Auteur Topic: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep  (gelezen 24585 keer)

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #140 Gepost op: 27-02-2023, 13:21:38 »
Wat mij ziet zou verbazen, mocht Jurre de mol zijn, dat hij gewoon wel al thuis het plan gemaakt had, en het (buiten beeld natuurlijk) precies aan de chauffeur had uitgelegd. Ook welke dieren hij wilde fotograferen. De chauffeur weet gemiddeld precies waar welke dieren zich op welk tijdspunt ongeveer bevinden, dus zo moeilijk zou het ook niet moeten zijn om binnen 2 uur de foto's te maken die je van tevoren had uitgedokterd. Maar dat hij ze zelf heeft gemaakt geloof ik wel.
Ich bin ein Bärliner!

Offline Martje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #141 Gepost op: 27-02-2023, 13:45:39 »
Precies wat LdHmolletje zegt. Waarschijnlijk heeft hij gevraagd: zijn er ook nijlpaarden te zien? Zegt de chauffeur ja, zegt hij: dan wil ik een nijlpaard geen neushoorn en alleen dat laatste zien wij...
Dit is overigens wmb een verdachtere edit. Dat past niet helemaal in mijn Jurre = de mol theorie.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #142 Gepost op: 27-02-2023, 13:58:16 »
Ik vind het ook maar logisch dat Jurre graag een nijlpaard wilde met dit thema. Toch een stuk leuker dan een neushoorn. ::bakkertje::

Offline mocemole

  • winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #143 Gepost op: 27-02-2023, 14:01:21 »
Precies wat LdHmolletje zegt. Waarschijnlijk heeft hij gevraagd: zijn er ook nijlpaarden te zien? Zegt de chauffeur ja, zegt hij: dan wil ik een nijlpaard geen neushoorn en alleen dat laatste zien wij...
Dit is overigens wmb een verdachtere edit. Dat past niet helemaal in mijn Jurre = de mol theorie.
Eens.
Ik heb de opdracht nog een keer gezien en ook Soy had een foto van een nijlpaard. Daar is dus niks vreemd aan, Ze hebben die dieren gezien en gefotografeerd. Je kan natuurlijk veel doen met de bewerking achteraf.
De 3de foto van Daniël met de buffelkop op de voorgrond en de kudde daar achter was prachtig, maar het thema van Jurre was origineler.
Jurre heeft dus verdiend gewonnen en de foto's zelf gemaakt.
Dat de mol geoefend heeft heb ik geen probleem mee, zolang er niet geknoeid is door de productie en dat lijkt mij hier niet het geval.

De verdachte edit naar Jurre als mol valt dan weer op en dat is niet nodig als hij de mol is.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #144 Gepost op: 27-02-2023, 15:26:09 »
Die zwarte achtergrond van de leeuw vind ik nogal verdacht, krijg je dat met een beetje bewerken voor elkaar terwijl de foto overdag met mooi weer genomen is?


Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #145 Gepost op: 27-02-2023, 15:30:24 »
Die zwarte achtergrond van de leeuw vind ik nogal verdacht, krijg je dat met een beetje bewerken voor elkaar terwijl de foto overdag met mooi weer genomen is?
Er zat een donkergroene struik vlak achter, daardoor is de achtergrond donker.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline JanneMol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #146 Gepost op: 27-02-2023, 17:05:16 »
Als je goed hebt gekeken dan heb je gezien hoe dicht die buffels de auto hadden genaderd. Zoals ik al had opgemerkt is die scherptediepte afhankelijk van de afstand tot het onderwerp. Als je dichter bij het onderwerp kan komen dan kan je dus ook zorgen voor een minder scherpe achtergrond.

Dit zou kunnen kloppen met het feit dat de foto van de leeuw is van de leeuw net naast de weg. De auto kan dan redelijk dichtbij zijn geweest en dan is het prima te doen om met die camera een foto met die scherptediepte te maken.

Het komt alleen niet overeen met de beelden die in de uitzending zaten, maar misschien stak er iets later toevallig een leeuw over en waren er geen beelden van dat moment waar Jurre een foto maakte. Ik weiger echt te geloven dat hij deze foto niet zelf gemaakt heeft, dan kunnen ze het programma wel opdoeken.

