Je kan heel eenvoudig een achtergrond donkerder of lichter maken. Dat is geen enkel probleem. De foto op die manier maken zoals hij nu gemaakt is door een beginner op de automatische stand. Dat is de uitdaging. Dat zie ik niet gebeuren.
Ik zie alleen dat heel veel mensen dit onderschatten en ik daag al die mensen uit om gewoon eens naar een dierentuin te gaan en binnen 2 uur 3 van dit soort foto's te maken waarvan er eentje de kwaliteit heeft van die foto van de leeuw. En dan is het in een dierentuin nog relatief simpel omdat die dieren niet weglopen. Bedenk bijvoorbeeld maar eens hoe lang een leeuw aan het slapen / rusten is op een dag. Dan moet ook nog eens precies op het moment dat hij gaat lopen het licht zo op die vacht vallen. Dan moet de leeuw ook nog eens heel toevallig voor een donkere achtergrond lopen. Verder moet op dat moment de leeuw precies zo netjes over zijn schouder omkijken. En als al die sterren op dat moment netjes op een lijn staan dan moet je ook nog weten hoe je je camera instelt want met de automatische instelling gaat dit plaatje niet lukken.
Maar nogmaals, geloof mij vooral niet, probeer het gewoon zelf. Desnoods pak je je mobiel en maak je een dergelijke foto van je hond. Ik ben heel benieuwd naar het resultaat waar mensen mee komen binnen twee uur fotograferen. Succes!
Okee, maar we weten al dat de leeuw daar daadwerkelijk stond, en op dat moment over zijn schouder keek. Dat zien we op de foto, en dat zien we op camerabeeld. Daarnaast lijkt het me echt weer niet zo raar dat die dieren best vaak precies van je weglopen, en dan even hun hoofd omdraaien om te zien wat er nou precies achter ze gebeurt. Als je dat al te toevallig vindt, dan zouden alle foto's van de kandidaten te toevallig moeten zijn. Maar blijkbaar was dit een safaripark waar de dieren makkelijk te vinden en te fotograferen zijn.
Daarnaast zijn deze foto's gemaakt met een professionele camera, niet met een mobiel. Met een mobiel snap ik ook nog wel dat dit niet kan
Toch heb ik zelf in het verleden door een beetje te spelen met de instellingen van mijn compactcamera best wat mooie foto's kunnen maken (in mijn ogen dan) met een soortgelijke achtergrond. Dus ik durf best te stellen dat het voor een beginner met weinig kennis van fotografie mogelijk is om zo'n foto te kunnen maken, zeker als Jurre de camera van de automatische setting afgehaald zou hebben (want nogmaals: de mol had uiteraard wel voorkennis en heeft vast geoefend).
Het is in mijn ogen echt vele malen ongeloofwaardiger dat dit allemaal doorgestoken kaart is (waarom dan ook alleen die specifieke foto en niet de andere twee?), dan dat het gewoon daadwerkelijk een gelukkig gemaakte foto is. Toeval bestaat. Zie bijv. ook het bericht van Selmar in het afleveringstopic.
Maar goed, als jullie heel graag willen geloven dat het programma scripted reality is, dan mag dat van mij. Alleen, en ik zeg dit niet snel, vraag ik me dan wel een beetje af waarom je überhaupt nog zou willen kijken.