Poll

Wie had het oorspronkelijke rode scherm?

Daniël
26 (12.7%)
Nabil
31 (15.1%)
Soy
148 (72.2%)

Totaal aantal stemmen: 205

Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Op(k)offeren  (gelezen 26899 keer)

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #120 Gepost op: 30-01-2023, 15:04:44 »
De mol heeft rustig kunnen kijken hoe Anke de koffers verdeelt. Tevreden? Niks meer aan doen. Niet tevreden? Gebruik maken van de optie die Anke zelf boodt en opnieuw de verdeling te discussie stellen.

Ik denk dat Soy het rode scherm had. De mol zelf ook een hoog bedrag wil, bij voorkeur niet de hoogste twee. Want de twee kandidaten, waarvan er eentje weet dat hij door het oog van de naald kroop, gaan hier volgende week mee aan de slag en we gaan dan zien dat er veel op het spel staat.

Soy en Nabil krijgen de twee hoogste bedragen. Dit had een troostprijs kunnen zijn voor de mol, maar Soy is het absoluut niet. De rest is ook weer passief. Eigenlijk zijn enkel Anke en Nabil verdacht deze opdracht.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #121 Gepost op: 30-01-2023, 15:09:37 »
Eigenlijk zijn enkel Anke en Nabil verdacht deze opdracht.
Dat Nabil zo fel zei dat hij het rode scherm niet was vond ik wel weer verdacht. Dat kwam nogal voorbereid op me over. Die andere twee hielden zich muisstil. Maar Nabil lijkt hier nogal voorkennis te hebben en de aanval te zoeken, dan haalt ie als mol er toch nog wat uit: vertrouwen.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #122 Gepost op: 30-01-2023, 15:10:35 »
Je kan het ook omdraaien. Waar is de mol dan wel in deze opdracht als het Anke niet is? 0,0 invloed.
Bij dit soort opdrachten hoeft de mol niet veel meer te doen dan niet opvallen. Oftewel, ik denk dat we bij dit soort opdrachten eerder te zien krijgen wie er niet de Mol is. Die moet per slot van rekening zijn eigen hachje redden.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #123 Gepost op: 30-01-2023, 15:20:54 »
Dan zijn we het er dus allemaal wel over eens dat de mol niets uit de pot heeft gehaald  ;D ::)

Maar ik zeg er NOG bij, want de opdracht gaat nog door 8)
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #124 Gepost op: 30-01-2023, 15:46:01 »
Ze heeft alleen wel bij gratie van de anderen de mogelijkheid gekregen... Dus ook meer geluk dan wijsheid.
Ich bin ein Bärliner!

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #125 Gepost op: 30-01-2023, 18:14:14 »
Siem:
Als Soy het rode scherm had, is de kans groot dat Jurre de Mol is (soy vertrouwt hem en spreidde op 4, niet Jurre). Zo had ik er nog niet naar gekeken maar past prima in m’n tunnel ;-)

« Laatst bewerkt op: 30-01-2023, 20:45:03 door Rozz75 »

Offline WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #126 Gepost op: 30-01-2023, 18:17:44 »
Heb je wel gelezen wat is schrijf en wat juist zijn Reden zou zijn om op deze manier te acteren? Ik vind het juist slim want je speelt zo als mol altijd geld uit de pot als ze erin trappen en denken dat je inderdaad rood hebt.
En wat wint een kandidaat er bij als ie degene met een rood scherm er in houdt?
Helemaal niets toch? Je hebt, als kandidaat, toch liever dat 1e afvaller ook daadwerkelijk afvalt?
Met andere woorden: ik zie niet in waarom je als mol een rood scherm zou moeten acteren...

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #127 Gepost op: 30-01-2023, 19:51:59 »
Een mol kan twee dingen doen:

1. Een van de drie hoogste koffers nemen, om de kans kleiner te maken dat de eerste afvaller er ook een heeft of
2. De koffer met nul nemen, zodat er zeker geld uit de pot gaat.

Dat laatste is in ieder geval niet gebeurd.

Anke deed beide niet. Sterker nog, als ik het goed begrijp geeft ze een hoge weg. Het graaien naar hoge koffers heeft niets met kandidatengedrag te maken. Als de eerste afvaller 2250 pakt, kun je er met 2500 nog uit. Dat maakt allemaal niet zoveel uit.

Anke is hier in alles onmols.

Belangrijk is wat het belang van die twee hoogste koffers straks wordt. Zijn dat sleutelposities? Dan is Anke verantwoordelijk voor de verdeling en geeft die positie op. Ze had immers een hoge.

De mensen die snel een hoge koffer pakken, vind ik verdachter. De Mol heeft er belang bij, de eerste afvaller ook. De afvaller om duidelijke redenen. De Mol om de kans te verkleinen dat die eerste afvaller bij de eerste drie zit.