Offline RazorBlade

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Jongens, Unite, de pot!
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #147 Gepost op: 27-02-2023, 17:28:54 »
Die zwarte achtergrond van de leeuw vind ik nogal verdacht, krijg je dat met een beetje bewerken voor elkaar terwijl de foto overdag met mooi weer genomen is?

Je kan heel eenvoudig een achtergrond donkerder of lichter maken. Dat is geen enkel probleem. De foto op die manier maken zoals hij nu gemaakt is door een beginner op de automatische stand. Dat is de uitdaging. Dat zie ik niet gebeuren.

Ik zie alleen dat heel veel mensen dit onderschatten en ik daag al die mensen uit om gewoon eens naar een dierentuin te gaan en binnen 2 uur 3 van dit soort foto's te maken waarvan er eentje de kwaliteit heeft van die foto van de leeuw. En dan is het in een dierentuin nog relatief simpel omdat die dieren niet weglopen. Bedenk bijvoorbeeld maar eens hoe lang een leeuw aan het slapen / rusten is op een dag. Dan moet ook nog eens precies op het moment dat hij gaat lopen het licht zo op die vacht vallen. Dan moet de leeuw ook nog eens heel toevallig voor een donkere achtergrond lopen. Verder moet op dat moment de leeuw precies zo netjes over zijn schouder omkijken. En als al die sterren op dat moment netjes op een lijn staan dan moet je ook nog weten hoe je je camera instelt want met de automatische instelling gaat dit plaatje niet lukken.

Maar nogmaals, geloof mij vooral niet, probeer het gewoon zelf. Desnoods pak je je mobiel en maak je een dergelijke foto van je hond. Ik ben heel benieuwd naar het resultaat waar mensen mee komen binnen twee uur fotograferen. Succes!

Offline Martje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #148 Gepost op: 27-02-2023, 17:30:59 »
Veel simpelere oplossing: we wachten gewoon aflevering 10 af voordat we hier wilde speculaties als feiten presenteren. Naar mijn mening een nodeloze discussie die pagina’s van dit topic vullen…

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #149 Gepost op: 27-02-2023, 17:34:28 »

Maar nogmaals, geloof mij vooral niet, probeer het gewoon zelf. Desnoods pak je je mobiel en maak je een dergelijke foto van je hond. Ik ben heel benieuwd naar het resultaat waar mensen mee komen binnen twee uur fotograferen. Succes!


Ik geloof jou wel hoor. Heb ooit een cursus fotografie gedaan en wat jij zegt, klopt.   ::ok::
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Sjeel

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #150 Gepost op: 27-02-2023, 17:55:04 »
Chris Fallows maakt voornamelijk foto's  van The great white, vaak ook nog in het zwart wit. Hint naar water》 Ranomi?

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #151 Gepost op: 27-02-2023, 18:02:38 »
Je kan heel eenvoudig een achtergrond donkerder of lichter maken. Dat is geen enkel probleem. De foto op die manier maken zoals hij nu gemaakt is door een beginner op de automatische stand. Dat is de uitdaging. Dat zie ik niet gebeuren.

Ik zie alleen dat heel veel mensen dit onderschatten en ik daag al die mensen uit om gewoon eens naar een dierentuin te gaan en binnen 2 uur 3 van dit soort foto's te maken waarvan er eentje de kwaliteit heeft van die foto van de leeuw. En dan is het in een dierentuin nog relatief simpel omdat die dieren niet weglopen. Bedenk bijvoorbeeld maar eens hoe lang een leeuw aan het slapen / rusten is op een dag. Dan moet ook nog eens precies op het moment dat hij gaat lopen het licht zo op die vacht vallen. Dan moet de leeuw ook nog eens heel toevallig voor een donkere achtergrond lopen. Verder moet op dat moment de leeuw precies zo netjes over zijn schouder omkijken. En als al die sterren op dat moment netjes op een lijn staan dan moet je ook nog weten hoe je je camera instelt want met de automatische instelling gaat dit plaatje niet lukken.

Maar nogmaals, geloof mij vooral niet, probeer het gewoon zelf. Desnoods pak je je mobiel en maak je een dergelijke foto van je hond. Ik ben heel benieuwd naar het resultaat waar mensen mee komen binnen twee uur fotograferen. Succes!
Okee, maar we weten al dat de leeuw daar daadwerkelijk stond, en op dat moment over zijn schouder keek. Dat zien we op de foto, en dat zien we op camerabeeld. Daarnaast lijkt het me echt weer niet zo raar dat die dieren best vaak precies van je weglopen, en dan even hun hoofd omdraaien om te zien wat er nou precies achter ze gebeurt. Als je dat al te toevallig vindt, dan zouden alle foto's van de kandidaten te toevallig moeten zijn. Maar blijkbaar was dit een safaripark waar de dieren makkelijk te vinden en te fotograferen zijn.

