Ik heb even na zitten denken hoe die opdracht met de struisvogels in elkaar zou steken. Het liefst wil je van iedere struisvogel 1 tot 5 er ook 2 hebben die nog één zelfde extra verschil hebben. Bijvoorbeeld geen snavel, of een struisvogel die de andere kant uitkijkt.
Ranomi en Nabil zeggen allebei dat ze een struisvogel zien zonder snavel. De beelden suggereren dat Jurre er ook een heeft zonder snavel. Dat zou betekenen dat elk afwijkend (extra) kenmerk in elk gat voorkomt.
Als we deze varianten aanduiden met een kleine letter achter het nummer en bijvoorbeeld ervan uitgaan dat nummer 5 de oplossing is, dan krijg je de volgende 6 struisvogels.
Gat 1: 1a, 2b, 3c, 4d, 5e, 5
Gat 2: 1a, 2b, 3c, 4d, 5e, 5
Gat 3: 1b, 2c, 3d, 4e, 5a, 5
'a' zou dan de variant 'geen snavel' kunnen zijn, 'b' de variant 'andere kant uitkijken' etc.
Je hebt dan 5 extra kenmerken (a t/m e) nodig. Ik heb 4 extra kenmerken / varianten gezien. Twee heb ik hier als voorbeeld genoemd. De andere 2: achterste poot met teen omlaag, achterste poot in de vorm van een schoen.
De struisvogels die je in de gaten ziet lijken maximaal op elkaar en toch is er maar één die precies 3 keer voorkomt. Je moet alle struisvogels controleren op de volgende kenmerken:
- kraagje of geen kraagje
- 2 of 3 vleugels
- rand van borst bevat 1 of 2 'z' vormen
- linker poot heeft teen naar beneden of naar voren
- wel of geen snavel
- kijkt naar links of rechts
- achterste poot met teen naar beneden of naar voren
- achterste poot al of niet in vorm van schoen
-
? (niet in beeld geweest)