Ik ben voornamelijk een meelezer, nu alweer 12 jaar. Dat eerste geeft me eigenlijk geen recht van spreken, maar vanwege dat tweede vind ik het toch leuk om een duit in het zakje te doen.
In het kort:
- Voor mij zijn alleen de afleveringtopics terecht vastgepind. De topics van de nog in het spel zijnde kandidaten vastpinnen klinkt dan weer wel als een goed experiment.
- Meer topics voor hints zou een verbetering zijn. Al is het maar een splitsing afleveringtitels / overig. (Idealiter ook een topic 'hints met meer dan twee denkstappen', dan kan ik die negeren... )
- Kandidatentopics splitsen in 'wel/niet de mol' lijkt me onoverzichtelijk
- Betere ondersteuning voor telefoons zou ook ideaal zijn
Dan iets over de kritiek en de sfeer. Ik vind zowel het speuren naar de mol als het bespreken/evalueren van het programma erg leuk om te lezen. Als trouwe meelezer is/was het kritiekverbod mij ook een doorn in het oog. In mijn behoefte om onderbouwde kritische evaluatie te lezen, heb ik zelfs het door Michmol aangehaalde "kritische noot"-topic en het evaluatietopic van 2019 in de opvolgende jaren nog weleens vanaf het begin opnieuw gelezen.
De behoefte om speuren en evaluatie te scheiden snap ik wel heel goed, en het lijkt me dus heel fijn om gedurende het hele seizoen een apart evaluatietopic te hebben. Je zou zelfs de vlucht naar voren kunnen nemen en het "Het Grote Klaagtopic" noemen, dan is het duidelijk dat je het moet mijden als je geen kritiek wilt lezen.
(Voor het tegenwicht zou er dan ook een "Het Grote Hosannatopic" kunnen zijn!)
Een laatste observatie: destijds viel me al op dat onder "negatieve sfeer" twee heel verschillende dingen werden geschaard: forummers die elkaar aanvallen over hun tunnel en forummers die (onderbouwde) kritiek hebben op het programma. Ik kreeg licht de indruk dat het eerste een beetje als excuus is gebruikt om het tweede te verbieden. Het lijkt me goed om deze twee aspecten juist heel duidelijk te scheiden.
Tot zover deze duit.