Daarnaast zijn deze foto's gemaakt met een professionele camera, niet met een mobiel. Met een mobiel snap ik ook nog wel dat dit niet kan ::rofl:: Toch heb ik zelf in het verleden door een beetje te spelen met de instellingen van mijn compactcamera best wat mooie foto's kunnen maken (in mijn ogen dan) met een soortgelijke achtergrond. Dus ik durf best te stellen dat het voor een beginner met weinig kennis van fotografie mogelijk is om zo'n foto te kunnen maken, zeker als Jurre de camera van de automatische setting afgehaald zou hebben (want nogmaals: de mol had uiteraard wel voorkennis en heeft vast geoefend).

Het is in mijn ogen echt vele malen ongeloofwaardiger dat dit allemaal doorgestoken kaart is (waarom dan ook alleen die specifieke foto en niet de andere twee?), dan dat het gewoon daadwerkelijk een gelukkig gemaakte foto is. Toeval bestaat. Zie bijv. ook het bericht van Selmar in het afleveringstopic.

Maar goed, als jullie heel graag willen geloven dat het programma scripted reality is, dan mag dat van mij. Alleen, en ik zeg dit niet snel, vraag ik me dan wel een beetje af waarom je überhaupt nog zou willen kijken.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #152 Gepost op: 27-02-2023, 18:53:32 »
Nou lijkt me dit geen al te groot park, dus het zou kunnen dat de dieren zich hier wat makkelijker laten fotograferen. Ik heb ooit 5 dagen lang met eigen auto en alle tijd van de wereld rondgereden in het Krügerpark in Zuid-Afrika. De big five genoeg gespot. Het leverde (ondanks veel toewijding en een redelijk goede camera) geen buitengewone plaatjes op. De dieren staan er goed op, maar tot zulke poses laten ze zich niet verleiden. Op het juiste moment nog even omkijken? Ho maar.

De foto's die Jurre in 2 uurtjes zou hebben gemaakt, zijn in mijn ogen van de buitencategorie. Het lijkt me dat je voor zo'n resultaat eindeloos professioneel geduld nodig hebt, en veel geluk. Nou is dat wel zijn handelsmerk, maar tot nu toe was dat 'geluk' controleerbaar binnen de productiesetting. Dat gaat in de natuur niet op.

Ook gek dat er in het Molboekje een net iets andere foto staat van de leeuw, terwijl Jurre maar één keer klikt. En als hij vaker afgedrukt heeft, dan nog kloppen die twee foto's niet. En hij zijn neus ophaalt voor een neushoorn. Leve het nijlpaard in zijn hoofd? 'Hij ligt alle dagen, met zijn kont in de Nijl'. ;D En dat de nijlpaarden toevallig op het land zijn, en niet in het water. Alweer geluk.
Het zou wel fijn zijn als afl. 10 wat meer inzicht geeft in hoe de Mol hier gemold heeft.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #153 Gepost op: 27-02-2023, 19:17:48 »
Aan de foto's van Jurre valt nog iets anders op nl. dat het onderwerp van de foto precies in het midden staat zonder omgevingsfactoren die storen.
Op de  foto's staat het dier centraal, dat oogt erg professioneel.

De foto's van Daniel waren mooi maar daar viel mij een paar dingen op die  wijzen op een beginner ( dat klopt dan ook) Ik werd in het verleden bij mijn foto's vaak gewezen op bijv. te veel blauwe lucht ( 1e foto) en kreeg ook altijd commentaar als er geen benen of voeten op staan ( 2e foto)

Bij Ranomi en Soy  zie je dergelijke compositiefouten ook. De dieren vallen in het niet of de top van de rots is  van de foto geknipt.