Ik denk dat de Mol in eerste instantie een van de twee hoogste pakte. Anke geeft die weg, ik vind dat zwaar onmols. Toen Anke de verdeling overnam, roerde de Mol zich blijkbaar niet. Heeft die nog steeds een van de twee hoogste koffers? Ik ben geneigd te denken dat de Mol een hoge koffer had en die mocht houden van Anke en dus geen reden had zich te roeren.

Nabil?

Offline mocemole

  • winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #128 Gepost op: 30-01-2023, 20:02:34 »
Zo kom je inderdaad bij Nabil uit. Hij zat al ter hoogte van die koffer en kon hem dus snel pakken.
We weten natuurlijk nog niet welke invloed de andere groep kan hebben, kan nog alle kanten uit.

Wat ik wel begrepen heb is dat Annick heel open was over hoe ze de test heeft ingevuld, de groep was daarvan al op de hoogte voor die twist kwam.
Anke wist dat dus ook, als dat haar reden was om Annick de 0 koffer te geven, is dat heel kandidaats. Annick zat grotendeels op 1 iemand, vermoedelijk Ranomi. Als Anke daardoor dacht dat Annick sowieso de afvaller was is de 0 logisch.

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #129 Gepost op: 30-01-2023, 20:04:47 »
Een mol kan twee dingen doen:

1. Een van de drie hoogste koffers nemen, om de kans kleiner te maken dat de eerste afvaller er ook een heeft of
2. De koffer met nul nemen, zodat er zeker geld uit de pot gaat.
Waarom zou de mol belang hebben bij 1.? Als degene die de test het slechtste heeft gemaakt een hoog bedrag haalt, dan telt het bedrag van degene die de test daarna het slechtste heeft gemaakt en gaat dat geld uit de pot.

Volgens mij komt het er gewoon altijd op neer dat je als mol een laag bedrag wil hebben, zodat er meer hoge bedragen overblijven voor de kandidaten en daarmee de kans te verhogen dat er een hoog bedrag uit gaat.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #130 Gepost op: 30-01-2023, 20:09:46 »
Citaat
Waarom zou de mol belang hebben bij 1.? Als degene die de test het slechtste heeft gemaakt een hoog bedrag haalt, dan telt het bedrag van degene die de test daarna het slechtste heeft gemaakt en gaat dat geld uit de pot.

Omdat de kans dat de afvaller ook een van de drie hoogste heeft dan serieus verkleind is en de actie op zich niet mols lijkt. Het lijkt op het eerste oog logisch voor een kandidaat, maar dat is het niet perse.

Mol pakt niet een van de hoogste koffers. Kans dat afvaller een hoge pakt of krijgt (op basis van willekeur) is 3 op 6, 50%. Mol pakt een van de hoogste koffers, kans de afvaller ook een hoge pakt of krijgt (op basis van willekeur) is 2 op 6, 33%.

[edit] Als ik me goed herinner, is Nabil de enige met beide rondes (eerst gepakt, daarna verdeling door Anke) met twee keer een van de hoogste koffers. Daarmee vergroot hij de kans op een rood scherm en een koffer met geld bij de afvaller èn (al is dat speculatie) krijgt hij een speciale rol / sleutelpositie in de volgende aflevering. Dat Anke dan net Annick de 0 geeft... Bad luck. Wat moet je daaraan doen zonder dat het opvalt dat je voorkennis hebt?
« Laatst bewerkt op: 30-01-2023, 20:14:02 door Waardenburg »

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #131 Gepost op: 30-01-2023, 20:49:20 »
Maar wat maakt het voor de Mol uit of de slechtste of een na slechtste er uit gaat? Als de slechtste overleeft gaat het geld van de een na slechtste er sowieso uit. En dan wil je juist liever een laag bedrag hebben als mol, omdat dat de kans vergroot dat er een hoog bedrag uitgespeeld wordt.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #132 Gepost op: 30-01-2023, 20:51:15 »
Waarom zou de mol belang hebben bij 1.? Als degene die de test het slechtste heeft gemaakt een hoog bedrag haalt, dan telt het bedrag van degene die de test daarna het slechtste heeft gemaakt en gaat dat geld uit de pot.

Volgens mij komt het er gewoon altijd op neer dat je als mol een laag bedrag wil hebben, zodat er meer hoge bedragen overblijven voor de kandidaten en daarmee de kans te verhogen dat er een hoog bedrag uit gaat.

Dit denk ik dus ook en probeerde ik met mijn Soy verhaal duidelijk te maken  :-[

Al met al denk ik dat de mol heeft afgewacht en het allemaal heeft laten gebeuren. Zoals Jurre al zei, het wordt een herhaling van zetten want iedereen wil hetzelfde. Ik vind ook dat ze Anke hier veel te mols hebben neergezet in de edit.

