Voor de mensen in een Daniel tunnel:
Aflevering 2.2
Jawel, gezien
, Nabil vestigt de nadruk er echt op als Anke het portret van Ranomi bekijkt hé. En Nabil in de auto aan het stuur, net als aan het roer op de boot waar de laatste letter van peren een N was. En nu de A op het portret. En allebei met Transport te maken. De tunnel van Nabil is diep. Nu nog even bedenken waarom hij een duimpje omhoog gebaar maakt bij de spiegel als ze zeggen ‘evenbeeld, even goed naar onszelf kijken’. Ik denk dat Nabil zo zegt dat hij het goed doet tot nu toe.
Dan valt mij ook nog op dat Nabil wel lang moet rommelen aan het schilderij voor de sleutel erachter vandaan valt. Dat hij scherp is met opmerkingen naar de spiegel, studeerkamer en de bank. Is natuurlijk niet nodig voor het geld kwijtspelen, want Ranomi’s kistje is weggehaald. Maar voor de kistjes opdracht wel.
Dan het gesprek over de joker met Soy. “Ik gun het je wel en eh… we moeten allemaal door”, ‘we moeten elkaar soms een steuntje geven’. Alsof hij Soy een gunst zou verlenen om de joker weg te geven. Als kandidaat houdt je de joker toch, hij heeft daar zelf de goede argumenten voor?
De omgekeerde psychologie van Nabil wordt gecounterd door Daniels omgekeerde omgekeerde psychologie. Sterk van Daniel. En past bij Daniel als kandidaat.