Offline Molzkovicz

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #154 Gepost op: 27-02-2023, 19:36:35 »
De leeuw met de zwarte strepen op het voorhoofd is in het wild te zien, op Jurres leeuwenfoto en in het Molboekje. In theorie kunnen een professionele fotograaf en een cameraman eerder samen die beelden hebben gemaakt. Als Jurre de Mol is, zou dan aan hem zijn doorgegeven: ‘Zeg maar dat je schitterend licht hebt bij die leeuwenfoto, want dat hadden wij ook!’ Een ander mogelijk scenario is dat een professionele fotograaf verstopt zit in de safariauto, samen met Jurre en de cameraman. De bestuurder is dan ingelicht over de dubbele fotograaf en speelt het toneelstukje leuk mee. Het eerstgenoemde scenario is wat mij betreft nogal omslachtig, risicovol (de weersomstandigheden kunnen anders zijn) en kostbaarder. Bij het tweede scenario weet een buitenstaander (de bestuurder) vermoedelijk wie de Mol is, iets wat altijd een risico vormt. Bovendien moet die extra fotograaf steeds uit beeld weten te blijven.

Zelfs met een professionele fotograaf was overigens niet te garanderen dat Jurre als Mol zou winnen, ervan uitgaande dat Chris Fallows objectief is. Zouden alle hypothetische inspanningen echt de moeite waard zijn voor de crew om net wat betere foto’s te krijgen? Ik kan me dat niet voorstellen. En voor Jurre is het vast ook niet zo prettig om te moeten pronken met de veren van een ander. Ik denk wel dat (extra) aandacht is besteed aan de nabewerking van de foto’s die de Mol heeft gemaakt.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #155 Gepost op: 27-02-2023, 20:05:06 »
Er is wellicht een reden waarom de mol de vrijstelling moest winnen.
Een kandidaat met vrijstelling hoeft de test niet te maken en staat dan met 5-0 achter wat betreft de 5 vragen over de toekomst. Dat zou ook oneerlijk zijn lijkt me.

Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #156 Gepost op: 27-02-2023, 20:37:56 »
Er is wellicht een reden waarom de mol de vrijstelling moest winnen.
Een kandidaat met vrijstelling hoeft de test niet te maken en staat dan met 5-0 achter wat betreft de 5 vragen over de toekomst. Dat zou ook oneerlijk zijn lijkt me.
Dat maakt toch niet uit? Als een kandidaat die vrijstelling wint, doet hij of zij gewoon mee met de spellen en kan dus net zoveel weten als de andere kandidaten.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #157 Gepost op: 27-02-2023, 20:47:44 »
Dat maakt toch niet uit? Als een kandidaat die vrijstelling wint, doet hij of zij gewoon mee met de spellen en kan dus net zoveel weten als de andere kandidaten.

Nee, want de test is dan al ingevuld en de kandidaat kan het spel niet meer sturen.

Soy probeerde alle kandidaten uit het spel te schieten zodat hij zijn testvraag die hij al gemaakt had goed zou hebben. Hij had voorkennis en probeerde het spel te beïnvloeden.

Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #158 Gepost op: 27-02-2023, 21:02:55 »
Nee, want de test is dan al ingevuld en de kandidaat kan het spel niet meer sturen.

Soy probeerde alle kandidaten uit het spel te schieten zodat hij zijn testvraag die hij al gemaakt had goed zou hebben. Hij had voorkennis en probeerde het spel te beïnvloeden.
Waarom zou dat uitmaken? Kandidaat is toch al door (immers vrijstelling voor deze test).
« Laatst bewerkt op: 27-02-2023, 21:08:10 door Vonne1968 »

Offline Martje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #159 Gepost op: 27-02-2023, 21:25:12 »
Aan de foto's van Jurre valt nog iets anders op nl. dat het onderwerp van de foto precies in het midden staat zonder omgevingsfactoren die storen.
Op de  foto's staat het dier centraal, dat oogt erg professioneel.

De foto's van Daniel waren mooi maar daar viel mij een paar dingen op die  wijzen op een beginner ( dat klopt dan ook) Ik werd in het verleden bij mijn foto's vaak gewezen op bijv. te veel blauwe lucht ( 1e foto) en kreeg ook altijd commentaar als er geen benen of voeten op staan ( 2e foto)

Bij Ranomi en Soy  zie je dergelijke compositiefouten ook. De dieren vallen in het niet of de top van de rots is  van de foto geknipt.
Daniël kreeg letterlijk te horen dat in zijn eerste foto perfect het 1/3e - 2/3e principe was toegepast.
En ik dacht dat Jurre juist ook foto’s had zonder de onderkant van de poten van de dieren (en ik dat storend vond), maar kan de foto’s zo niet terug vinden..