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #133 Gepost op: 30-01-2023, 21:00:33 »
Zoals ik eerder zei is het zeer waarschijnlijk Soy het rode scherm gehad aangezien hij zenuwachtiger was en persé een koffer met een hoog bedrag wilde pakken. Daniel werd pas zenuwachtig toen Rik vertelde dat de afvaller één van de 3 hoogste bedragen heeft waardoor hij alsnog kan afvallen.
Het gedrag van Anke is hier onmols door de koffer met €0 aan Annick (de uiteindelijke afvaller) te geven.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #134 Gepost op: 30-01-2023, 21:01:11 »
Citaat
Maar wat maakt het voor de Mol uit of de slechtste of een na slechtste er uit gaat? Als de slechtste overleeft gaat het geld van de een na slechtste er sowieso uit. En dan wil je juist liever een laag bedrag hebben als mol, omdat dat de kans vergroot dat er een hoog bedrag uitgespeeld wordt.

Dan ben je ook je positie voor volgende week kwijt.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #135 Gepost op: 30-01-2023, 21:17:29 »
Ik heb een poll aan het topic toegevoegd. Wie had het rode scherm, maar mocht toch blijven doordat hij het juiste koffertje wist te bemachtigen? ::vergroot::
...óf niet!

Offline Molekule

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #136 Gepost op: 30-01-2023, 21:27:15 »
Een mogelijke taktiek van de mol kan hier zijn dat hij eerst een hoge koffer neemt en er dan op één of andere manier voor zorgt dat die bij de juiste persoon (afvaller of 2e afvaller) terechtkomt en zelf een lage koffer in de plaats krijgt.
Zo is de kans 60% (1-4/7*3/6) dat er een hoog bedrag uitgaat, en zelfs 80% dat er minstens 750 euro uitgaat.

Als de mol een lage koffer neemt , dan is de kans slechts 20% (3/6*2/5) dat er een hoog bedrag uitgaat want de mol heeft de tool (dure koffer) om de situatie indien nodig te wijzigen niet zelf in handen.

Nog idealer is dat - eens de mol zijn dure koffer op zak heeft - de afvaller (indien nog nodig) een andere (niet die van de mol) dure koffer verovert, dan kan de mol zijn koffer aan de tweede laagste “geven”. Niet zomaar uiteraard, liefst vanuit een positie dat de anderen denken dat hij het rode scherm heeft.

In de uitvoering van de proef komen door de zet van Ranomi en de taktiek van Daniël de koffers met de twee laagste bedragen bij de beide afvallers terecht. De mol staat volledig buitenspel.

Als Jurre de mol is, heeft hij de pech dat hij het gevecht tegen Soy om de 2000 euro net verliest. Zo kan de mol taktiek niet tot uitvoering gebracht worden.
« Laatst bewerkt op: 31-01-2023, 08:01:24 door Molekule »

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #137 Gepost op: 30-01-2023, 22:15:16 »

Toen Anke de verdeling overnam, roerde de Mol zich blijkbaar niet. Heeft die nog steeds een van de twee hoogste koffers? Ik ben geneigd te denken dat de Mol een hoge koffer had en die mocht houden van Anke en dus geen reden had zich te roeren.
Er is nog een andere reden voor de mol om zich niet te roeren. Protest valt op en de mol loopt risico door de mand te vallen. In de Vlaamse mol zagen we dit gebeuren waardoor een kandidaat (later finalist) de mol in de gaten kreeg. De kandidaat voegde zich bij een kandidaat die zich al opgeofferd had en zij   mochten samen de koffers verdelen. De mol had het nakijken.

In WIDM heeft de groep het aan Anke toevertrouwd om de koffers te verdelen. Als mol kun je dan niet veel protesteren lijkt me.



Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #138 Gepost op: 31-01-2023, 04:07:27 »
Er is nog een andere reden voor de mol om zich niet te roeren.
Precies! Daarom roert de mol zich ook niet en gaf ze de afvaller 0 euro. Maar de hoofdreden blijft dat de koffertjesopdracht nog niet klaar is en straks heel veel uit de pot gaat, wat niet direct is te leiden naar de mol. Redenen met hetzelfde thema: de mol roert zich niet maar werkt op slinkse wijze wel heel erg veel geld uit de pot straks.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Molekule

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #139 Gepost op: 31-01-2023, 08:05:19 »
@Lo de drievakssnelweg ten spijt, is me nog steeds niet duidelijk waarom je denkt dat Anke met haar actie een val spant om veel geld uit de pot halen.
Of het nu Nabil en Soy of Jurre en Daniel zijn die de hoogste koffers meekrijgen, er is geen reden om aan te nemen dat dit enig verschil maakt als startpositie van het “tweede deel van de opdracht”.