ze zijn hele run en alle pakbonnen die hij pakte kunnen volgen.
Ik vermoed dan ook dat Daniel het aantal bonnen gewoon juist heeft doorgegeven. Niemand was verbaasd dat Rik zei dat er 13 bonnen gepakt waren. Nabil dook wel als een havik op hem na afloop. 'Wat is er bij jou in Godsnaam mis gegaan?'. Beetje overdreven bij maar 2 verloren bonnen. Maar niet zo'n gekke reactie als ze al van Daniel zelf gehoord hadden dat het er 4 of 5 waren.
Kortom: ik heb sterk het gevoel dat de montage ons hier op een verkeerd been probeert te zetten.