Het probleem van die struisvogel opdracht was, hoe vlieg je hem aan.
Dit soort puzzels los je meestal op door alle mogelijke oplossingen te controleren totdat je er een hebt gevonden die voldoet. Hier heb je met je hoofd in de grond die oplossing niet bij de hand. En je kan ook moeilijk een heel plaatje exact in je geheugen prenten.
Dus is er volgens mij maar één methode.
Kijk waarin de 5 struisvogels van de oplossing verschillen, want dat maakt de oplossing uniek. Ik zie maar 3 verschillen (zie foto): het kraagje, de enkele vleugel i.p.v. 2, de voorpoot. Nummer 1 en 2 zijn hetzelfde dus die zou je meteen kunnen afstrepen als oplossing.
Kijk naar het unieke kenmerk van nummer 3. Dat is de enkele vleugel. Kijk of er een struisvogel in elk gat voorkomt met dit kenmerk. Is dit niet het geval dan valt 3 af en ga je verder met het uniek kenmerk van 4. Vind je wel één of meerdere struisvogels met die enkele vleugel controleer dan de andere kenmerken van die struisvogel (kraagje en voorpoot). Kun je deze oplossing niet elimineren, probeer dan of je 4 of 5 op die manier kan elimineren. Mocht je nog steeds meerdere oplossingen over houden dan moet je nog meer controleren, maar ik vermoed dat dit niet nodig zal zijn geweest.
Grappig in dit verband dat beide teams met oplossing 1 komen. Niet zo vreemd want deze hebben de 3 kenmerken die het meeste voorkomen.